Přibližně 50 let před naším letopočtem začaly kruté časy, během kterých Caesarovy síly obsazovaly jednu vesnici za druhou. Celé toto tažení se nazývá Galskými válkami a pouze jedna chrabrá vesnice dokázala odolávat Caesarovým útokům. Možná jste podobný příběh již slyšeli, ale zde se nepostavíme do role Galů posílených kouzelným lektvarem, nýbrž do role keltských kmenů, spoléhajících na válečné strategie a trochu štěstí.

Tribe Nation je titul vytvořený šikovnými českými ručičkami ze studia Random Worlds. A i když se jedná o malé studio, sází na to, co českým tvůrcům v oblasti her jde nejlépe – na kreativitu a originalitu. Tribe Nation kombinuje vojenskou strategii ovládanou na hexagonových polích s prvky rogue-like mechanik. To znamená, že žádná potyčka by neměla být stejná a vždy se budete muset přizpůsobit dané situaci.

Vše je zasazeno do příběhu, ve kterém váš kmen utíká před Caesarovým vojskem a zároveň naráží na další překážky, s nimiž se musí vypořádat. Celkový vizuál hry je poměrně jednoduchý. Vojsko vidíte z izometrické perspektivy a ovládáte jednoduchým klikáním myší. Tohle platí pro bojovou fázi, zatímco další část hry lze nazvat fází přípravy, ve které se musíte rozhodnout, jak naložíte se svými vojsky, nově získanými schopnostmi a předměty.

Vaše souboje a potyčky jsou rozvrženy po mapě Evropy, přičemž každá země, do které zavítáte, je rozdělena na několik dalších soubojů. Každý jednotlivý střet trvá přibližně 5 minut. Pokud se vám podaří porazit nepřítele, na konci bitvy máte tři možnosti, jak s nepřáteli naložit. Čím krutější budete, tím více kořisti a odměn získáte, ale zároveň vám hrozí, že příští kola pro vás budou složitější – ať už kvůli obtížnějšímu získání generálů, nebo zvýšené agresivitě vašich protivníků.

Díky těmto bonusům, které spadají pod dříve zmiňovanou rogue-like mechaniku, by měl být každý souboj jiný a vy se budete muset stát tím nejobávanějším vojevůdcem a zhodnotit, které výhody a nevýhody si můžete dovolit. Abyste pochopili plánování, pojďme se podívat na to, jaké konkrétní suroviny a bonusy budete potřebovat a proč. Mezi základní suroviny, se kterými musíte nakládat, patří železo, ze kterého můžete vyrábět zbraně či brnění, kterými pak posílíte své armády. Dále vás bude zajímat platidlo ve formě duhovek, za které si u obchodníků můžete kupovat dodatečné vybavení. Rovněž budete potřebovat jídlo, jež je potřeba na výrobu lektvarů pro dobíjení energie vašich jednotek.

Pro vyléčení vojáků nebo najmutí nové skupiny budou zapotřebí lidé, a pokud byste si chtěli zlepšit pohyb svých jednotek, můžete je posadit na koně. To vše lze získat na konci boje. Jakmile se naučíte hospodařit s těmito předměty, přichází na řadu strategie rozmístění vašich sil, které se dělí na jednotky útočící na dálku nebo nablízko. Budete si muset dávat pozor na to, abyste měli vyvážený počet obou typů a zároveň jim přiřadili šlechtice, který ovlivňuje jejich fungování na mapě. Schopnosti těchto vojevůdců dokážou například zajistit, že jednotky si budou držet určité formace. Některé jsou vhodnější třeba na obranu, jiné naopak na rozbití nepřátelských formací. Schopnosti, které vás posilují, se nazývají moudrost.

Moudrosti se dělí na druidskou a válečnou. Válečná moudrost se zaměřuje hlavně na útok a obranu samotných vojáků a vesnice a zajišťuje spíše agresivnější způsob boje. Naopak šlechtici a vojáci ovlivnění druidskou moudrostí získávají bonusy pro životy, rychlost přesunu a stavění dobývacích strojů. Druidské jednotky rovněž umí obsadit speciální monolit, který se objevuje na každé mapě a v určité fázi spouští výhody či nevýhody pro jednotky. Většinou ta strana, která má poblíž monolitu druidského generála, není ovlivněna negativními dopady na mapě. Mezi ně patří například mlha, která znemožňuje ovládat jednotky, vypalování vesnice, které automaticky odebere určitou část životů jedné z vesnic, nebo můj oblíbený bonus - povolání záložních jednotek. Vesnice jsou klíčovým bodem každého zápasu, protože ten, komu padne jako první, prohrává.

