Zdroj: Bohemia Interactive
Magazín · Novinky · v pátek 22. 8. 2025 16:05
Arma 4 nabídne plochu o rozloze 900 kilometrů čtverečních
Novinky spojené s tvůrčí a vydavatelskou činností Bohemia Interactive tento týden nepřicházejí pouze z Gamescomu. Server CzechCrunch totiž zveřejnil zajímavý rozhovor s Filipem Doksanským, který vede vývoj proprietárního enginu Enfusion. A v rozhovoru jen tak mimochodem zaznělo, jak velká bude z hlediska rozlohy Arma 4.
Zdroj: Bohemia InteractiveScreenshoty z Gamescomu zvou na výlet na Kolgujev v Armě Reforger
Podle Filipa Doksanského Arma 4 nabídne plochu o celkové rozloze 900 kilometrů čtverečních, což je opravdu velké číslo. Třeba v případě řeckého ostrova Altis ze základní Army 3 Bohemia Interactive uvádí 290 kilometrů čtverečních a Everon z Army Reforger, kterou také pohání engine Enfusion, má jen zhruba 51 kilometrů čtverečních. A když opustíme sérii Arma, můžeme se podívat na nedávno oznámenou provincii Nasdara z chystané expanze Badlands pro DayZ. Má se rozprostírat na ploše 267 kilometrů čtverečních a tvůrci o ní hovoří jako o zatím největší oficiální mapě pro úspěšný survival.
Víte, jak vznikají ty nejúspěšnější české hry? Nejspíš vás to překvapí. I ta největší studia utrácejí obří částky za vývoj technologií, které ve světě neseženou. „Ty hry jsou totiž často zcela unikátní,“ říká Filip Doksanský z @bohemiainteract. https://t.co/uHWbK3uPJI
— CzechCrunch (@czechcrunch) August 19, 2025
Někteří fanoušci věří, že může být Arma 4 zasazená na novou verzi ostrova Nogova z datadisku Resistance pro původní Operaci Flashpoint z roku 2001. Ovšem jestli těch 900 kilometrů čtverečních není překlep, Arma 4 může klidně obsahovat celou oblast Maldenského souostroví. To zahrnuje nejen Nogovu, Everon a menší Arland z Army Reforger, ale také samotný Malden, jehož nejaktuálnější oficiální verzi najdete v Armě 3, a Kolgujev. Na tento ostrov se budou moci všichni majitelé Army Reforger vypravit zdarma do konce letošního roku.
Nutno však podotknout, že rozhovor v tomto případě nezachází do dalších detailů. Je ale dost pravděpodobné, že je do uváděné rozlohy započítáno moře, protože v souvislosti s Armou Reforger Filip Doksanský zmiňuje plochu 160 kilometrů čtverečních, ne oficiálních 61 (51 Everon, 10 Arland). Samozřejmě za předpokladu, že nás čeká více ostrovů a ne samá pevnina.
Můžeme se také ptát, zda nás čeká jedna celistvá mapa nebo více oddělených terénů jako v předešlých dílech série Arma. Navíc vidina návratu Army 4 na některý z už známých ostrovů je pro tuto chvíli opravdu pouhá spekulace, založená především na několika vteřinách záběrů, které na loňském koncertu k 25. narozeninám Bohemia Interactive doprovázely skladbu The Last Man. Doksanský však v rozhovoru prozradil spoustu pozoruhodných detailů o samotném enginu, na němž by měly do budoucna běžet všechny velké projekty českého studia.
Za zmínku stojí kupříkladu fakt, že Enfusion vzniká přibližně 10 let a v týmu 15 zkušených vývojářů. Za těch 10 let se ale prakticky veškerý kód enginu přepsal. Tudíž je to vlastně ekvivalent Théseovy lodě, jak na Twitteru trefně poznamenal designér Karel Mořický, jenž v amsterdamské pobočce Bohemia Interactive pracuje na neoznámené hře. I ta bude nejspíš postavená na Enfusionu.
V komentářích ke každé naší novince o Armě Reforger se přitom vždy objeví stížnosti na grafiku konzolových verzí. Osobně jim nerozumím, protože na PC vypadá Reforger i při nižším nastavení grafických detailů nádherně, v rozhovoru každopádně Doksanský řeší, co si vizuál Enfusionu žádá a v čem funguje jinak než třeba populární Unreal:
„Hry na Unrealu jsou vlastně designérským koridorem, který je pečlivě předpřipravený a jehož vývojáři nad tím, co hráč vidí, mají velkou kontrolu. A když o ni přijdou, tak už hra tak hezky nemusí vypadat. Zatímco my musíme zařídit, že bude hezká s měnící se denní dobou, že stíny tři kilometry daleko budou fungovat stejně jako stíny vedle vás, aby se v nich schoval voják, nebo aby to, jak hra vypadá, bylo stejné pro desítky hráčů na desítkách kilometrů čtverečních,“ vysvětluje Filip Doksanský, který zmiňuje také finanční aspekty dlouhodobého vývoje vlastního enginu, svéráznou povahu her vyvíjených v ČR nebo problematiku náboru nových členů týmu. Uvidíme tedy, co Enfusion v souvislosti s Armou 4 nakonec nabídne. I když to zjistíme až během roku 2027.

