Magazín · Preview · v sobotu 6. 9. 2025 10:54
007: First Light je jako kombinace Hitmana, Uncharted a Mission: Impossible - preview z Gamescomu
Sponzor Gamescomu je herní židle TIGO značky Smarty.cz.
Bond. James Bond. Ikonická slova, ikonická postava… Tenhle britský tajný agent si snad nezaslouží jiného zacházení než jen toho s nejvyšším respektem. Propůjčení herní licence autorům série Hitman na jednu stranu působí zvláštně, ale na druhou stranu každý fanoušek dobře ví, že je tohle naprosto dokonalou kombinací. O tom jsme se já spolu s Terkou mohli přesvědčit na letošním Gamescomu, kde jsme ze hry viděli zhruba 25minutovou ukázku první mise, na kterou jste se mohli sami již také podívat v rámci State of Play. Ale co víc, mohli jsme také vyzpovídat producenta licencí, Theunse Smita. Už zkraje mě zajímala jedna hlavní otázka. Od Seana Conneryho po Daniela Craiga, každý herec do role přinesl něco svého. Takže kde a u koho se tvůrci inspirovali nejvíce?
„Chtěli jsme vytvořit našeho vlastního Bonda. Bonda, za kterého můžete hrát po svém. Co se týče jeho tvorby, na tom samozřejmě pracuje náš velmi zkušený tým. Prošli jsme veškeré zdrojové materiály. Vrátili jsme se ke knihám Iana Fleminga a k filmům. Někteří fanoušci si už všimli například jizvy, kterou jsme mu dali. To je něco, co se objevilo jen v románech, ale ve filmech už ne. Takže když vezmeme v úvahu všechny různé variace Bonda, rozhodli jsme se vytvořit si vlastního úplně od nuly. Příběh, který vyprávíme, je zcela originální.“
Samotná ukázka na Gamescomu začínala nezveřejněným a velmi matným pohledem na menu, v němž bylo už zkraje vidět, že hra staví na solidních základech poslední trilogie Hitman a starají se o ní lidé, kterým můžeme s kvalitou věřit. Zaregistrovali jsme mimo jiné položku s výzvami i co se jevilo jako pár desítek misí. O tom, že je hra v dobrých rukou, jsme se mohli přesvědčit třeba v úvodním filmečku mise, jehož kvalita, režie i celkový styl včetně hlasového brífinku od slečny Moneypenny náramně připomínal zasvěcení do misí Hitmana. A zbytek už jsme mohli hezky vidět během středeční prezentace State of Play.
První mise hry se odehrává ve Vysokých Tatrách. Jakýsi galavečírek, na jehož území jede hrst agentů MI6 i nováček v podobě Jamese Bonda, obývá zběhlý Agent 009. Hned ze začátku jsme mohli vidět, že vývojáři do hry přidali jízdní model. Nakolik arkádový a lineární je, nemůžeme aktuálně odhadnout. Ale nějakou simulaci a už vůbec ne otevřený svět ovšem nečekejme. Hra se zkrátka stále drží toho, co umí tým nejlépe. Přesto neočekávejte kopírku Hitmana.
„Když se podíváme na hru, kterou zmiňujete, tedy Hitmana, tak ta má mnohem metodičtější přístup. Samotná hratelnost je o něco pomalejší. 007: First Light má naopak velkou dynamiku. Soustředíme se na to, abyste měli k dispozici vše, co byste od Bonda čekali: možnost projevit chytrost, sílu, použít udělátka nebo jít stealth přístupem. Chtěli jsme zajistit, že když se stealth zkazí nebo situace eskaluje, je to stále zábava. Je tam jiný rytmus a rovnováha. Chtěli jsme, aby všechny herní styly – akce, boj i stealth – byly odměňující.“
Všechny tyto styly jsme přitom mohli postupně vidět. Podezřelá aktivita jednoho z portýrů Bonda donutila se dostat dovnitř vily na samotný večírek. Vystoupání nahoru k ochrance u dveří ale skončilo skoro dříve, než začalo. Nemáme kartu? Nemáme vstup. Jak prosté. Ale přesně v tento moment šlo z hraní hned vidět, kdo má hru na svědomí. Otevřené okno mělo být jen jednou z několika cest dovnitř. Dialogové volby s ochrankou u dveřích naznačovaly, že bychom mohli najít i tu kartu. Možná existuje možnost nějakého převleku? Nebo se tam dostat i jinak? Kdo ví. Vývojáři slibovali cest hned několik, a tak začala „menší hádanka“ s tím, jak se procpat dovnitř. Co jsme nakonec viděli konkrétně byla série rozptýlení, která nás dostala do otevřeného okna.
