Vydání Microsoft Flight Simulatoru 2024 se nezadržitelně blíží a já měl tu čest si hru zahrát s předstihem. Místo klasického poslání kódu či vzdáleného hraní si pro mě ovšem Microsoft připravil zcela jiný zážitek. Na vyzkoušení hry jsem totiž byl týmem Xboxu pozván až do samotné Arizony, konkrétně přímo ke Grand Canyonu. Za tento výlet tak Xboxu z celého srdce děkuji, protože přesně toto místo jsem z celé Ameriky vlastně toužil vidět nejvíce. Vzhledem k tomu, že připravujeme videopreview z celé akce, tak bych zde dopředu alespoň rád shrnul zážitek z cesty jako takové touto formou.

Samotná událost začala nečekaně brzy. Společně s dalšími redaktory z celého světa jsme byli ubytování v hotelu Squire Resort at the Grand Canyon, který, jak již název napovídá, je skutečně velmi blízko národnímu parku. Přímo do kaňonu jsme se vypravili už v půl sedmé ráno, a to pomocí výletně upravených vozů Hummer, které nás vzali po několika vyhlídkách na horním okraji svahu. Z počátku jsem měl pocit, že jde vlastně o celkem normální les, který je prostě jen trochu sušší, ale nestačil jsem se divit, když se opona stromů rozhrnula a já poprvé viděl majestátnost tohoto místa. Doslova ze mě vyšlo pouhé „what the fuck“. Na podobný pohled prostě má mysl nebyla nikdy stavěna. Málokde totiž dokážete najednou vidět do takhle velké dálky. Tím, že na okrajích je pod vámi v podstatě kolmá skála, která se vede do hloubky přes 1,5 km, vidíte skutečně velmi daleko. Od průvodců jsem se dozvěděl, že z některých míst by pád dokázal trvat skoro dvacet vteřin, takže skákání se příliš nedoporučuje. V průběhu letu je totiž dost času na to si to rozmyslet, kdy už se s tím nedá moc dělat.

Teď je možná dobré uvést na pravou míru, jakou má vlastně spojitost Grand Canyon a Microsoft Flight Simulator 2024. Sám jsem se to záhy dozvěděl, kdy jsme plní dojmů přijeli zpět do resortu vyslechnout prezentaci vývojářů. Často skloňovaným termínem při jednotlivých ukázkách bylo Digital Twin. Digitální dvojče se běžně používá například při návrhu složitých průmyslových center, aut a podobně. V případě Microsoft Flight Simulatoru je tím ovšem myšlen celý svět a Grand Canyon pro nás měl být toho názornou ukázkou, abychom si mohli porovnat jeho zpracování s realitou.

Míra detailu je v tomto ohledu vážně neskutečná. Ve hře je doslova v podstatě každý strom, a to je pouze začátek. Právě z toho důvodu už také byla přesunuta mapa světa do cloudu. Poprvé v sérii se tak instalační velikost může zmenšit a načte se vždy přednostně ten kousek světa, kde budete startovat. Abychom se necítili ve hře osamocení, tak jsou mnohé krajiny naplněny zvířaty. Doslova máte možnost ve hře vylézt z letadla a například si vyfotit žirafu, jak se pase na savaně. Moře je zaplněné reálnými cestovními loděmi, a dokonce jsou na nich simulovány i realistické vlny. Přistávání na řece Hudson tak už bude přece jen o něco složitější. Vývojáři se pokoušeli do hry přenést každé myslitelné letiště, helipad či heliport. Jenom helipadů je pak ve hře 80 tisíc.

Po prezentaci jsme se přesunuli k počítačovým stanicím, které byly vybaveny leteckými kniply, pákami i pedály a my jsme měli možnost si veškeré novinky vyzkoušet. Sám jsem nemohl odolat průzkumu Prahy, a ačkoliv mě bez platné licence nechtěli nechat volně startovat z Letiště Václava Havla, mohl jsem si s pilotem vytvořeným podle sebe odstartovat z Kbelského letiště. Prahu jsem pak měl jako na dlani a nestačil jsem žasnout nad tím, jak vlastně vypadala.

