Sponzor Gamescomu je herní židle TIGO značky Smarty.cz

 Sláva Císaři, bratři ve zbrani. A vy, jež stále po zemi kráčíte jakožto kacíři, nastrašte uši, neboť Císař vám dává hned dvě šance, jak prokázat svoji oddanost. Na letošním Gamescomu jsme totiž měli hned dvě příležitosti postavit se bezvěrcům a bojovat za Jeho slávu. Jedna z novinek, kterou jsme měli možnost si dokonce zahrát, byla představena na Opening Night a věříme, že potěší nejen fanoušky Warhammeru, ale i milovníky klasických real-time strategií. Na světlo světa se totiž vrací série Dawn of War a to již s číslovkou čtyři. Po zpackaném třetím dílu se série vrací ke kořenům a nutno podotknout, že z první hodiny, co jsme si měli šanci zahrát, to vypadá opravdu působivě. Druhá hra ze světa Warhammeru byla Warhammer 40,000: Dark Heresy od vývojářů z Owlcat Games, kteří stojí například za velmi oceňovaným titulem Warhammer 40,000: Rogue Trader. Dark Heresy už bylo představeno v květnu letošního roku, ovšem ani to nevadilo, abychom z ukázky hry odcházeli zcela překvapení – a nutno říct, že mile. Zde jsme sice neměli možnost si hru osahat přímo my, ale i tak jsme měli možnost vidět vývojáře, jak hru hrál v reálném čase před námi a nakonec ho i vyzpovídat.

Ovšem pojďme to vzít tedy hezky chronologicky. Začneme návratem série Dawn of War. Za pokračování tentokrát nestojí původní autoři z Relic Entertainment, ale vývoj přebírá studio King Art Games, kteří stojí například za velmi povedeným titulem Iron Harvest z alternativní minulosti.

Tvůrci dali jasně najevo, že chtějí hodit za hlavu neúspěch posledního dílu z roku 2017 a vrátit se nejen ke kořenům série, ale předvést kvalitní strategii. A víte co? Osobně jim to věřím. Jasný, je těžké soudit, jaký bude příběh po jedné hodině hraní. Je brzo na to říct finální verdikt, když jsem neviděl jednotky, balanc, mapy či vlastně cokoliv, co by nám pomohlo více nakouknout pod pokličku této chystané RTS hry, ale jedno je jisté. Pouze jedna jediná mise, která trvala ani ne hodinu, mě dokázala vrátit do dob, kdy byly strategie na svém vrcholu. Už dlouho si smutním nad tím, že opravdu kvalitních real-time strategií je na trhu poskrovnu. Jenže tady jsem si při prvním zapnutí připadal jako doma. Musel jsem postavit hlavní budovu, různé typy kasáren pro jednotlivé jednotky, které jsem následně mohl vylepšit. Během toho jsem musel zabírat strategicky rozmístěné doly a bránit se neúnavným hordám nepřátel. Každá jednotka, včetně mého hrdiny, měla speciální schopnosti, které byly alfou a omegou k tomu, abych rozmetal neúnavné hordy orků, které se nás snažily rozválcovat.

Tohle všechno mi připomnělo dobu starých Warcraftů a také prvotinu této série, kterou jsem jako malý taktéž hrával. Nutno taktéž podotknout – a to s hrdostí můžu říct , že jako jediní jsme s Geluem dokázali z dalších 8 lidí level dodělat během časového limitu. Nebylo to nic jednoduchého. Hra se s vámi nemazlila a nedala vám čas vyčkávat s tím, že se následně vrhnete na nepřítele s drtivou silou, kdy jeden útok bude stačit. Naopak se mi líbilo, že právě neustálé útoky, které rostly na síle, vás popoháněly k rychlejšímu výzkumu a nutily vás i často rozdělovat svoji pozornost na dvě fronty… zkrátka strategie jak má být.

Věřím tak, že vývojáři z King Art Games udělají, co bude v jejich silách, aby představili to nejlepší, co může Dawn of War nabídnout. U Iron Harvestu už jednou dokázali, že kvalitní strategii umí dělat, takže nemám důvod jim tady nevěřit. Fanoušci se navíc můžou těšit na návrat známých postav a na čtyři hratelné frakce: Space Marines, Orky, Necrony a vůbec poprvé i Adeptus Mechanicus. Ti nabídnou zcela odlišné jednotky, schopnosti i velitele. Těšit se můžeme na více jak 70 misí v kampani, které půjde projít sólo i v kooperaci. Výbornou zprávou je navíc i to, že na příběhu se podílí John French z dílny Black Library, což fanouškům dává naději, že dostanou to nejlepší ze světa Warhammeru.

Přečtěte si také: Autoři Iron Harvest chystají Warhammer 40,000: Dawn of War 4. Slibují návrat ke kořenům

Musím uznat, že mě osobně to nalákalo a nemůžu se dočkat, až Dawn of War uvidím v plné kráse. Kdy to bude? To nám zatím vývojáři neprozradili, ale dočkat bychom se měli někdy v průběhu příštího roku, takže by to čekání snad nemuselo být zase tak dlouhé.

