Už dlouho se vedou debaty o tom, zda je Game Pass pro Microsoft ziskový. Vždyť technologický gigant tam dává své hry v den vydání (včetně těch od Bethesdy a Activisionu Blizzard) a přidává k nim zajímavé tituly od jiných společností a nezávislých vývojářů.

Oficiální informace od Microsoftu chybí. Dokonce ani nevíme, kolik lidí si v současné době Game Pass platí. Poslední oficiální číslo je 34 milionů. To se psal únor 2024. Na vše se tak rozhodl více podívat novinář Christopher Dring z webu The Game Business.

Dring oslovil Microsoft už před více než rokem s cílem zjistit, co všechno se vlastně započítává do nákladů spojených s provozem Game Passu. Dozvěděl se, že se do nich počítají poplatky třetím stranám (tedy vývojářům, jejichž hry se v rámci služby objeví), náklady na marketing a celkové provozní výdaje. Ale co překvapilo, do bilance nejsou zahrnuty náklady na first-party tituly, tedy hry studií vlastněných Microsoftem.

To podle Dringa naznačuje, že na papíře může Game Pass působit jako zisková služba, ale pouze díky specifickému způsobu vnitřního účetnictví. Jinými slovy: služby Game Pass se může dařit, ale zároveň může tlačit na marže vlastních herních studií, která kvůli tomu vydělávají méně, nebo dokonce vůbec. Ještě ale nekomentujte, čtěte dále.

Microsoft se přímému zodpovězení otázky, jak moc Game Pass skutečně vydělává, vyhýbá. Poslední konkrétní data jsme získali už v roce 2021, kdy firma musela některé informace zveřejnit kvůli akvizici Activision Blizzard. Od té doby mlčí.

Díky zmíněné akvizici a zákulisních informací víme, že Microsoft do Game Passu investuje miliardu dolarů ročně, aby do něj mohl dávat hry třetích stran. Ano, miliarda dolarů ročně jde pouze na smlouvy s partnery. Tuhle zprávu potvrdil dokonce Phil Spencer, šéf Microsoft Gaming. Také se říká, že kvůli vydání v Game Passu přichází hra až o 80 % přímých prodejů. V tomhle případě jde ale o různé analýzy.

Dring tak kontaktoval své důvěryhodné zdroje. Podle nich je Game Pass výdělečný i po započtení ušlých tržeb z přímého prodeje her a z mikrotransakcí. Nejde sice o přesný rozpis, ale i to je cenná informace vzhledem k obecnému mlžení kolem této služby. Také nesmíme zapomínat na další zdroj příjmu. Tím jsou dodatečné balíčky, větší rozšíření a prémiové edice, respektive upgrade na lepší edici. Další peníze Microsoftu jdou teď z prodejů na PlayStationu 5. Hry jako Oblivion Remastered, Minecraft, Forza Horizon 5 a Indiana Jones and the Great Circle se dostaly na vrchol prodejních žebříčků na konzolích Sony.

Navzdory tomu všemu řada osobností herního průmyslu Game Pass kritizuje. V poslední době je hlasitý Raphaël Colantonio, zakladatel Arkane Studios (Dishonored, Prey). Podle něj je model předplatného pro herní průmysl dlouhodobě škodlivý a Microsoftu víc škodí, než pomáhá. A právě v době, kdy firma uzavírá studia a ruší projekty, se tahle slova ozývají o to více.

Michael Douse z Larian Studios (Baldur’s Gate 3) upozornil na další riziko: co se stane, až Microsoft přestane tak štědře investovat? Podle něj nikdy nedávalo smysl spoléhat se na představu „nekonečného balíku peněz“. Přesto uznal, že Game Pass může být užitečný pro malé nezávislé projekty, kterým snižuje riziko ztrát, ale jen v omezené míře.

Až čas ukáže, jak to s Game Passem bude. Možná bude Microsoft nucen zdražovat, možná vymyslí další tarif, aby přilákal více hráčů. Osobně bych si přál návrat předplatného pro přátele a rodinu. Testování tohoto tarifu bylo ukončeno už v létě 2023.