Magazín · Reportáže · v sobotu 12. 10. 2024 17:56
Francouzské RPG Clair Obscur: Expedition 33 chce osvěžit žánr tahových her
Už pred pár mesiacmi nám bolo na Xbox Games Showcase predstavené nádherne vyzerajúce ťahové RPG Clair Obscur: Expedition 33. Ide o debutový titul Montpellierského indie štúdia Sandfall Interactive. Zasadenie do francúzskeho prostredia tak nie je žiadnym prekvapením. Čo vás ale v prvom traileri nadchne je pohľad na zdeformovanú Eiffelovu vežu a rozpadávajúci sa svet. Vývojárov sme sa teda na tohtoročnom Gamescome museli opýtať na to, čo bolo inšpiráciou pri tvorbe týchto surrealistických scenérií.
„Co se týče uměleckého zpracování, chtěli jsme vytvořit něco jedinečného, doposud nevídaného, takže jsme zkombinovali několik různých vlivů. Prvním z nich je Belle Époque, která se odehrává na počátku 20. století ve Francii a můžete z ní najít hodně v kostýmech, dizajnech a ve všech aspektech. Dokonce i v uživatelském rozhraní. Míchá se i s prvky fantasy a také surrealismu. Máme úroveň, kde jsme jakoby pod vodou, ale ne tak docela a level je spojený s panstvím. Tento svět je opravdu hodně chaotický a podobných surrealistických prvků můžete ve hře očekávat spoustu.“
Spomínané panstvo je prepojené s rôznymi časťami sveta a mali by sme sa v ňom dozvedieť viac o lore hry. Ale čo sa vlastne v tomto svete deje? Našim úhlavným nepriateľom je Maliarka, teda bytosť žijúca pod monolitom. Tá naň každý rok namaľuje o jedno menšie číslo, čo spôsobí jav známy ako Gommage. Ten by sa dal preložiť ako vymazanie, čo je celkom presné, pretože ľudia vo veku namaľovaného čísla počas tejto udalosti jednoducho zmiznú. Hráči sa zhostia role členov výpravy, ktorá sa snaží dostať k Maliarke a zničiť ju, aby číslo nemohla ďalej znižovať. Preskúmavanie prostredia a príbehu v otvorenom svete však veľmi nečakajte. Vyzerá to tak, že sa bude jednať skôr o lineárny zážitok.
„Nechceme prozrazovat přesnou strukturu hry, ale chystáme něco opravdu skvělého. Ale co se týče samotných úrovní, vytváříme je tak, aby obsahovaly spoustu vedlejších oblastí k prozkoumání, tajné bossy a skrytý loot k nalezení. Takže průzkum je klíčový a velmi odměňující, pokud se tedy do něj pustíte. Ale samotné úrovně nejsou otevřeným světem. Je to opravdu založené na úrovních a některé jsou otevřenější než ostatní.“
Pri tvorbe súbojového systému sa vývojári inšpirovali známymi JRPG titulmi ako Lost Odyssey. Chceli však vytvoriť niečo unikátne, čím by klasické ťahové mechaniky ozvláštnili. K súbojom sú tak pridané quick time eventy. Skutočná výzva však začína, až keď sú na rade protivníci. Ich útokom sa totiž vyhýbate v reálnom čase, a to bez akejkoľvek textovej nápovedy. Budete tak musieť dávať dobrý pozor na ich pohyby a svoje úskoky správne načasovať.
„Přemýšleli jsme, jak udělat takovou hru svěží? Jak přinést na stůl něco nového? Jsem také velkým fanouškem akčních her, obzvlášť Sekira a jeho systému úskoků a parírování. Jakmile jsme implementovali první prototyp, věděli jsme, že jde o něco opravdu výjimečného, protože to udělalo tahový systém mnohem zajímavější. Dokonce i někteří členové týmu, kteří nejsou fanoušci tahových her se při hraní velmi baví, protože je to prostě velmi interaktivní.“
„Také to vytváří skvělé herní momenty, kdy visíte na vlásku a musíte se nutně vyhnout dalšímu útoku abyste přežili. A taky to vytváří skvělou, takříkajíc, koukatelnost hraní. Někdy si prostě v Sandfallu sedneme na gauč a díváme se, jak někdo hraje a všichni reagují na to, že se jim nepodařilo odrazit útok nebo uskočí ve špatný okamžik.“
Ak si ale myslíte, že by vás v reakčnom čase predbehol aj leňochod nemusíte zúfať. Vaše postavy a ich vybavenie si môžete upraviť tak, aby vás neskoré úskoky v priechode veľmi neobmedzovali. Viete si vybrať z odlišných zručností a charaktery kombinovať na základe ich synergie podľa vášho preferovanému štýlu hrania.
Už z prvých ukážok vyzerá hra bežiaca na Unreal Engine 5 naozaj krásne a miestami doslova preteká atmosférou. Teraz nám však neostáva nič iné, ako prvému titulu Sandfall Interactive zaželať veľa úspechov. Clair Obscur: Expedition 33 by mala vyjsť v roku 2025 na PC, PlayStation 5, Xbox Series X a S, pričom bude v deň vydania dostupná aj na Xbox Game Passe.