Alternativní realita 90. let, ve které válka nikdy nebyla ukončena. A co víc, dosáhla takové úrovně, že na Zemi nezbylo nic, co by vás zde drželo. Radost, moc, bohatství, to vše je pryč. Nejblíže, kde těmto cílům dosáhnete, je vesmír, a tam se taky vydáte jako piráti, kterým se přezdívá Marauders

Celá tato realita je zasazena do střílečky z pohledu první osoby a s mým nejoblíbenějším herním systémem Looter-Shooter. To znamená, že naběhnete do oblasti, zabijete vše, co by původně chtělo zabít vás, a oberete je nejlépe o všechno, co mají u sebe. A když neoberete protivníky, tak průzkumem oblasti najdete mnoho věcí pohozených okolo nebo v bednách a jiných úschovnách. Připomíná vám to Tarkov? Tak tím je hra hodně inspirována. Marauders je více arkádovější, ale základní prvky, které ve vás vyvolají tu správnou melancholii, zde stále najdete. Oproti Tarkovu nicméně chybí komplexnost co se týče militárního vybavení a modelu jakési destrukce vašeho charakteru. Ale není to nic, co by bylo na škodu. Naopak někomu může tenhle volnější systém vyhovovat

Vše nám bylo představeno minulý týden v uzavřeném alfatestu. A musím říct, že to bylo jedno z nejstabilnějších předběžných testování, co jsem hrál. Na začátku se vybavíte základním vybavením lodi a jdete na lov.  

Zmínil jsem už předtím, že v některých směrech je Marauders takový jednodušší Tarkov. Ovšem co v některých směrech chybí, to v jiných zase přebývá. Protože titul se nechce tvářit jako vykrádačka jiné hry a přináší nové zajímavé mechaniky.  

Každý začátek kola přiletíte do oblasti ve vesmírné lodi. Ať už ve vámi vytvořené z předem vybraných korábů, nebo v základních plavidlech dostupných pro všechny. Takový start vám dává na výběr, zda hned ze začátku budete chtít letět do středu mapy, kde je hlavní komplex pro získávání předmětů, nebo zda budete chtít přepadnout pirátskou nebo nákladní loď. Pirátská loď je plná po zuby ozbrojených, počítačem ovládaných vojáků a poskytuje trochu jiný lup než hlavní komplex, hlavně když spojíme informaci „po zuby ozbrojených” a informaci „možnost obrat kohokoliv o vše co má na sobě”, takže s trochou šikovnosti se po návštěvě pirátské lodi stanete vy tím vybaveným. 

Ve vesmírné oblasti dokonce můžete zlikvidovat nebo přepadnout loď jakéhokoliv jiného hráče a snížit konkurenci již od začátku. Tomu pomáhá i fakt, že středový komplex se dá navštívit jen za pomoci zakotvení své lodě. To znamená, že pokud vám loď poškodí natolik, že budete muset odletět záchranným modulem, tak se už do hlavní oblasti nedostanete.  

Ale můžete tímto modulem proniknout do jakékoliv jiné lodi a tu pak ukrást. A ano, s výjimkou pirátského a základního plavidla si loď můžete odnést z mapy a přivlastnit do doby, než proces zkonfiskování neprovede jiný hráč. 

Posuňme se z fáze první, a to vesmírné, do fáze druhé, kdy už se nám podaří někde zakotvit.  

To je hlavní náplní hry, kdy musíte být ostražití nebo krvežízniví a vystřílet všechnu konkurenci, aby oblast, kterou jste navštívili, byla pouze a jen pro vás či vaši posádku. Do každé flotily si můžete pozvat až další tři kamarády. Což vám přepadávací akce značně ulehčí.    

Středové mapy jsou zatím dvě - těžební komplex a vesmírná stanice. V každé najdete podobný lup. Místa, které vás nejvíce budou zajímat, jsou buďto uzamčené oblasti, do kterých se dostanete pomoci šperháků, nebo trezory, které navštívíte díky tavící zbrani. Ale pokud máte rádi spíše více pacifistický styl boje, je všude v oblasti schováno mnoho předmětů, na které se můžete zaměřit.  

A proč je vlastně sbírat? Skoro každý z předmětů lze prodat nebo rozložit na součástky, ze kterých si pak vytvoříte jinou vámi vysněnou věc. Například zbraně, náboje, brnění, šperháky nebo lepší loď s větším úložným prostorem. 

Vše je omezeno pouze vaší úrovní, kterou navyšujete právě hraním nebo plněním poměrně lehkých, jasných úkolů. 

Zbraní není zatím mnoho, ale určitě si mezi nimi najdete tu svou. Model střelby je velice obstojný.  Celá hra je zasazena do dost uvěřitelného diesel-punkového kabátku, díky kterému vám vlastně ani nepřijde divné, že si v devadesátých letech brouzdáte vesmírem.  

Už v alfa testování jsme si užili mnoho srandy, kdy jsme záchrannými moduly jen tak létali z lodi na loď ostatních hráčů a vysvětlovali jim, že vesmír je náš. A nebo jsme se dostali do prekérních situací, ve kterých jsme se báli o svůj lup, a co hůř, o loď.  

Naprosto skvělé byly chvíle, kdy znatelně lépe vybavení hráči vystrčili hlavu, kam neměli, a inkasovali do ní smrtící střelu. A potom, co jsme jim vyrabovali batůžky, jsme zjistili, že přiletěli v opravdu dobré lodi. Na nás pak bylo už jen zjistit, na které přistávací ploše zaparkovali loď, a tu jsme si díky jejich přestupové kartě přivlastnili. A jako sladký bonus jsme si odnesli i to co, měli už naložené ve svém lodním inventáři.  

Samozřejmě tak brzký přístup s sebou nesl i nějaké bugy. Například když zapomněly mizet předměty z kapes nepřátel poté, co jsme je na sebe aplikoval.

Občasná komunikace mezi servery místy také nebyla ono, takže jsme museli restartovat hru a zakládat partu častěji, než bychom chtěli, ale nepamatuju si, že bych ve hře umřel právě kvůli nějaké chybě. Takže první testovací fázi mohu opravdu pochválit a další chystaný test vám rozhodně mohu doporučit.  

S klidnou duší mohu říci, že má Tarkov hodně solidního konkurenta, a pokud se malý tým vývojářů, který zatím čítá 4 lidi, rozroste, tak nás čeká velice příjemná hra.

Přečtěte si také: Famfrpál na kolečkových bruslích - Roller Champions