Teď už pravděpodobně chápete, že strategické myšlení budete muset využívat v každém souboji. Oproti jiným RTS hrám zde nebudete muset extrémně řešit ekonomiku v reálném čase, ale místo toho je třeba plánovat, jaké odměny si vyzvednete na úkor vašich budoucích bitev. Pohybování po hexagonových polích přidává další strategické prvky, zejména proto, že jednotky nacházející se na vyvýšených plochách mají výhody oproti jednotkám pod nimi. To samé platí i pro různé terény. Například hexagony osazené lesy poskytují nevýhodu pro střelecké jednotky. Na kamenných plochách se zase jednotky pohybují razantně pomaleji, což může významně ovlivnit průběh bitvy.

Proto si čas od času musíte promyslet, kudy a s jakou jednotkou půjdete. K tomu napomáhá i možnost pozastavit hru, kterou jsem na začátku moc nevyužíval a také jsem kvůli tomu prohrával, protože bych řekl, že je to až nutnost. Osobně u jiných her pohyby kamerou, jako je rotace nebo přiblížení kolečkem myši na samotné bojiště, moc nevyužívám. Ale v Tribe Nation bych přesně tuto možnost ocenil, protože mě mnohdy lákalo v určitých soubojích přiblížit si jednotky, které si to na daných hexagonech vyřizují.

Celkově mi v celém vizuálu tak trochu něco chybělo. Sice se říká, že v jednoduchosti je síla, ale tady je té jednoduchosti možná až příliš, jak v grafice, tak v uživatelském rozhraní. Co se týká vyrovnání soubojů, tak se mnohdy na začátku kola trochu zapotíte, ale když přijdou ta správná vylepšení, souboje jsou často až příliš snadné. To ovšem neznamená, že byste neměli být na pozoru. I mně se stalo, že v souboji, ve kterém jsem si věřil, větší neopatrnost způsobila úmrtí mé armády. A bohužel, jak to u rogue-like her bývá, někdy je sestava protivníků tak nešikovně navržená, že vám jednotky pojdou a ani netušíte jak.

V příběhu nehledejte nic hlubokého, titul na něm nějak zásadně nestaví. Líbí se mi ale, že každá potyčka má svou předmluvu, která vysvětluje, jak jste se do ní vlastně dostali. To všechno je navíc v českém jazyce, což mnozí ocení. Rozhodně bych uvítal více hudby při soubojích, protože mám pocit, že celou hru provází snad jen jedna jediná skladba.

Je dobře, že se studio Random Worlds nebálo experimentovat a že zkombinovalo strategii s rogue-like mechanikou. Doporučil bych však, aby nás hra, podobně jako u jiných titulů, ve kterých často umíráte, odměňovala i mimo jednotlivé zápasy. Nemuselo by jít nutně o stálé výhody do budoucích soubojů, ale například sběratelské odměny, za kterými by stálo za to se hnát. Například vizuální vzhled jednotek, jiné herní desky nebo dodatečnou hudbu. Takové prvky by mohly zabránit tomu, aby byli někteří hráči po prohře znechucení a odmítali kliknout na možnost „nová hra“. Znovuhratelnost mírně podporuje možnost výběru obtížnosti a po úspěšném zdolání úrovní i dodatečný průchod za jiný typ jednotek, ale klidně by toho ocenění za znovuopakování hry, mohlo být více.

Nepříjemné jsou i neúplné reakce při přesunu jednotek na zvolený hexagon, kdy kliknutí na jeho okraj nereaguje a nevyvolává žádnou akci. To se projevilo zejména v situacích, kdy jsem pro přesun nechtěl hru pauzovat. Celkově se však jedná o zajímavý nápad, který funguje v jednoduchém pojetí. Pokud tedy neočekáváte žádné dokonalé pozlátko.

Doufám ale, že se budou nadále objevovat patřičná vylepšení a třeba i rozšíření pro hru. Možná by stálo za to, aby vývojáři více zapracovali na vizuální a zvukové stránce, případně přidali více obsahu, který by hráče motivoval k opakovanému hraní. Přesto věřím, že si Tribe Nation své fanoušky najde, zvláště mezi těmi, kdo mají chuť na neotřelou strategii s trochou riskování.