Řeknu to rovnou a napřímo… port Ghost of Tsushima pro počítače je skvělý. Ne, vážně, tenhle herní skvost, který byl téměř čtyři roky exkluzivní pro majitele konzole Sony, si konečně mohou vychutnat i pořádní PC Master Race hráči, a to rovnou v plné Director's Cut verzi, tedy společně s později vydanou expanzí Iki Island a multiplayerovým režimem Legends. A věřte mi, že to opravdu stojí za to. Výlet do sluncem zalitého Japonska ve 13. století, kdy břehy ostrova Cušima obklíčili mongolští nájezdníci, nikdy nevypadal lépe. PC verzi má na svědomí studio Nixxes, které stojí za povedenými porty pro oba dva díly Horizonu, Spider-Mana nebo Ratcheta and Clanka. Tedy strach z toho, že by to mohlo dopadnout jako The Last of Us Part 1, které naopak dělalo studio Iron Galaxy, se nekoná.

Všichni hráči, kteří se těšili, si tak mohou s klidem oddechnout. Jak ale říkají rádi Japonci, tak ne vše může být dokonalé. Ještě před samotným vydáním portu se objevila jistá kontroverze v podání obávaného PlayStation účtu, ke které se ještě vrátíme.

Co se samotné hry týče zpracování ať už grafické, ale hlavně optimalizační je na tom naprosto luxusně. S herní sestavou vybavenou RTX 4080, 32 GB RAM a Intelem i7-10700K jsme při 4K hraní na plné detaily neměli jediný problém. Hra běžela krásně plynule za jakýchkoliv okolností pohodlně na 150 snímků za sekundu se zapnutým DLSS bez žádných propadů. Ovšem i po jeho vypnutí se snímková frekvence pohybovala na stabilních 70 snímcích za sekundu.

Tady můžu tak maximálně smeknout svůj pomyslný slaměný klobouk a říct jen „wow“. Titul totiž vypadá naprosto famózně a nejednou se přistihnete, jak si jen tak užíváte virtuálních západů slunce nebo nasávate atmosféru a zvuky šumění lesa. Grafická stránka spolu s naprosto odladěnou optimalizací vám jednoduše dokáže vyrazit dech. Zároveň ale nechci dělat, že je to pouze zásluha PC. Ač se mi to jako zarytému PC hráči říká těžko, velmi obdobně titul vypadá i na PlayStation 5. Doby, kdy herní konzole zaostávaly za PC, jsou už ty tam a bez přímého srovnání si změn všimnete jen velmi těžko, i když tu přece jen jsou. Na druhou stranu je potřeba se občas probudit ze snu a na rovinu říct, že grafiku nahoru táhnou hlavně nádherné scenérie, práce s nasvětlením a pestrá škála barev, které dokáží vykreslit neuvěřitelné momenty, jež se ve hrách vídají jen zřídka. Kromě toho už místy grafika působí zkrátka trochu zastarale a jde vidět, že se stále jedná primárně o titul, který vyšel na PlayStation 4. Obličeje, detaily, okolní mlha, to vše už překonala kdejaká novější hra. Vlastně i hry z téhož roku, jako byl například The Last of Us Part 2, vypadaly v mnoha ohledech lépe. Je potřeba zase namítnout, že zatímco akce z postapokalyptického světa je lineární zážitek tak Ghost of Tsushima je hra s otevřeným světem. Jenže se světem, který má své jedinečné a osobní kouzlo, které vás donutí mu ty menší chyby s klidem odpustit a ztratit se v záplavě zlatých lístků, které budou padat všude kolem vás. Ghost of Tsushima vás naučí vidět tu krásu v nedokonalosti, podle japonské filozofie wabi-sabi, které učí akceptovat nedokonalost a oceňovat jednoduchost. 

