Společnost Microsoft představila novou verzi své multimediální grafické technologie DirectX 12 (zkráceně DX12). Jmenuje se DirectX 12 Ultimate a jejím úkolem je lepší sjednocení grafické technologie pro počítače a konzole Xbox Series X. Očekává se, že vyjde do konce letošního roku a bude připravena současně s uvedením Xboxu Series X na trh.

DX12 Ultimate nepředstavuje velký skok v porovnání se standardním grafickým rozhraním DX12, který poprvé vyšel v roce 2014. Spojuje však řadu softwarových vylepšení, zejména technologii ray tracing 1.1, která výrazně zjednoduší optimalizaci her pro Xbox Series X a nejnovější grafické karty od společností Nvidia a AMD. Součástí nové API je také podpora pro starší počítače a Xbox hardware.

„Když si hráči zakoupí grafickou kartu na počítač s logem DX12 Ultimate nebo konzoli Xbox Series X, tak mají jistotou, že jejich hardware bude podporovat všechny next-gen grafické prvky, včetně DirectX Raytracing, Variable Rate Shading, Mesh Shaders a Sampler Feedback,“ uvádí ve zprávě Microsoft.

Pro běžného zákazníka to ale moc neznamená. Rozhodně nečekejte, že hned uvidíte nějaké změny v grafické kvalitě stávajících her. DirectX 12 Ultimate je určen vývojářům, kterým poskytne správné nástroje pro zajištění podpory všech grafických prvků na počítačích i konzolích Xbox Series X.

Ještě tu máme prezentaci ray tracingu od AMD. Jde o demo nové architektury grafických karet RDNA 2, kterou využije Xbox Series X i PlayStation 5. Nový Xbox má pro ray tracing dedikovaný hardware s výkonem více než 13 teraflopů, zatímco grafický čip má dalších 12 teraflopů.