Zdroj: Bethesda Softworks
Magazín · Novinky · v pondělí 7. 7. 2025 11:26
Game Pass je dlouhodobě neudržitelný a škodí hernímu průmyslu, varuje zakladatel Arkane Studios
Raphaël Colantonio, jeden z tvůrců Dishonored a Prey a zakladatel Arkane Studios, se pustil do otevřené kritiky Game Passu od Microsoft. Podle něj jde o model, který je „neudržitelný“ a už osm let podkopává stabilitu herního průmyslu. Ve svém komentáři na sociálních sítích označil tento model za „slona v místnosti“, o kterém se stále veřejně příliš nemluví.
Colantonio tvrdí, že Game Pass může fungovat jen díky téměř neomezeným finančním zdrojům Microsoftu, ale dříve nebo později se ukáže, že tento přístup není dlouhodobě životaschopný. Obává se, že pokud se tento trend udrží, vytlačí ostatní formy distribuce a poškodí přirozený prodej her.
Colantonio svůj příspěvek na síti X napsal v době, kdy Microsoft propustil 9000 lidí. Škrty výrazně zasáhly jeho herní divizi. Technologický gigant zrušil Perfect Dark (i se studiem The Initiative), Everwild od Rare nebo MMORPG od ZeniMax Online. Také měl propustit polovinu zaměstnanců studia Turn 10 a tím de facto pohřbít sérii Forza Motorsport.
Zdroj: MicrosoftMicrosoft ruší Perfect Dark, Everwild, nové MMORPG i další projekty
K diskuzi se připojil také Michael Douse z Larian Studios (Baldur’s Gate 3), který upozornil na další riziko: co se stane, až Microsoft přestane tak štědře investovat? Podle něj nikdy nedávalo smysl spoléhat se na představu „nekonečného balíku peněz“. Přesto uznal, že Game Pass může být užitečný pro malé nezávislé projekty, kterým snižuje riziko ztrát, ale jen v omezené míře.
Jedním z hlavních problémů, které oba vývojáři zdůrazňují, je tzv. kanibalizace prodejů. Hra dostupná v den vydání na Game Passu se hráčům nevyplatí kupovat za plnou cenu, a jediné peníze, které vývojář dostane, přicházejí od Microsoftu – bez ohledu na to, jak velký zájem hra vzbudí. Douse v tomto ohledu chválí přístup Sony, která nejprve vydává hry za plnou cenu a až později je zařazuje do předplatného PlayStation Plus. Podle Colantonia by měl Game Pass sloužit primárně pro starší tituly, nikoliv novinky.
Mimochodem, na odříznutí toku peněz od Microsoftu dojelo studio Romeo Games. S herními veterány Johnem (jeden z tvůrců legendárního Doomu) a Brendou Romerovými měl Xbox ukončit spolupráci.
Colantonio opustil Arkane Studios v roce 2017, tedy ještě předtím, než mateřskou společnost ZeniMax Media koupil Microsoft. To se stalo v roce 2021. Po odchodu z Arkane pomáhal Colantonio založit WolfEye Studios, kde vznik akční RPG titul Weird West. Loni Colantonio uvedl, že ve WolfEye pracuje na nové imerzivní simulaci z pohledu první osoby.