Nenechte se ale zmást PlayStation 5 verzí. Na první pohled sice vypadají obě hodně podobně a změny se hledají těžko, to ale neznamená, že tu nejsou. Hlavní změna je odemknutí snímkové frekvence i v cut scénách, kdy na PlayStationu byly uzamčeny na 30 snímků za sekundu, zatímco na PC jsou plně odemčené, což celý zážitek značně zpříjemní. Bohužel ale je nutno podotknout, že k odemčení snímkové frekvence nedošlo úplně všude a menší částicové efekty zůstaly na původní snímkové frekvenci, což trochu kazí celkový zážitek. Další změnou jsou textury. Ty jsou ostřejší, což výrazně poznáte na vzdálenějších objektech. Své k celkové dojmu dodává i vylepšené osvětlení, kdy stíny jsou daleko jemnější a přesnější. Ani na původním PlayStationu nejsou stíny vůbec špatné, ale PC verze jde přece jen o krok dál. I dynamicky rozsah je na PC jednoduše lepší a detaily v nasvícení dělají právě ony malé rozdíly, které ale utváření celkově lepší dojem. Kde ale PlayStation verze zaostává na míle daleko a co je vlastně největší předností PC verze, je vykreslování do dálky. Na vině je LOD, tedy level of detail. To má za následek, že objekty blíže ke kameře se vykreslují ve vysokém rozlišení a dopomáhají tak optimalizaci. Tuto technologii využívá do určitě míry i PlayStation a to primárně pro zvýšení optimalizace. Ovšem u PC je toto využití daleko lepší. Objekty se vykreslují do daleko větší dálky a například vegetace jsou i na delší vzdálenost stále dosti husté. Hlavní výhodou je ale to, že zabraňuje rychlému doskakování textur, což je asi jeden z největších neduhů PlayStation verze.

Nutno podotknout, že se u všech parametrů bavíme o nastavení Ultra, tudíž pokud budete hrát na střední či menší detaily, tak se spíše dostanete na kvalitu už pod úroveň PlayStation verze. Celkově bych řekl, že nastavení „vysoké“, což je třetí nejvyšší nastavení, přibližně odpovídá PlayStation verzi.

Pokud ale nevlastníte zrovna high-endový počítač, nemusíte smutnit, protože i na menší nastavení hra vypadá stále až neuvěřitelně dobře. Zmizí sice detailnější nasvícení a pozadí se trochu rozoostří a ztratí hodně na své intenzitě vegetace, ale i přesto jsem byl mile překvapen, že se nejednalo až o takový propad kvality, jak by očekával vzhledem k nízkým požadavkům. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet titul i na slabší sestavě s GTX 1050, i5 7400 a s 16 GB RAM. A světe div nejen že hra vypadala stále velmi pěkně, ale kromě toho, že se automaticky zamkla na 30 snímcích za sekundu, jela bez propadů, záškubů a dalo se to úplně bez problémů hrát. Dokonce i během soubojů si titul udržel plynulost. Jde vidět, že hra byla opravdu vyvíjena už na předchozí generací konzolí, ale jsem rád, že vývojáři mysleli i na hráče se slabší sestavou.

Samozřejmě s PC portem bychom neměli zapomínat ani na funkce, jako je DLSS 3, AMD FSR 3 nebo Intel XeSS. Podporovány jsou také technologie NVIDIA Reflex a NVIDIA DLAA pro zvýšení kvality obrazu, což napomáhá k ostřejšímu vykreslování detailů a vypadá to při bližším zkoumání velmi působivě, ač se jedná jen o detaily. Pro majitele nevšedních sestav pak nesmí chybět ani podpora ultra širokých monitorů s poměrem stran 21:9, 32:9 a pro opravdové fajnšmekry je tu i 48:9. Tohle všechno jsou fajn funkce, které náročnější PC hráči rozhodně ocení, ovšem se přiznám, že mi tu chyběl ray-tracing. Odrazy jsou na velmi vysoké úrovni i bez toho, ale přece jen si mé srdce musí postesknout. O tom, jak skvěle by globální nasvícení fungovalo, dokládá i fanouškovský mód. A o to víc mě mrzí, že to tam prostě v základu není. I když chápu, že ani původní hra touto technologií nedisponovala. Co ale naopak můžu vyzdvihnout a co si zaslouží opět jen moji chválu, je rychlost samotného načítání. Hru jsem měl nainstalovanou na NVMe disku a rychlost, se kterou se hra načítala během rychlého cestování nebo i během samotného spouštění, by měla být příkladem pro snad všechny hry s otevřeným světem na trhu. Nutno ovšem podotknout, že ani PlayStation v této disciplíně o moc nezaostává.

Co je ale příjemnou změnou oproti jiným portům od Nixxes, tak konečně můžete vidět rozdíly v grafice během nastavování přímo v menu a to hned, díky tomu, že panel nastavení nezakrývá celou plochu obrazovky. Konečně. Menší neduh se pak objevuje v cut-scénách, kdy se obraz podivně třese a místy dochází k rozpadání, ale v tomto případě věřím, že se jedná jen o menší chybu při vydání a vývojáři problém rychle odstraní.

