Série Duke Nukem a Unreal kdysi v žánru first-person stříleček znamenaly hodně. Ale ty doby už jsou chtě nechtě pryč. Duke se sice zrodil ve slavné herní firmě Apogee, která později při vydávání řady dnes už klasických titulů začala používat značku 3D Realms, ale dnes patří studiu Gearbox Software a s výjimkou hrstky nadšenců a pamětníků po jeho návratu nikdo moc hlasitě nevolá. Věčné čekání na hry typu Skulls and Bones, Beyond Good & Evil 2 nebo Star Citizen navíc způsobilo, že Duke Nukem Forever už dávno není tím nejznámějším příkladem příliš dlouho vyvíjených počinů. A když se řekne Unreal, dnešní mládež si asi nevybaví primárně multiplayerovou sérii, která proslavila Epic Games. Vzpomene si tak maximálně na engine, který pohání Fortnite.

Kdysi dávno se ale mohly obě značky v dobách jejich slávy a rozmachu zajímavým způsobem spojit. Zakladatel Apogee Scott Miller na Twitteru zveřejnil překvapivě prostou podobu dohody s Epicem z roku 2001, jež dokládá, že původní tvůrci Duke Nukem Forever směli použít levely prvního dílu série Unreal z roku 1998, a to jako bonusové multiplayerové mapy pro deathmatch.

S tímto nápadem podle všeho přišel sám Scott Miller, nepochybně díky tomu, že Duke Nukem Forever měl už tehdy využívat engine Unreal, jenž byl původně stvořen pro stejnojmennou střílečku od Epic Games. Následně tedy poslal žádost na použití úrovní vice prezidentovi a spoluzakladateli Epicu Marku Reinovi. A jak se zdá, v Epicu s tím neměli žádný problém, přičemž bylo specifikováno, že dojde k použití jen levelů, jež schválí Epic Games a pod nimiž je podepsán známý designér Cliff Bleszinski.

Z celého nápadu ale bohužel nakonec nic nebylo. I když dnes známe i jiné známé případy titulů, na které čekáme půl století, stále zůstává faktem, že vývoj střílečky Duke Nukem Forever probíhal extrémně dlouho a během let se její podoba výrazně změnila. Sám Miller na Twitteru připomněl, že v době sepsání smlouvy, tedy v druhé polovině roku 2001, tvůrci pořád věřili, že hru dokončí v následujících 18 měsících.

Nakonec ale Duke Nukem Forever vyšel až v roce 2011 a dodělávat (a do značné míry předělávat) ho museli vývojáři z Gearboxu, kteří převzali otěže dlouhého a náročného vývoje po Apogee/3D Realms. Ovšem kdovíjaké chvály se výsledný produkt nedočkal a jakékoliv stopy levelů z originálního Unrealu byste v jeho multiplayerové části hledali marně. I když je třeba poznamenat, že došlo na placené multiplayerové DLC Hail to the Icons Parody Pack s mapami inspirovanými legendami jako DOOM 2, Call of Duty 4: Modern Warfare, Halo: Combat Evolved nebo Team Fortress 2. Unreal ani jinou sérii od Epicu tu ale nenajdete.

Série Unreal, potažmo Unreal Tournament, toho během let nabídla víc než chudák Duke, ale ani její osud není nejrůžovější. Vrcholu dosáhla s klasikou jménem Unreal Tournament 2004, která ve své době patřila mezi krále multiplayerových stříleček a největší žně pro moddery. Unreal Tournament 3 z roku 2007 ale do značné míry zastínila tak trochu sesterská série Gears of War, která také vznikla v Epicu. Následoval už jen jeden pokus, střílečka s prostým názvem Unreal Tournament, jejíž alfaverze spatřila světlo světa v roce 2014. Projekt ale nebyl nikdy dokončen.

A Duke Nukem? V roce 2011 vyšla ještě nepovedená hra Duke Nukem: Critical Mass pro Nintendo DS a o 5 let později Gearbox oživil kultovní střílečku Duke Nukem 3D v rámci projektu Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour. V následujícím roce se zase Duke objevil v remasteru střílečky Bulletstorm s podtitulem Full Clip Edition, kterou má na svědomí studio People Can Fly.

Koncem minulého roku pak vyšel Pinball M od Zen Studios za doprovodu placeného přídavku Duke Nukem's Big Shot Pinball a zapomínat bychom neměli ani na dvě kolekce dříve vydaných titulů určené pro retro konzoli Evercade. A to je asi tak všechno, pokud pomineme bizarní období velkého množství úniků zrušených titulů a nehotových verzí na přelomu let 2022 a 2023. Spojení her Duke Nukem Forever a Unreal, byť jen na úrovni bonusových multiplayerových map, by nepochybně také bylo dost bizarní. Ale teď nás vážně mrzí, že na něj nikdy nedošlo.