Baldur's Gate 3 bude našlapané akční RPG. Tvůrci z Larian Studios mají ambice vytvořit skutečný AAA titul se vším všudy. Vypovídají o tom první gameplay záběry prezentované na PAX East v Bostonu. V přímém přenosu jste mohli sledovat více než hodinu z hraní s doprovodným komentářem. Pokud jste neviděli, určitě se na záběry z hraní podívejte ze záznamu výše. Vývojáři nás nechávají nahlédnout do vývojové verze a bez obav prezentují filmečky, komplexní tvorbu postavy, velkolepé draky nebo tahové souboje.

Vše nasvědčuje tomu, že půjde o opravdu velké RPG nové generace, které se začalo rýsovat v polovině roku 2017, před vydáním Divinity: Original Sin 2 na něm pracoval malým tým, jenž vytvořil první koncepty a dal dohromady plány, co by vše měla hra nabídnout. V belgickém studiu nejsou žádní troškaři. Na jednu stranu si berou spoustu věcí z Divinity: Original Sin. Na druhou stranu díky tomu půjde o obrovské RPG se vším všudy – odhaduje se, že bylo napsáno 1,5 milionu slov pro filmečky.

To se snaží prezentovat i první gameplay záběry. Ty začínají zajímavým filmečkem, přeskočí ještě nedodělaný tutoriál a vrhnou hráče do známého světa Forgotten Realms. Po napadení parazitem Mind Flayerem se hrdina začne měnit v monstrum a získávat zajímavé schopnosti, které mu při novém dobrodružství v konfliktu bohů, démonů a dalších sil pomohou přežít a spojit se s dalšími.

Ve hře dostaneme možnost vytvořit si vlastní postavu prostřednictvím rozsáhlé škály možností. Vybereme si rasu (člověk, elf, poloviční elf, trpaslík...) a třídu, včetně kouzelníka, útočníka, hraničáře a dalších známých tříd. Je to pouze na vás. Pokud byste ale nechtěli ztrácet čas, můžete sáhnout po jedné z klasických ras a tříd Dungeons & Dragons universa a experimentovat takto. K tomu budou ještě připraveny příběhy o původu jednotlivých ras. Například upír Astarion se ze začátku musí vyhýbat slunci, ale později mu vadit nebude.

Kromě propracovaných filmečků, dialogů šitých na míru vašim volbám rasy a třídy, zaujme změna kamery. Baldur's Gate 3 bude možné hrát z klasického izometrického pohledu (CRPG) i z pohledu, který je podobný kameře z pohledu třetí osoby. Takovou možnost ale nebudete mít v soubojích. Baldur's Gate 3 má výhradně tahové souboje z izometrického pohledu. V nich můžete využívat vertikálního prostředí a snažit se překvapit protivníka. Mnoho prostředí se má skládat ze tří nebo čtyřech vrstev. Jen pozor na dostupné tahy, aby se vám plán nezhroutil jako domeček z karet. Vývojáři každopádně slibují poměrné velké bitvy, které jim umožnila nová tahová metoda.

Když jsme u toho prostředí, tak využívat budete moci i předměty v něm. Například závěsné hořící svícny mohou posloužit jako nečekaná past. Stejně tak ale můžete využít oheň a zapálit svůj šíp. Ten poté vystřelit, případně v tom lepším případě trefit kupříkladu sud se zápalným prachem.

Bitvy samy o sobě mají být těžké. Například Swen Vincke (zakladatel Larianu) při prezentaci tahového souboje novinářům rychle zemřel. Druhým dechem ale dodal, že bude možnost využít jedinečné schopnosti, případně si přivolat spektrální ruku a hodit téměř vše z inventáře po nepřáteli, včetně vašich bot. Pokud máte s D&D zkušenosti, tak budete jako doma. Nechybí využívání prostředí a interakce s ním. Pozastavit bude možné i samotný svět mimo boj.

Baldur's Gate 3 budete moci hrát sami, stejně tak v online multiplayeru určeného až pro čtyři hráče. Spojíte se a utvoříte družinu, která bude spolupracovat. Nebo se můžete snažit uspět skrz chaos. Plánuje se i lokální kooperace pro dva hráče.

Připravené příběhy jednotlivých ras a tříd se protínají s příběhem a prostřednictvím vašich rozhodnutí určíte, zda příběh skončí vykoupením, spasením, nadvládou nebo jinými možnými konci.

Baldur’s Gate 3 je vytvářeno v úzké spolupráci s týmem Wizards of the Coast, vychází z aktuálních mechanik D&D, "posouvá hranice RPG žánru a nabídne bohatý příběh s bezkonkurenční svobodou pro hráče, rozhodování s vysokými sázkami, jedinečné společenské postavy a nezapomenutelný boj". Jak už bývá zvykem, jde o největší hru Larian Studios.

Baldur’s Gate 3 je ve vývoji pro PC a Google Stadia. Konzole současné generace by - dle slov tvůrců - tuhle hru nezvládly, ale je možné, že později bude hra dostupná i pro PlayStation 5 a Xbox Series X. Během několika měsíců by měla být připravena Early Access verze a vyjít během letoška na Steamu.