Krutovlá… ehm, samovláda Electronic Arts v oblasti vývoje tříáčkových Star Wars her naštěstí skončila. Jelikož je nyní Lucasfilm ochotný propůjčit licenci na vývoj nových titulů z předaleké galaxie více než jedné společnosti, opět se dostáváme do stavu, kdy se můžeme těšit na větší množství novinek. A už nehrozí, že vyjde jedna Star Wars hra za několik let. Pomalu, ale jistě se tudíž vracíme k tomu, co panovalo před zrušením LucasArts. Tedy herní divize Lucasfilmu, která si pod sebou vinou neschopného vedení tak dlouho podřezávala větev, až Disneymu po odkoupení Lucasfilmu před deseti lety nezbylo, než ji zavřít.

Všechny éry Star Wars ve světě videoher ale spojuje jedna věc – velké množství zrušených titulů. Při příležitosti nadcházejícího vydání akční adventury Star Wars Jedi: Survivor se tedy pojďme podívat na 6 Star Wars her, jež neměly takové štěstí jako dobrodružství Jedie Cala Kestise a jejichž zrušení nás dodnes mrzí.

STAR WARS: KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC 3

Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords z roku 2004 považujeme za jednu z nejlepších a nejlépe napsaných Star Wars her vůbec. RPG od Obsidianu sice vyšlo v dost nedopečeném stavu, ale nabídlo nám mnohem víc než tradiční boj dobra a zla. KOTOR 2 je v první řadě nesmírně temný zážitek z doby zhruba 4 tisíc let před událostmi filmové ságy, který se dotýká témat, jež ve Star Wars nejsou zrovna běžná. Velkou předností jsou také překvapivě komplexní postavy a někdy skoro až filozofické dialogy. Představa, že by v něčem takovém Obsidian pokračoval i ve třetím díle, se nám tedy vždy líbila. A že tu snaha rozhodně byla.

Vývojáři z Obsidianu kdysi chtěli Knights of the Old Republic 3 zrealizovat. Jejich pojetí KOTORů 3, které mimochodem nebylo jediné, ale v LucasArts zamítli. Během let jsme se nicméně doslechli o několika nápadech, kvůli nimž nás toto zamítnutí mrzí ještě víc. Jedním z nich byla třeba představa, že by hráčova postava mohla nosit na zádech smrtícího a hláškujícího droida , který by po ztrátě dolních končetin pomáhal při boji. Představte si závěr filmu Star Wars: Impérium vrací úder, kde Chewbacca nosil na zádech rozbitého C-3PO. Tady by ale upjatého protokolárního droida vystřídal droidí magor, jenž miluje zabíjení a jehož hlášky jsme v obou dílech Knights of the Old Republic, v nichž byl HK-47 plnohodnotný společník, vysloveně zbožňovali.

Pokračování série Knights of the Old Republic jsme nakonec dostali ve formě knihy Star Wars: The Old Republic: Revan od Drewa Karpyshyna, která díky nakladatelství Egmont vyšla před několika lety i u nás. Takže všechno nedopadlo úplně zle. Navíc tu máme MMORPG Star Wars: The Old Republic od BioWare, jež lze brát jako několik KOTORů v jednom online světě. Ale fakt, že nám beznohý hláškující HK-47 visící na zádech naší postavy nikdy nemohl poskytnout krycí palbu, nás pořád štve.

STAR WARS 1313

Akční adventura Star Wars 1313 patří mezi nejznámější případy zrušené hry ze světa Star Wars. Aby také ne, když za zrušení může v první řadě odkoupení Lucasfilmu společností Disney a uzavření LucasArts. Málokdo si ale dnes uvědomuje, že v době, kdy se George Lucas rozhodl rozloučit se svou firmou, byla divize LucasArts v tak bídném stavu, že bychom se nejspíš Star Wars 1313 nikdy nedočkali, ani kdyby Myšák nechtěl rozšířit své portfolio. V každém případě nás zrušení mrzí hlavně proto, že bychom si určitě rádi zahráli za mladého lovce odměn Bobu Fetta, abychom v jeho kůži prozkoumali podsvětí městské planety Coruscant.

Jelikož byl vývoj Star Wars 1313 od samého začátku velmi chaotický a komplikovaný, zprvu o Bobův příběh jít nemělo. Právě proto byste v oficiálně zveřejněných záběrech z výstav E3 a Gamescom 2012 marně hledali stopy po helmě s vizorem ve tvaru T. Postupem času ale došlo na rozhodnutí zaměřit se právě na mladší verzi ikonického námezdního lovce, který je miláčkem fanoušků už od premiéry Impéria z roku 1980. Nebo od televizní premiéry nechvalně proslulého vánočního speciálu z roku 1978, chcete-li. Bez ohledu na identitu protagonisty ale zůstává faktem, že podsvětí světa Star Wars je dlouhodobě relativně málo prozkoumané, a to napříč všemi médii. Za příležitost podívat se mezi kriminální živly zrovna na Coruscantu bychom tedy byli dost vděční.

