Šest let po vydání se úspěšná česká hra Kingdom Come: Deliverance přidává do řad zdánlivě nemožných portů na Nintendo Switch. Jestli vás tahle věta zaskočila a nevíte, co si myslet, tak se nemusíte stydět. Rozhodně se jedná o jeden z nejvíce ambiciózních switchovských portů. Úkol převést toto středověké RPG s otevřeným světem na 7 let staré mobilní zařizení se na první pohled jeví nemožně, ale naštěstí se ho ujal tým ze Saber Interactive, který takto obdivuhodnou povinnost nedostal poprvé. Tito vývojáři stojí za switchovým portem nejen Zaklínače 3, ale například i celé trilogie Crysis. Dává tak víc než smysl, že právě studio s těmito nasbíranými zkušenostmi, se stalo vhodným kandidátem, který tento klenot opracuje i na konzoli.

Z CRYENGINU 3 AŽ DO KAPSY

Kingdom Come: Deliverance bylo původně vyvinuto českým studiem Warhorse. Hra vyšla v roce 2018 na počítače a konzole Playstation 4 a Xbox One. Jedná se o akční RPG zasazené do českých zemí na začátku 15. století, a právě díky svému zasazení se vyznačuje rozlehlými krajinami a komplexními městy. Původní hra byla poháněná CryEnginem 3 a už jen to dělá z portnutí na Nintendo Switch, mašinku běžící na pomalu, ale jistě stárnoucím čipsetu Tegra X1, opravdu obdivuhodný počin. Jakmile jsou nastavené takhle přísné hardwarové limity, je celý port jen o hledání rovnováhy mezi výkonem a vizuálními vlastnostmi. A tahle rovnováha se musí přijmout taková, jaká je, i když její výsledek není vždy ideální. Jinými slovy, titul si skutečně zahrajete i na cestách ve vlaku, ve třídě nebo na pustém ostrově, ale raději svá očekávání mírněte.

Jak se dalo čekat, největší ránu utrpěla jak snímková frekvence, tak kvalita obrazu. Jde až drasticky výrazně poznat, kdy hra přejde do přednahrané cutscény, jelikož vše najednou vypadá až podezřele plynule a pěkně. Většinu času hra míří na 30 fps a rozlišení 720p. K následné rekonstrukci obrazu se velmi efektivně využívá Temporal upscaling. Přesto bude hraní Kingdom Come: Deliverance se zadockovaným Switchem a obrazem na televizi s tak nízkým rozlišením spíš za trest. Vždyť i o tři roky starší konzole Xbox One nabízí 900p. Jednoduše řečeno, obraz je přesně takový, jak byste od tohoto kusu hardwaru mohli čekat. Zvláště jemnější mimika a výrazy obličejů se kvůli upscalingu skoro kompletně vytrácejí. Kvůli temným tečkám, které nahrazují oči všech zúčastněných, jsme se občas přistihli, že raději zkoumáme texturu oblečení nebo kouř v pozadí, protože je to jednoduše méně děsivý zážitek.

FANOUŠKOVSKÝ DABING NA NINTENDO KONZOLI

Snad každého českého hráče potěší nejen přítomnost českých titulků ale i fanouškovského dabingu, který vznikl za podpory nadšenců titulu a do PC verze byl implementován na začátku minulého roku. Jde tak o první konzoli, na kterou se vůbec dostal. Nás příjemně potěšilo zachování vizuálních efektů, mezi které patří screen space odrazy i na vodní hladině. Rozhodnout se vyškrtnout tak náročný detail pro dosažení stálých 30 fps by totiž bylo velmi jednoduché, a tak rozhodně vývojáře ze Saber Interactive chválíme, že k tomuto rozhodnutí nedošli.

Ve hře také zůstal na poměry Nintendo Switch méně používaný efekt volumetrických světelných šachet, ačkoliv v nižším rozlišení. Ty simulují světlo procházející skrz listí stromů zejména při západech slunce. Cenou za všechny tyto zachované grafické aspekty je ovšem drobné zanedbání nedostatků v podobě doskakování geometrických prvků. Ať už jedete na koni, nebo jenom běžíte pěškobusem, neustále budete svědky pozdě se načítajících textur stínů, stromů a zejména trávy. Je pravda, že snížené rozlišení a dohlednost pomáhá toto náhodné objevování předmětů lehce skrývat, ale bohužel ho neeliminuje kompletně. Třeba u takové bitvy o Přibyslavice, kde je na obrazovce naráz i přes třicet postav, už je pomalé načítání objektů vcelku znát. Stalo se mi dokonce i to, že když skupina bojovníků byla opravdu dále ode mne, začala jim mizet výzbroj a některým i hlava. Nejbizarnější je na tom ale fakt, že snímky za vteřinu se stále a stále držely na přijatelné hladině. Optimalizace od Saber Interactive doslova raději odnačte hlavu nepřítele, než aby hráč měl nízké snímky.

VESMĚS PŘÍJEMNÝ ZÁŽITEK A ROZHODNĚ FASCINUJÍCÍ PRÁCE!

Grafické nastavení je nulové až na FOV slider od 65° do 75°. To je naše jediné nastavení grafiky, protože s větším FOV samozřejmě propadají snímky ještě více, jelikož je toho více na obrazovce.

Co se herních mechanik týče, můžeme spokojeně říci, že Kingdom Come: Deliverance neztratilo vůbec nic ze svého kouzla. Jedná se o vskutku věrný port, který obsahuje již vyzkoušené ovládání převzaté z PlayStationu 4 a Xboxu One. Nikdy jsme neměli problém s responzivitou tlačítek a i přes nízkou frekvenci snímků se nám nestalo, že bychom sekli mečem jinak, než jak jsme zamýšleli. Což je pro mě osobně velký úspěch, protože když jsem pár let zpátky poprvé zkoušela hru na počítači, nebyla jsem schopna se dostat skrz šermířský tutoriál! Víc jak tři roky jsem v realitě chodila na lekce šermu jen proto, aby mě pak virtuální Vaněk absolutně roznesl na kopytech. Realisticky pojatý soubojový systém přece jen dával zabrat i mnoha PC hráčům, natož těm s ovladačem. Mohu ale s klidem říct, že na Nintendu Switch se mi bojovalo bez problému i s občasným propadem snímků..

Zážitek z handheldu je tak vesměs velmi příjemný. Pokud bychom měli srovnávat, působí na nás port Kingdom Come na Nintendo Switch stejně jako již v úvodu zmíněný port Zaklínače 3. Nepřišlo nám, že by se konzole nějak obzvláště přehřívala a funěla, ale větrák dozajista uslyšíte. I se zatížením baterie jsme nešli do extrému a dalo by se to porovnat s hraním nové Zeldy.

Jak to tedy vše nějak shrnout? Rozhodně je úžasné, že port tak velké hry, jako je Kingdom Come: Deliverance, na přenosné Nintendo Switch existuje. Stejně jako v případě portů Zaklínače 3 a série Crysis jde ze všeho nejvíc o fascinaci, že je něco takového technicky možné. Switch nikdy neměl za cíl zprostředkovat hráčům novou cestu k nejlepšímu hernímu zážitku, ale dostat hry kamkoliv, ať budete kdekoliv. Pokud si chcete hru projít na velké obrazovce, rozhodně sáhněte po počítači nebo jiných konzolích. Ale i tak si toto kapesní vydání své příznivce najde.