Mnoho lidí se na simulátory kouká trochu skrz prsty, a to hlavně z toho důvodu, že jim základní herní náplň připadá po jisté době celkem fádní. Přece jen vzletět z náhodného letiště a přistát na dalším po jisté době zní jako nuda (s reálným kniplem to ve skutečnosti nikdy není nuda!). V Asobo Studio se ovšem vývojáři pokusili poprat i s tímto předsudkem. Ve hře tak naleznete skutečně velké množství aktivit. Již jsem zmiňoval ono focení zvířat, ale to samotné je pouze začátek.

Microsoft Flight Simulator 2024 nabídne prakticky vše, co je v civilním letectví možné. Můžete se tak těšit například na hasičské mise, přepravu cestujících i zboží anebo například na záchranné mise. Aby se však jednotlivé scénáře neopakovali, byla řada z nich vytvořena parametrickou cestou. Úkoly pak nejsou vázány na konkrétní lokalitu, ale na určitou sadu pravidel. Díky tomu se nestane, že budete na letiště v Káhiře vozit lyžaře se zlomenou nohou, ale někoho s úpalem klidně ano. Já jsem v omezeném herním čase sáhnul po výzvách a vyzkoušel jsem si tak nízký bodovaný průlet stíhačkou a přistávání na maličkém helipadu.

Sám nejsem žádný velký znalec leteckých simulátorů, a tak vám nepovím, jestli byl pocit ovládání stíhačky realistický, ale pevně věřím vývojářům, že ano. Viděl jsem totiž například jak fungovala jejich simulace větru a podnebí. Věděli jste například, že velká dopravní letadla za sebou zanechávají tunel horkého vzduchu, který dokáže solidně zacloumat s menšími letadly? Já tedy ne, ale práci pilotů po zjištění obdivuji ještě mnohem více.

Doposud jsem vždy létal jako pasažér pouze dopravními letadly, ale i to se mělo brzy změnit. Po pár hodinách zkoušení hry jsme se totiž měli do Grand Canyonu vrátit ještě jednou, ovšem tentokrát s reálným letadlem. Tým Xboxu nás v rámci prezentace totiž pozval i do helikoptéry, ve které jsme si pláň kaňonu mohli prohlédnout ještě jednou. Sám mám strach z výšek a trošku jsem se bál, co to se mnou udělá. Ale mohu s klidným srdcem říct, že výstup na Petřín je mnohem stresovější zážitek. Let s helikoptérou Airbus 130 je něco úžasného. Díky obrovské velikosti Grand Canyonu člověku ani nepřijde, že helikoptéra letí přes 250 km/h a konečně jsem zblízka uviděl i řeku Colorado, která kaňonem proplouvá.

Celý výlet byl excelentní a spolu s ním i hra samotná. Pokud se tak budete chtít dozvědět o jednotlivých systémech více, zůstaňte věrní našim webovým stránkám, brzy totiž vyjde i video, které všechny věci, co jsem zatím popisoval, dokonce i ukáže, a to ještě není vše. Na místě jsem si totiž mohl na kameru promluvit i s řadou lidí z tvůrčího týmu. Můžete se tak těšit na rozhovor například s Jorgem Neumannem, vedoucím Microsoft Flight Simulatoru, který se nám rozpovídal právě o technologii digitálního dvojčete. O simulaci samotné jsme následně mluvili se Sebastianem Wlochem, CEO a spoluzakladatelem Asobo Studio, a ještě jsme mluvili se CCO Asobo Davidem Dedeinem, který zase promluvil o kariérním režimu hry.

Microsoft Flight Simulator 2024 vychází už 19. listopadu/novembera, a tak do té doby nezapomeňte oprášit své letecké zkušenosti. Sám už se na hru těším, a ještě jednou děkuji týmu Xboxu za to, že jsem si ji mohl vyzkoušet v takto nádherném prostředí.