„Jednou z hlavních výhod je, že se můžeme opřít o to, kým Bond skutečně je. Můžete se zkusit proplížit, použít vynálezy nebo se pustit do boje. Ale jelikož jste Bond, můžete se rozhodnout spolehnout na svůj šarm a ze situace se ‚vyblafovat‘. To je další z herních mechanik, které ve hře uvidíte, a je to opravdu zábava.“
Možnost k otevřenému oknu vyšplhat byla každopádně evidentní, ale někdo nám stál v cestě. Toho jsme se mohli zbavit zapálením listí opodál. Jak zapálit listí? Potřebujeme zapalovač. Ten se nachází na druhé straně, kam nesmíme jít. Takže odtamtud hráč vylákal dalšího strážného přes tekoucí vodu. Přesně v tento moment jsme mohli vidět také použití jedno z několika udělátek, které má Bond po ruce. Když se nakonec Bond dostal dovnitř, vystrašil pár lidí a rychle zareagoval, že je tu na kontrolu vniknutí a musí si promluvit s manažerem. Vtipná reakce, která přesně sedí charismatickému a mladému Bondovi. A byť je fajn podobnou reakci lidí vidět, zarazila nás osobně trochu divná prkennost strážných, kteří vlastně jakýkoliv charakter naopak poztráceli. Nicméně zbytek party jsme neviděli. Jen víme, že jsme se rovněž museli vyhýbat dalším spřáteleným agentům, protože jsme měli technicky vzato stále čekat na parkovišti a hlídat.
„Sledujeme Bonda od chvíle, kdy ještě ani není v MI6 a musí si teprve zasloužit svůj status 00. Na své cestě potká lidi a postavy, které začnou formovat to, kým se stane a kým se musí stát. Potřebujeme vidět jeho proměnu z mladého Jamese Bonda v agenta, který si zaslouží své číslo a stane se agentem 007. Jako hráči tedy můžete rozhodně očekávat velmi dynamické postavy.“
Ukázka se poté přesunula o nějaký kus dopředu, kdy Agent 009 utíká autem. Zde následovala pár minutová honička, která sice na první pohled působila efektně, ale vlastně máme velké pochybnosti, že během hraní bude jakkoliv zajímavá. Přišla nám velmi naskriptovaná a arkádová. Dost možná i bez možnosti selhat. V jeden moment dokonce hráč tak divně narazil do mantinelu a neviditelné stěny při skočení, že i když fyzika velí, že měl vyletět do strany pryč, tak stále letěl rovně. Jestli je jedna část hry, kde máme o kvalitě pochybnosti, je to prostě cokoliv spojené s autem. Naštěstí netrvala honička kdovíjak dlouho a zavedla nás až na místní letiště. Tady se naopak strhla velká přestřelka. Z akční stealth-adventury se stala pohledná cover střílečka, která vůbec nešetřila na explozích. Ty navíc sloužily i k vytvoření nějakých cest. Tady se hra zdála být velmi efektní, ale zda bude pocit ze střelby dostatečný, nemůžeme říct.
„Pointa je, že vám rozhodně chceme dát na výběr. Když se Bond setká s odpovídající silou a situace eskaluje, aktivuje se součást naší herní smyčky, kde se zapne ‚Povolení zabíjet‘. Tehdy máte volnou ruku, abyste situaci znovu dostali pod kontrolu. Můžete se rozhodnout takové situace vyhledávat, ale je to skutečně na vás. Dáváme vám hráčskou volbu.“
Animace ale byly fajn, reakce protivníků na střelbu taky a nechyběla i možnost prázdnou zbraň po někom hodit. Zakončeno to bylo dojížděním letadla, a následné přestřelce v něm. Tady zase přišlo na řadu hackování, díky kterému jsme potom mohli letadlo naklánět do stran, a tím třeba bedny nebo auta v nákladovém prostoru přesouvat ze strany na stranu. Ať už k zabití nepřátel nebo vytvoření úkrytů.
Obecně tedy samotná ukázka byla efektní, plynulá i různorodá. A pokud si takovou nápaditost hra nechá po celou dobu, tak se na výsledek vážně těšíme. Já s Terkou jsme byli z toho, co jsme viděli, nadšeni. Hodně tomu tedy pomáhalo, že jsme hru na rozdíl od ukázky na State of Play viděli naživo s výrazně vyšší snímkovou frekvencí bez zjevného sekání. A ani jeden z nás se nemůžeme dočkat, až si 007: First Light příští rok zahrajeme. A to konkrétně 27. března 2026 na PC, PlayStationu 5, Xboxu Series X/S a Nintendu Switch.
