Magazín · Novinky · v sobotu 25. 10. 2025 11:36
Aktualizace Counter-Strike 2 vymazala miliardy dolarů z herního trhu
Je tomu sotva 48 hodin, co herním světem otřásla nová aktualizace. Respektive otřásla hlavně hodnotou peněz vložených do Counter-Strike 2, jelikož do hry byla zavedena mechanika, která velmi hodnotné kosmetické předměty ponížila až o třetinu své původní ceny. Lidé, kteří tak herní trh berou spíše jako investiční záležitost mají velký problém.
Nastal propad, který je šílený. Hodnota celého trhu, jenž činila přibližně 6 miliard dolarů se skrze jednu malou změnu propadla až na hodnotu 3 miliardy dolarů a stále tahle hodnota klesá. Trh, který je tedy zaměřený hlavně na štěstí, náhodě a prodávání skinů, se podle analytického webu Price Empire spadl o více než 42 %. A to je dost obrovská částka. Je tedy otázkou, co se stalo tak závažného, že úspory, které lidé vložily do hry, se dočkaly tak ohromného propadu.
Sponzor pořadu je příslušenství TIGO obchodu Smarty.cz
Zdroj: ValveAktualizace Counter-Strike 2 otřásla trhem se skiny. Hodnota se propadala o miliardy dolarů
JAK SE PROPADLA HODNOTA HERNÍHO TRHU
O tom, že gambling a hazard je poslední dekádu obrovský problém ve videoherním světě jsme už jedno video vytvořili a podívat se na něj můžete níže. Pojďme se tedy zaměřit hlavně na to, kde problém vznikl v současné době. Samozřejmě se vše odvíjí od faktu, že studio Valve dovolilo investovat reálné peníze do hry. Ať už v podobě skinů nebo bedniček a klíčů, tak i přeprodáváním skinů.
Jakožto hráč máte několik možností jak získat různé skiny s rozdílnou úrovní vzácností. Od obyčejných, vzácnějších až po extrémně vzácné, přičemž jsou rozpoznatelné hlavně díky různé barvě. Ty obyčejné jsou bílé nebo šedé, ale ty nejvzácnější jsou zlaté. A přesně ty jsou hlavním problémem. Dříve se totiž takové skiny daly sehnat pouze gamblením z beden. Ty se dají získat buď hraním nebo nákupem od jiných hráčů přes Steam Market. Avšak následně bylo potřeba sehnat i různé klíče, kde se ovšem jejich hodnota pohybovala v rozmezí od jednoho do šesti eur. Opět, přes Steam Market, kde cenu určuje nabídka a poptávka hráčů. S trochou štěstí. konkrétně s šancí 1 ku 385, vám mohl padnout onen zlatý skin a získali jste takhle hodnotnou investici. To se ale mění s novou aktualizací.
Ta rozšiřuje kontrakty. A to dost pozitivně pro klasické hráče, ale nešťastně pro investory. Kontroverzní aktualizace totiž umožňuje vyměnit 5 předmětů červené hodnoty za jeden nůž, nebo rukavice zlaté hodnoty. A v tuhle chvíli se zbořil trh. Najednou velmi cenné předměty ztrácí hodnotu o několik stovek dolarů. Krásným příkladem je populární Stiletto Slaughter, který se 9. října prodával za zhruba 770 eur, ale po aktualizaci jeho cena spadla až na 237 eur. Na druhou stranu, cena předmětů červené hodnoty raketově vyletěla vzhůru. V tuhle chvíli se každý červený skin stává ⅕ hodnoty zlatého předmětu. A to je sakra rozdíl.
Zatímco zlaté předměty zažívají největší propad v historii (a samozřejmě se jedná i propad peněz, které hráči do hry vložili), tak červené předměty nabírají na hodnotě a jsou rychle vykupovány. Jak? hlavně přes Steam a třetí strany.
