Magazín · Preview · v úterý 17. 10. 2023 13:09
Do cílové stanice přijíždí nadějná česká strategie: Last Train Home
O tom, že poměrně nově zformované brněnské studio Ashborne Games už třetím rokem něco kutí víme poměrně dlouho. Museli jsme však trpělivě čekat až do letošního června, kdy vývojáři odhalili, že jejich tajemný projekt je v podstatě manažerská real-time strategie, dobově zasazena do období první světové války. Nejen to, Last Train Home sleduje příběh československých legionářů a studio bere tuhle historickou návaznost hodně vážně.
O autentickou atmosféru se postará i velmi dobře zpracovaná hratelnost. Váš úkol v této hře? Skutečně nastoupit na vlak, a vyrazit na nebezpečnou cestu napříč Sibiří. Hra se dělí na dvě části: manažerskou a strategickou.
Ta strategická je o průzkumu okolí, sběru surovin a interakci s přáteli i nepřáteli. Ta manažerská zase o správě vašeho vlaku. V lecčem tedy připomíná herní principy, které mixuje a přejímá z různých oblíbených her jako FTL nebo FROSTPUNK.
Jak se můžete snadno dovtípit, vláček pouhou láskou k vlasti být živ nemůže. V průběhu hlavních misí tak navštívíte mnoho míst, kde vás nemine hlavní úkol, který vás posune v příběhu. Jenže pokud vám v kotli soupravy dojde uhlí, tak se mašina jen tak nepohne. Vždy je tak dobré jednotlivé lokace hlouběji prozkoumat a nasbírat co nejvíce věcí k přežití. To zahrnuje nejen uhlí, ale také různé druhy jídla, šatstva, nábojů a dalších materiálů.
Last Train Home velmi dobře dokáže pracovat s návrhem map i časem. Protože mise probíhají v reálném čase, musíte dobře ovládat celou svou jednotku, ale zase si můžete hru kdykoliv pozastavit a rozdat v bezpečí všechny potřebné příkazy.
Každý váš legionář není jen do počtu a rozhodně vám nebude jedno, kdo to „takzvaně“ schytá. Budete pečlivě vážit, kde rozložit kulometné hnízdo a jak poskytnout vašim zraněným první pomoc. Vývojáři vsadili na nezvykle široké množství herních mechanik, které ovšem kombinují tak plynule a nenuceně, není se ovšem čemu divit, když na hře pracují i tvůrci altarovské Original War.
Říká se, že naskočit na rozjetý vlak je těžké. O to více, když z něj máte vyskočit. Jenže v této hře na vás herní čas neúprosně tlačí nejen v jednotlivých misích, ale i mezi nimi.
Sledujete, jak váš želený domov putuje krajinou a kdykoliv ho můžete i zastavit. V lepším případě kvůli tomu, že chcete vyslat menší výsadkovou skupinu do přilehlé vesnice na nákup surovin… a v tom horším případě, když se mašina rovnou rozbije.
Každý z vašich legionářů má různá povolání a s tím spojené schopnosti, které se postupem hraní rozšiřují. Jako hráči tak budete muset vhodným způsobem rozkládat síly. Je potřeba myslet i na únavu jednotlivých vojáků a pokud se tak někdo vrátil zpráskaný z náročné mise, nezvládne si ihned nasadit montérky a spravovat kotel.
Jenže zde zachází herní pravidla ještě dál. Obdobně jako o motor bude potřeba pečovat i o nemocné v nemocničním vagóně a nejednou budete muset rozhodnout o naplnění všech důležitých pracovních pozic, včetně rozvrhu nočních a denních směn. Zrovna tato věc nemusí být ale příjemná pro úplně všechny hráče, protože vyžaduje poměrně velkou část hry věnovat mikro managmentu.
Atmosféře hry významně pomáhá nejen historická přesnost, ale i vynikající dabing. Ačkoliv jsme zatím hru hráli v angličtině, měli jsme možnost si zapnout takzvaný imerzní dabing a ten, jak asi správně tušíte, se skládá právě z českého, slovenského a ruského jazyka.
Dohromady to funguje naprosto skvěle. Vývojářům se tak povedlo Last Train Home dovést na podobnou úroveň jako býval třetí díl Warcraftu, kdy nás bavilo na prázdno klepat na jednotky jen pro to, abychom si poslechnuli všechny jejich připravené hlášky. Dabing má dohromady přes tři hodiny a uslyšíme v něm mimo jiné i hlas Karla Dobrého. Toho jsme již slyšeli v českém traileru a v průběhu kampaně ho poznáte jako kapitána Langera, tedy jednu hlavních postav.
Last Train Home už brzy dorazí do cílové stanice, aby vystartoval na mnohem náročnější cestu za hráči.
Po digitálních kolejích dofičí už 28. listopadu, tedy skoro za měsíc. Zda půjde o předvánoční hit, není ještě jisté, ale něco nám říká, že tahle hra bez povšimnutí nezůstane.
Minimálně můžeme říci, že co se týče technologického zpracování, nápaditosti i inovativních myšlenek, už je to dlouho, co jsme se těšili na vydání nějaké strategie tak moc.