Pokud ale nejste fanouškem strategií, tak by vás možná mohl zaujmout druhý počin ze světa Warhammeru a tím je již zmiňovaný Dark Heresy. Za tím stojí vývojářský tým z Owlcat, kteří mají za sebou už například Rogue Trader, taky právě ze světa Warhammeru, nebo třeba poslední Pathfinder. Oba tituly si navíc odnesly skvělé hodnocení, takže předpoklady k tomu, aby i Dark Heresy dokázal zaujmout, jsou na místě.

Ve hře se vžijete do role inkvizice a začnete vyšetřovat, proč se najednou začali ve vašem okolí ztrácet lidé. Většinou jste to totiž vy, kdo nechává lidi zmizet, a to, že dělá najednou někdo vaši práci, se vám ani trochu nelíbí. Pokud nevíte, co nebo kdo je to inkvizice, tak pravděpodobně nemáte se světem Warhammer zase tolik zkušeností – a to byla i naše první otázka, na kterou jsme se museli zeptat. Jak je to s přístupností Dark Heresy pro nováčky nezasvěcené do tajů tohoto světa?

„Jeden z hlavních úspěchů, kterého náš tým dosáhl už při vývoji Rogue Trader, je to, že dokázal hru přiblížit i lidem, kteří nejsou nijak zainteresovaní do universa Warhammeru. A není to něco, s čím bychom chtěli přestat… Chceme ale zároveň přidat další vrstvu pro ty, kteří naopak příběhu rozumí a kteří vědí, o co ve světě Warhammeru jde. Můžete si tedy užít příběh Dark Heresy i bez toho, aniž byste předtím znali jiné hry? Samozřejmě. A může tahle hra uspokojit i dlouholeté fanoušky tohoto světa? Určitě, přeci jen i my jsme obrovští fanoušci.“

Stejně jako tomu bylo u Rogue Trader, tak i zde opět budou hrát hlavní roli dialogy. Bude tak čistě na vás, jakým směrem se příběh vydá. Ovšem tentokrát bude vaším úkolem přijít i na to, proč tedy lidé mizí a zde přichází na scénu systém vyšetřování. Bude tedy na vás, jaké stopy najdete, koho obviníte a hra vám vlastně ani neřekne, jestli jste se dopátrali správného řešení. Jste inkvizice a tím pádem si můžete obvinit, koho chcete. Je to vaše hra a vaše pravidla, jak nám bylo prezentováno. Ale pokud se bojíte, že by právě vyšetřování mohlo zastínit příběh a převzít hlavní roli, tak nebojte.

„Všechny hry, které vytváříme v Owlcat, jsou vždy primárně zaměřené na příběh. Ale příběh není jen o tom, co je napsané, nebo co je řečeno. Příběh vypráví i prostředí, souboje. Během soubojů vznikají jedinečné kombinace voleb, které se v průběhu hraní odemykají a otevírají speciální možnosti. Čím více zasahujeme do různých aspektů hry, tím bohatší a naplněnější zážitek získáváme. A to je v podstatě náš cíl: nejde jen o to nabídnout možnosti, ale vytvořit zážitek, který si každý hráč může utvářet podle sebe. Díky svobodě volby, reaktivitě a dynamickým reakcím světa na vaše činy se každé hraní může stát jedinečným příběhem.“

Vidět jsme mohli i soubojový systém, který mě osobně například hodně připomínal poslední Wastelandy, které jsem si zamiloval. Máte zde velké množství akcí, ale hlavně i postav, které si sebou budete moci na vyšetřování vzít. My jsme měli možnost vidět prvních pět postav a z pár dialogových oken jsme ani neměli možnost vidět jejich charaktery a tak jsme se zeptali samotného vývojáře, kterou postavu si zatím oblíbil on.

„V Dark Heresy bych řekl, že Lartyr je opravdu hluboká postava, která se váže k mým preferencím osobních příběhů. A Heimer, ten Katakanský chlapík, je jeden ze společníků, které jsem si vždycky vybíral do své party. Pevný, dostupný, spolehlivý člověk, na kterého se můžete spolehnout, že věci dotáhne, že má své vlastní příběhy, své vlastní vášně, své vlastní myšlenky, ale zároveň pracujete na něčem větším a on na tom pracuje také, takže můžete být spolu. To je přístup, který preferuji.“

Za nás můžete říct, že to vypadá, že se nejen fanoušci světa Warhammeru mají na co těšit. Hra vypadá úžasně – a to jak graficky, tak i po hratelnostní stránce. Bohužel toho o vydání víme zatím jen opravdu málo a vývojáři z Owlcat před sebou mají ještě dlouhou cestu a hodně těžkých překážek a tak jsme se museli zeptat, co je zatím pro ně nejtěžší?

Bylo by ponižující pro jakoukoli složku produkce říkat, že je to nejtěžší část. Není to pravda. V různých fázích produkce, při různých složeních týmu se výzvy liší. Pokud bych tedy měl vybrat jednu věc, která je při výrobě her, jaké vytváříme, nejnáročnější, je to skloubení různých vizí, různých snah, různých zájmů různých složek hry. … V různých fázích se ale mění obtížnost částí výroby.“

Nám nezbývá nic jiného, než vývojářům popřát hodně štěstí – a to u obou her, kterých se snad brzy dočkáme. Z toho, co jsme na Gamescomu viděli, můžeme určitě doporučit sledovat obě zmíněné hry a to ať už jste fanoušky světa Warhammer či nikoliv. Pro více podobných videí nezapomeňte sledovat náš kanál a snad se brzy opět uvidíme u dalšího podobného videa.