Pro zaryté PC hráče bych neměl opomenout ani ovládání pomocí klávesnice a myši, které tu nesmí chybět. I přesto, že je vcelku krkolomné a k hernímu stylu Ghost of Tsushima mi myš tak úplně nesedla, musím uznat, že pokud nemáte nebo nechcete používat ovladač, dá se takhle hrát. Stále bych ale stejně doporučil používat ovladač. Hraní je díky tomu přece jen pohodlnější, a pokud náhodou máte u sebe i DualSense pro PlayStation, můžete se zároveň těšit i na plnou podporu haptické odezvy a adaptivních spouští.

Těšit se můžeme i na Legends. Jedná se o kooperativní režim až pro čtyři hráče, kde se buďto vydáme na krátké mise pro dva, nebo zkusíme svůj um v obraně stanovišť proti nájezdům hord nepřátel. Celý režim je jen třešničkou na jinak skvělém dortu. Co mě ale osobně opravdu mrzelo, byl fakt, že když už jsem propojil svůj PSN účet, nepřenesl se mi tím postup z PlayStationové verze. Na PlayStationu jsem v Legends strávil desítky hodin a zabralo mi to hodně času nasbírat všechno to vybavení, takže by mě přenos věcí opravdu potěšil, ale bohužel.

Jak už jste asi pochopili, hra vypadá ve většině případů naprosto famózně a to i přes svou nedokonalost. Běží luxusně a odemčená snímková frekvence pomáhá tomu, abyste si hru užili na maximum. Příběh Jina a jeho pouť od samuraje k porušení vlastního kodexu je neuvěřitelným příběhovým zážitkem, který by si měl každý zkusit. Za mě osobně se už tehdy v roce 2020 jednalo o hru roku a za ty čtyři roky se na tom vlastně vůbec nic nezměnilo, ba naopak mě PC port jen utvrdil v tom, jak úžasnou práci vývojáři v Sucker Punch Productions odvedli. Na ostrově jsem si užíval každý okamžik a je jedno, jestli jsem jen obdivoval okolní krajinu, skládal haiku nebo bojoval s hordami Mongolů. Osobně jsem rád, že se hra podívala i na PC a že jsem si příběh mohl užít ještě jednou, protože za ty čtyři roky je snad ještě lepší než kdy předtím.

Ovšem ještě se vraťme k té kontroverzi, kterou Ghost of Tsushima vyvolalo ještě před vydáním. Pro tuzemské hráče se vlastně nejedná o takovou katastrofu, protože zde je PSN účet naprosto normální. Jenže problém nastal v zemích, kde podporován není. Tam totiž Sony hru stáhlo z prodeje a tamní fanoušci tak mají smůlu.

Nutno ale podotknout, že hra samotná za to opravdu nemůže. Na vině je v tomto případě Sony a tak by nebylo fér ukazovat prstem na Ghost of Tsushima. Na druhou stranu se musí uznat, že propojení s účtem u nás není povinné, pokud se nechcete vrhnout do kooperačního režimu Legends. Co vám propojení s účtem nabízí je možnost sbírat herní trofeje pro váš PlayStation účet, které šlo do teď sbírat jen na PlayStation, nyní je můžete sbírat i na PC a to souběžně s trofejemi na Steamu. Kromě toho si díky tomu můžete chatovat s kamarády z PlayStation účtu nebo se společně pozvat do nějaké hry ke koop hraní.

Následné propojení PSN účtu ve hře je rychlé, jednoduché a pro většinu hráčů vlastně naprosto zbytečné. Ale už to tu jednou je, tak se s tím budeme muset smířit, protože v nadcházejících portech to určitě jen tak nezmizí.

Osobně se mi líbí, jakým směrem se Sony poslední roky vydává. Tedy až na ten PSN účet. To je fakt mimo. Spíše jsem měl na mysli porty velkých značek na PC. Osobně jsem vlastníkem i PlayStationu 5 a konzoli jsem si kupoval primárně kvůli takovým titulům, jako je právě Ghost of Tsushima a mnoho dalších, a jsem rád, že poslední dobou mám šanci sáhnout po takto kvalitních portech, jako je právě tento. Teď ještě budu doufat, že se hry na PC začnou objevovat rychleji, ovšem zatím to je na dobré cestě… tak teď ještě Bloodborne a všichni budou spokojení, takže možná malé prosím?