STAR WARS: THE FORCE UNLEASHED 3

Ačkoliv byl první díl Star Wars: The Force Unleashed v době uvedení na trh v roce 2008 pořádný hit, o dva roky mladší druhý díl už takový úspěch nezaznamenal. V kombinaci vlažnějšího přijetí sequelu, dlouhodobě nekompetentního vedení LucasArts a odchodu šéfa vývoje a scenáristy Hadena Blackmana, který mimochodem vedl vývoj Mafie 3, bylo nejspíš zrušení třetího dílu nevyhnutelné. Ale přesto nás mrzí. Po pravdě řečeno, ani první díl nebyl z příběhového hlediska žádné terno. O pokračování, které bylo bez Blackmanovy stoprocentní účasti spíchnuto horkou jehlou, nemluvě. Faktem ale zůstává, že takto zůstal příběh bývalého tajného učedníka Dartha Vadera navždy otevřený.

Co víc, premisa třetího dílu, o níž tvůrci po letech hovořili, nezní špatně. Příběh Star Wars: The Force Unleashed 3 měl navazovat na dobrý konec dvojky, v němž dokázal hlavní hrdina Galen Marek alias Starkiller zajmout Vadera. Loď, v níž Starkiller svého bývalého mistra převážel, ale měla být sestřelena Bobou Fettem, který se měl na příkaz císaře Palpatina postarat o to, že Starkiller i Vader zemřou. Oba by tak po ztroskotání na jakési planetě museli spolupracovat a řešit, nakolik může jeden druhému důvěřovat. Což nám rozhodně připadá jako základ parádního příběhu, který bychom chtěli zažít. Zvlášť v kombinaci se svižnou akční hratelností podobnou sérii God of War nebo s plány na otevřenější prostředí.

STAR WARS: BATTLEFRONT 3

Jak už asi tušíte, produkty studia Valve v čele s Half-Life nejsou to jediné, co v herním průmyslu pronásleduje kletba spojená s číslovkou 3. A že Star Wars: Battlefront 3, který měl navázat na úspěch prvních dvou Battlefrontů z let 2004 a 2005, byl opravdu prokletý ve všech smyslech toho slova. Během let vznikalo hned několik verzí od několika studií, z nichž nejslavnější je pravděpodobně snaha studia Free Radical, jež prý vedla ke hře, která byla před zrušením ze strany LucasArts hotová z 99 %. Což je myšlenka, která musí každého řádného veterána série Star Wars: Battlefront pořádně bolet.

Zrušení Battlefrontu 3 nás mrzí i kvůli různým nápadům, na něž mohlo v té či oné iteraci hry dojít. V minulosti se hovořilo třeba o vyobrazení jakéhosi alternativního vývoje ságy Skywalkerů, jenž by vedl třeba k přechodu Obi-Wana Kenobiho na temnou stranu Síly. Asi nejlákavější je ale vidina plynulého přechodu mezi bojem na povrchu planety a ve vesmíru. Něco takového nám totiž nedokázaly nabídnout ani moderní Battlefronty od EA a studia DICE.

I zde ale můžeme hovořit o určitém dobrém konci. Z jedné z plánovaných verzí Star Wars: Battlefrontu 3, které byly nakonec zrušeny, se totiž stal zdárně vydaný spin-off Star Wars Battlefront: Elite Squadron od studia Rebellion. Ten ale v roce 2009 vyšel jen ve verzi pro PlayStation Portable a Nintendo DS. A ačkoliv určitě nejde o špatný počin, zvlášť na poměry handheldů, ačkoliv to cestování mezi povrchem planety a vesmírem PSP verze do určité míry nabízí, plnohodnotný Battlefront 3 to prostě není. Aby toho nebylo málo, ani v EA nemají zájem o třetí Battlefront od DICE, zatímco Galaxy in Turmoil, starší fanouškovský pokus o resuscitaci třetího Battlefrontu, se musel vzdát značky Star Wars a nikdy nebyl zcela dokončen. Proto nám nezbývá, než si zklamaně povzdechnout a dál si dělat srandu z magického čísla 3.