KDO NA TOM NEJVÍC PROFITUJE
Nikoho asi nepřekvapí, že hlavním účelem komunitního trhu Steamu je zvýšení zisku a tak i množství peněz, které se na platformě otáčí. Pokud jste nikdy žádné kartičky či skiny neprodávali, tak vám alespoň přiblížíme jak to funguje. Ze svého Steam inventáře vyberete předmět, nastavíte libovolnou cenu, k ní se připočte 15 % a následně čekáte, jestli vámi nabízený předmět zaujme jiného uživatele. Připočtená provize se skládá z 10 % pro vývojáře a další 5 % si bere Steam jako provizi platformy. Výhodou je, že každá transakce finančně pomáhá původním vývojářům, nevýhodou pak samozřejmě to, že je vše dražší. Vždy ovšem máte možnost směňovat předměty klasickou výměnou, která je ovšem bez peněz a taktéž i bez provize.
Zdroj: PLAYzoneHvězdy esportu v Česku. V Praze proběhne finále o 750 tisíc v Counter-Striku
Právě této „díry“ v systému využívají webové stránky jako cs.money, loot.farm a tradeit.gg. Pokud totiž prodáte na komunitním trhu jakýkoliv předmět, výsledná suma se vám pouze přičte do vaší Steam peněženky a vy dané prostředky můžete použít opět jen na Steamu. Markety třetích stran fungují tak, že pro nákup předmětů můžete přímo použít svou platební kartu a při prodeji můžete svůj zůstatek zpět převést na reálné peníze. Samotná transakce na Steamu je totiž řešena přes připravené bot účty, jenž fungují právě na principu přeposílání od uživatele k uživateli. Díky tomu se tak kompletně obchází platební brána Valve.
Podobným přeprodejem tak mizí nejen podpora vývojářů, ale ještě se v uživatelích umocňuje dojem, že virtuální předměty mají reálnou hodnotu a mohou je brát jako seriozní investici.
JAKÉ JE Z TOHO MORÁLNÍ PONAUČENÍ?
Udělat správné finanční rozhodnutí je složitá věc, ale už jen ze samotné podstaty věci můžeme říct, že investovat do čehokoliv virtuálního je extrémně velké riziko. Jsou zde kryptoměny, stále existuje NFT a investovat veškeré své úspory, do něčeho tak nevyzpytatelného, jako je videohra je krok, který je potřeba si dvakrát rozmyslet. O to větší šílenost je investovat do Counter Strike 2, kde si Valve může kdykoliv říct: „Hele, tohle je moc vzácné, pojďme s tím udělat něco, aby to bylo dostupnější pro všechny.“ Moment. To se právě teď děje.
Podobnou situaci už několikrát zažili hráči World of Warcraft. Fyzické TCG karty, které ve hře odemykaly drahé mounty, se dražily i za ceny přesahující 100 000 korun. Blizzard po letech ale zvládl mnohé z takto hodnotných skinů devalvovat tím, že ty samé skiny po letech uvolnil například ve formě Twitch dropů. A to tyto karty byly ve fyzické podobě a vzbuzovali tak v zásadě ještě větší důvěru, než skiny samotné.
Nechceme vám tu dávat nějaké konkrétní finanční rady, ale radíme alespoň obezřetnost. Nikdy byste neměli brát virtuální předměty z jakékoliv platformy jako seriózní prostředek, jak si spořit peníze. I pokud by Valve přidalo možnost vybrat prostředky ze své peněženky a vydalo svou obdobu listu S&P 500, ve kterém byste našli top 500 nejvíce rostoucích skinů na nože, stále by jsme apelovali na to, aby se k podobné investici přistupovalo jako k rizikové. Na skinech se bezpochyby dá vydělat, ale rozhodně to nestojí za vaše životní úspory. To že skiny mohou někomu přerůst přes hlavu nám tento rok na českém internetu vysvětlit například i Bendr. Za nás bude rozhodně lepší, když hry zůstanou prostě hrami a budoucnost budeme řešit jinými cestami.
Co si o celé situaci myslíte vy?


