Společnost Microsoft dnes odpoledne detailně představila výkon a možnosti nové generace konzole Xbox. Dozvěděli jsme se mimo jiné, že Xbox Series X se pochlubí výkonem 12 teraflopů a bude umět pracovat se sledováním paprsků v reálném čase (takzvaným ray tracingem). Mnozí hráči si v té době možná klepali na čelo a ptali se, jak bude ray tracing při takovém výkonu vypadat.

Odpověď přináší technik a jeden ze systémových architektů Xboxu. Andrew Goossen se nechal slyšet, že při ray tracingu může Xbox Series X využívat efektivně více než 25 teraflopů výkonu. Xbox Series X má totiž dedikovaný hardware pro ray tracingu o výkonu více než 13 teraflopů. Díky takto dedikovanému hardwaru nebudou vývojáři nuceni pro ray tracing využívat grafický čip, jenž má výkon 12 teraflopů.

Když budeme brát výkon 12 teraflopů, tak grafický čip v novém Xboxu je výkonnější než GeForce RTX 2080 Super (11,3TF) a nepatrně horší než GeForce RTX 2080 Ti (13,45TF) a Radeon RX Vega 64 (12,66TF). Grafický čip v Xboxu Series X využívá ovšem technologii RDNA 2.0 od AMD, kterou v současné době nenajdeme v žádné grafické kartě určené pro PC. Rozdíl 0,66 teraflopů mezi RX Vega 64 a čipem v novém Xboxu je zanedbatelný – především, když vezmeme v potaz starou a novou architekturu, která by se měla na výkonu projevit.

„Bez hardwarové akcelerace by tato práce mohla být provedena ve shaderu, ale bylo by potřeba více než 13 teraflopů určených pro ray tracing. U Xboxu Series X je pro ray tracing vyhrazený hardware a shadery mohou pracovat paralelně při plném výkonu. Jinými slovy, Xbox Series X může tři ray tracingu efektivně využívat ekvivalent více než 25 teralopů,“ uvedl Andrew Goossen pro Digital Foundry.

25 teralopů - 12 teralopů pro systém a hry a 13 teraflopů pro ray tracing - dělá z Xboxu Series X opravdovou bestii. Jsem zvědav, za jakou cenu se bude prodávat. Nadále platí, že konzole vyjde koncem letošního roku.

Nedávné spekulace tvrdily, že vedle Xboxu Series X má vyjít slabší a cenově levnější konzole.