Málokterá hra je tak kultovní jako Heroes of Might and Magic III. Ačkoliv tahle tahovka vyšla už před 25 lety, je stále milovaná, modovaná a hlavně hraná. A to nejen mezi hardcore hráči. Znám plno lidí, co o hry většinu času ani nezavadí, a stejně si občas s kámošem nebo partnerem zapnou Heroesy a stráví hodiny válčením na jedné mapě.

Na trojku navázalo ještě několik dílů, ale žádnému se nepovedlo dosáhnout její slávy. Některé díly byly povedenější, třeba ten pátý. Nad čtyřkou a šestkou se fanoušci moc nedokáží dohodnout a sedmička se dočkala v tom nejlepším případě jen vlažného přijetí. Možná i proto po Heroes 7 značka ležela ladem skoro deset let. To se teď ale má změnit s Heroes of Might and Magic: Olden Era od studia Unfrozen. Ti, jak jde poznat podle názvu hry, chtějí navázat na tu starou éru. Éru Heroes of Might and Magic 3. Přesto musím dodat, že název mi přece jen přijde přinejmenším zvláštní. Slovo Olden se v moderní angličtině příliš nepoužívá a evokuje spíše slovo Golden. Už se ale těším, až budeme název zkracovat na HOMAMOE.

NĚCO STARÉHO

Pestrobarevná stylizace, která kombinuje 2D a 3D, okamžitě evokuje atmosféru prvních tří dílů. Při pohybu hrdinů po mapě jsem si říkal, že spíše než o nový díl jde o facelift právě toho třetího. I Heroes 7 se snažily o návrat ke kořenům, ale ne v takové míře jako právě Olden Era, která by podle prvních videí šla označit za retro. V prezentovaných materiálech vývojáři z Unfrozen říkají, že chtějí vytvořit hru, jenž bude respektována komunitou a vzbudí příjemnou nostalgii. Zároveň by rádi vytvořili něco nového a svěžího pro nováčky a i pro ty, kteří chtějíí po 25 letech změnu.

Základní hratelnostní smyčka je ale totožná. Heroes of Might and Magic: Olden Era je tahová strategie s RPG prvky. Hráč ovládá hrdiny, kteří chodí po mapě, sbírají sedm surovin a interagují s budovami. Ty vám mohou dát různé výhody, jako více vojáků, surovin, pokladů nebo například nabídnou lepší rozhled. Pomocí surovin si budujete město, opět na krásných 2D obrazovkách, ačkoliv 2D jsou jen na první pohled. Městské obrazovky jsou trojrozměrné, ale kombinace statičtější kamery a cel-shadingu dotváří 2D dojem. Stavba budov probíhá pomocí diagramu podobnému Heroes V či VII a doprovázená je krásnou animací. Jakmile bude postaveno dostatek líhní pro vaše armády, nezbývá než seskupit prapor a vyrazit s jednotkami z města. Souboje budeme svádět na mapě s neutrálními monstry, nebo vytáhnete přímo na nepřátelského hrdinu. Boj probíhá na poli složeném ze šestiuhelníků. Hra tedy opouští od moderní čtvercové mapy a pohyb s bojem probíhají jen v šesti směrech, oproti předchozím osmi. To je jeden z dalších příkladů, jak Olden Era více tlačí na retro a nostalgii.

NĚCO NOVÉHO

Studio Unfrozen dává důraz na to, aby jádro hry, tak jak bylo ve třetích Heroesech, zůstalo beze změny. Sami říkají, že základ nemění, ale rozšiřují. Skrze souboje tedy získáváte zkušenosti, za které pak zvyšujete levely a odemykáte skilly. Vybíráte si vždy ze třech možností. Tentokrát má ale každý sklil na výběr pět dodatečných buffů, mezi kterými může hráč volit, což by mělo ještě více posílit znovuhratelnost.

Úplně se také změnil způsob, jakým se odemykají další kouzla. Ta se dříve dala naučit pouze v magických školách anebo po jednom díky objektům na mapě. Tentokrát místo zoufalého hledání oblíbeného kouzla dostáváme samostatný kouzelný dovednostní strom, který by podle vývojářů měl mnohem méně stavět na prvku náhody. Obdobně velkou změnou je i možnost levelovat vaše království. Na výběr budete mít z řady bonusů, zde nazvaných zákonů. Jaké to ale budou, to závisí na zvolení vámi hrané frakce, ne na tom, které jednotky a hrady stáhnete pod sebe. V Unfrozen tak chtějí dát větší váhu této prvotní volbě. Zákony mohou dát bonus konkrétním jednotkám, hrdinům nebo mohou ovlivnit ekonomiku.

Při pohybu mapou můžete také sbírat artefakty, což je hráčům dost dobře známé. Ty bude opět možné spojovat do setů, které vám dávají ještě větší bonusy. Sety nicméně nemusí být kompletní. Pokud je třeba jeden set složený z šesti artefaktů, nějaký bonus dostanete, i když máte jen půlku.

Menší, ale lákavé změny se dočkaly i samotné souboje. Stále přemisťujete jednotky po poli a stále může váš hrdina kouzlit, jednou za kolo, a zvrátit tak průběh celé bitvy. Kouzla hrdinů se dají levelovat s tím, že na třetím a pátém levelu čeká hráče masivní vylepšení.