STAR WARS: BATTLE OF THE SITH LORDS

Vždycky jsme chtěli hrát za padouchy, zvlášť když jsme v tolika hrách ze světa Star Wars museli hrát za učiněné Mirky Dušíny. Koneckonců mezi ně patří i protagonista série Star Wars Jedi Cal Kestis. Proto je nám líto, že jsme se nikdy nedočkali hry od studia Red Fly, v níž jsme měli hrát za Dartha Maula, hlavního padoucha filmu Star Wars: Skrytá hrozba. A vývojářům to očividně bylo také líto. Tak moc, že měli podle jistých zpráv pracovat na celém projektu, jenž mohl nést podtitul Battle of the Sith Lords, i po jeho zrušení nedlouho před zánikem LucasArts.

Po čase dokonce vývojáři chtěli oslovit EA, Disney a Lucasfilm ve snaze oživit titul s Maulem v hlavní roli v době, kdy společnost Electronic Arts vlastnila exkluzivní práva na vývoj plnohodnotných Star Wars her. Ale protože si dnes můžeme zahrát za Maula tak maximálně v multiplayeru Star Wars: Battlefrontu 2 od DICE a v LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, snad není třeba zdůrazňovat, jak tato snaha dopadla.

Hra s Maulem, který byl nakonec oživen alespoň v animovaném seriálu Star Wars: Klonové války, je mimochodem dobrý příklad toho, jak to někdy bylo těžké s Georgem Lucasem. Zaměstnanci Red Fly kdysi vyprávěli o tom, jak se jednou meetingu vývojářů zúčastnil sám Lucas. Ten si začal hrát s figurkou sithské válečnice Darth Talon na stole jednoho z tvůrců a následně prohlásil, že ona a Maul jsou kamarádi. A to navzdory tomu, že v dnes nekanonické Legends kontinuitě Darth Talon žila skoro dvě stě let po domnělé smrti Maula v závěru Skryté hrozby. Jednou z několika verzí herního příběhu, s nimiž v Red Fly operovali, se tak rázem stala myšlenka, že bychom hráli za klon původního Dartha Maula, jenž by s Talon spolupracoval. Kdo ví, jak by taková divočina nakonec dopadla. Ale za někoho, kdo je tak cool jako Maul, bychom si vždycky zahráli rádi. I když tento názor možná ovlivňuje vzpomínka na to, jak se kdysi dávno na Mikuláše objevil v Cvrndově škole čert s maskou Dartha Maula, z níž se děti málem počůraly strachy. Ale Cvrnda ne, ten měl Star Wars rád snad už v porodnici.

PROJECT RAGTAG

Zrušené Star Wars hry ale nemá na svědomí jen LucasArts. V souvislosti s EA je třeba připomenout zejména smutný příběh singleplayerové akční adventury od studia Visceral Games a scenáristky Amy Hennig. Vidina pořádného herního příběhu z předaleké galaxie v režii někoho, kdo napsal třeba první tři díly série Uncharted, byla totiž svého času zatraceně lákavá. Hra s pracovním názvem Ragtag koneckonců vznikala v době, kdy to singleplayerové hry u některých vydavatelů neměly lehké. A tak se stalo, že byla v roce 2017 po zhruba čtyřech letech vývoje zrušena a navrch došlo k uzavření Visceral Games.

Dodnes přitom není k dispozici moc detailů spojených s náplní celého projektu. Vývojáři z Visceralu nám ale hodlali nabídnout zážitek hraný z pohledu třetí osoby. A hlavně příběh zasazený do období vlády galaktického Impéria císaře Palpatina, v němž bychom pravděpodobně sledovali osudy hned několika postav. Pravda je však taková, že se většina hráčů na titul těšila jednoduše kvůli tomu, kdo za ním stál. Jak se ale zdá, Star Wars hry přece jen provází Síla, protože i v tomto případě můžeme hovořit o potenciálně dobrém konci. Amy Hennig se totiž po letech přidala k týmu Skydance New Media, který připravuje vlastní narativní počin zasazený do světa Star Wars. Asi to nakonec nebude ta samá hra, kterou připravovali ve Visceralu, ale rádi bychom věřili, že touto cestou něco z odkazu projektu Ragtag přežije.

Během několika desítek let existence Star Wars univerza ale bylo zrušeno mnohem víc her. Pokud vás ukončení vývoje některé z nich obzvlášť mrzí, případně pokud máte pocit, že jsme zapomněli na něco obzvlášť důležitého, rádi si v komentářích přečteme vaše stesky. A teď nás omluvte, jdeme se modlit k velkoadmirálu Thrawnovi, aby nedošlo na zrušení remaku Star Wars: Knight of the Old Republic nebo Star Wars Eclipse. Rádi bychom věřili tomu, že nás v oblasti Star Wars her čeká už jen zářivá budoucnost, ale zrovna u těchto dvou počinů si aktuálně nemůžeme být ničím jistí.