V současné generaci se Microsoftu podařilo uvést na trh dvě konzole s odlišnou cenou a výkonem. Cenově přívětivý Xbox Series S dokázal zaujmout lidi, kteří do hraní nechtějí tolik investovat, zatímco Xbox Series X je určen pro ty, co hrají často a chtějí si hry vychutnat na konzoli v lepší kvalitě. U další generace může Microsoft vše posunout na novou úroveň a přijít s levným zařízením, které bude kombinovat svůj výkon s cloudem. Díky tomu má nabídnout hlubší ponoření a zcela novou úroveň herních zážitků.

Informace pocházejí z uniklých dokumentů z případu americké Federální obchodní komise s Microsoftem. Hlavní představitelé společnosti se o budoucnosti bavili v květnu 2022. Je otázkou, zda se plány od té doby nezměnily. K dosažení této vize je totiž potřeba úplná konvergence cloudové herní platformy a fyzického hardwaru. To Microsoft už postupně zkouší, například u Microsoft Flight Simulatoru.

Pokud by se Microsoft držel této cesty, tak návrh hardwaru by začal v roce 2024, první dev kity by byly k dispozici v roce 2027 a první hybridní cloudové hry by se vyráběly v letech 2024 až 2026. Nová generace Xboxu by potom vstoupila na trh v roce 2028. Tento rok zmiňovali už právníci Microsoftu před mnoha měsíci jako potenciální start nové generace konzolí, když uváděli nejdříve podzim 2028.

Podle přepisu schůzky hodlal Microsoft v roce 2028 vydal zařízení za méně než 99 dolarů, které je pravděpodobně handheldem, a využívá cloudovou platformu xCloud. V takovém případě ale zase moc nehraje debata o použití technologie. Na schůzce zaznělo, že do prvního čtvrtletí roku 2023 budou muset uzavřít partnerství s AMD, aby si zajistili grafický čip Navi 5 a procesor Zen 6 (zvažováno bylo použití Armu). Jen pro představu, dnes je to Navi 3.

Super rozlišení, kompenzaci latence, interpolace snímkové frekvence a další věci by řešil koprocesor pro strojové učení umělé inteligence (NPU), jenž Microsoft také zmiňoval. Vše by pak mělo umožnit ray tracing nové generace, Dynamic Global Illumination a řadu další špičkových řešení.

Generální ředitel Microsoftu Satya Nadella při debatě uvedl nutnost spojit systémové talenty společnosti pro sladění jednotné vize. Nyní mají totiž 4 typy: (1) vše v cloudu, (2) hybridní Xbox, (3) hybridní Windows a (4) hybridní HoloLens.

Kevin Gammill, korporátní viceprezident pro herní ekosystémy, kladl důraz na větší flexibilitu a poskytnout tvůrcům možnosti využít jedinečné hardwarové vlastnosti. Důraz by měl být kladen také na snazší vytváření her.

V dalším dokumentu z května 2022 je uveden plán do roku 2030. Naznačuje, že nová strategie Microsoftu by se točila kolem ovladače. Ovladač je označován za hrdinu a jedinou věc, která je potřeba k hraní na každém zařízení. Zmiňuje se Sebile, nový Xbox ovladač, jenž umožní přímé spojení s cloudem, Xbox Wireless a Bluetooth (více zde). Je tady také obrázek mobilního ovladače, ovladače do jedné ruky a herní klávesnice a myši. Vypadá to, že Microsoft zvažoval, že si vše sám vyrobí.