Přepracovala se ale funkce jednotek tak, aby mohly jistým způsobem kouzlit i ony. Každá má dva druhy schopností. Pasivní a aktivní. Mezi pasivní patří například to, že jednotka umí létat, útočit na dálku nebo je nemrtvá. Ale ty aktivní jsou právě ta kouzla a speciální útoky, které mohou použít, pokud se jim nabije ukazatel energie. Ten se nabijí v průběhu hry, pouhým čekáním. Některé schopnosti jdou použít jen jednou a každá stojí jiný objem energie. Mohlo by se jednat o příjemné zpestření bitev, které jim dá další strategický rozměr.

CO BUDE V TRUHLE

Heroes of Might and Magic: Olden Era vyjde nejprve v předběžném přístupu. Na něj se můžeme těšit v první čtvrtině roku 2025, plná verze pak rok na to. Při vydání předběžného přístupu bude k dispozici šest frakcí a velký počet hrdinů. Ve videu byla představena například frakce Necropolis spoléhající na nekromancii, která měla k dispozici 17 hrdinů. Všimnout jsme si ale mohli také například frakcí Dungeon, Inferno nebo lidí. Další studio slibuje v budoucnu.

Ve hře budou celkem čtyři režimy. Nezapomnělo se naštěstí na příběhovou kampaň pro jednoho hráče. Staromilce a potenciální nové hráče možná potěší, že půjde o prequel. Ten se bude odehrávat na kontinentě Jadame na planetě Enroth. Tedy na té samé planetě, kde se odehrávaly jak první tři díly Heroes of Might and Magic, tak šestý, sedmý a osmý díl hlavní série Might and Magic. Fanoušci tak prožijí začátky některých jejich oblíbených postav a pro nováčky půjde o dobrý startovní bod do celého loru.

Kampaň bude po vzoru některých dalších dílů nelineární a bude obsahovat mnoho voleb, s jejichž následky se pak hráči budou muset poprat. Vývojáři tvrdí, že hráči pocítí vliv, který mají na svět, a že každý průchod bude unikátní.

Hlavní je ale podle nich multiplayer. Ten se bude odehrávat na náhodně generovaných mapách, jejichž parametry si hráči budou moci zvolit sami. Na výběr je režim, kde se hráči chopí kontroly až deseti hrdinů. Ten je samozřejmě velmi obsáhlý a jedna hra vyjde na několik hodin. Zrovnatak bude k dispozici režim, kde má každý hráč jen jednoho hrdinu. Ten je pro případy, že si nemůžete dovolit investovat tolik času do hraní a jedna partie zabere jen nějakou hodinku či hodinu a půl. Režim využijí nejen časově vytížení hráči; studio Unfrozen ho doporučuje i pro streamery a jejich publika.

Potenciál by mohl mít čtvrtý režim, Arena. Ten se inspiruje například u stejnojmenného režimu v Hearthstone. Hráč si na začátku vyleveluje postavu na vysokou úroveň, vybere si skilly, kouzla, artefakty a jednotky a takhle posílený vytáhne do boje. Celá jedna partie by měla trvat od deseti do patnácti minut. Jde o zbrusu nový režim s velkým potenciálem, který může představovat příjemné osvěžení od klasické hratelnosti, ale zda se skutečně uchytí, zatím nemůžeme vědět.

Podle informací, které máme z prezentace na Gamescomu, Unfrozen do multiplayeru plánují i přidat možnost simultánních tahů a způsoby, jak hráči mohou ovlivnit čas, který mají na tah. Pokud ale chcete radši hrát proti počítači, vývojáři se vyjádřili, že umělá inteligence bude svižná a více připomínat styl hraní skutečných hráčů.

K tomu všemu bude k dispozici i editor map, který by měl využít vizuální pestrost Olden Era.

POTENCIÁL ZAPŘÍT NELZE

Za hrou stojí studio Unfrozen, které je složeno z veteránů v minulosti pracujících na hrách jako World of Warcraft, Disco Elysium nebo Pathologic 2. Jde o jejich druhý titul. Jejich prvotina byla Iratus: Lord of the Deadkladně přijaté roguelike RPG. Hra velmi vycházela z hitu Darkest Dungeon. Studio Unfrozen hru vlastně vzalo jako základ a pak ji rozvíjelo a stavělo na ní. Něco takového mají pravděpodobně v plánu i s Heroes of Might and Magic: Olden Era, kde jim jako základ poslouží třetí díl.

V prezentaci tvrdí, že jsou masivními fanoušky celé série a že i od takových lidí mají na jejich titul pozitivní ohlasy. Streamer Kyraha například chválí vizuální stránku hry a říká, že tím, jak je hra podobná Heroes 3, bude jednoduché pro nové hráče se ji naučit hrát. Jiný ze streamerů, jejichž názor byl prezentován, Lexiav, zase vyjadřuje potěšení nad tím, že herní systémy nebyly nahrazeny, ale jen rozšířeny. Hra podle něj působí svěže, a to je přesně to, co hledá.

Kyraha cití, že by se hra mohla v komunitě kolem Heroes 3 uchytit právě díky tomu, jak jim je podobná. Pokud si tedy Olden Era udrží svůj kurz, bude mít hra úspěch. Mně nezbývá než souhlasit, že mají vývojáři velmi dobře nakročeno a bude zajímavé pozorovat, jak titul fanoušci přijmou. Protože i nám záleží na sérii Might and Magic, budeme samozřejmě návrat Heroesů sledovat a o všem vás informovat. Při čekání na early access si zatím můžete zahrát právě tu opěvovanou trojku. Více přesvědčit by vás k tomu mohlo i naše dřívější video.