Při zmínění jména studia From Software se mnohým vybaví slova jako temný svět, neodpouštějící soubojový systém, tragické osudy, přehypovaná obtížnost, you died, git gud scrub, praise the sun a podobné. To že jejich poslední titul je relativně poklidná příběhová adventura pro VR je tak celkem velkým překvapením.

Připravte se na walking simulátor

Hned na začátku musím upozornit, že Déraciné je walking simulátor nejtěžšího kalibru s mechanikami p&c adventury, protože je to asi jedna z nejméně interaktivních her, co jsem za dlouhou dobou hrál.Pohybujete se statickým světem (resp. mimo čas světa, protože jste nadpřirozená bytost) a jediné možnosti interakce jsou prohlížení a sbírání předmětů, interakce s postavami a nebo jejich vzpomínkami, které zachycují, no jak jinak než to, co daná postava dělala před chvílí. Na nějakém pocitu ponoření do světa vám bohužel nepřidá ani systém pohybu pomocí skoků po předem dané mřížce. Na druhou stranu, můžete pohladit psa, což je možnost interakce, kterou by měla mít každá hra.

Co Déraciné nemá v hratelnosti ale dohání ve vizuální prezentaci a atmosféře. Rozhodně se jedná o jednu z nejlépe vypadajících her pro PSVR a atmosféra si místy nezadá s Bloodborne - což asi nebude náhoda. Stejně tak dotváří atmosféru skvělý soundtrack.

Příběh nás přivádí do viktoriánských časů

Do takového světa tak rozhodně sedí příběh dětí z viktoriánské internátní školy, kterou jednoho dne navštíví víla. Hlavní téma příběhu je napravování minulosti - a nebyla by to hra od From Software, kdyby se tohle napravení minulosti nezvrtlo a celá snaha dětem pomoci nabrala velmi temný směr. Další ústřední mechanikou je možnost vzít a předat život - a to si už samo říká o temnější zvrat. Tyhle stále horší výsledky “napravování” předchozích chyb mě i trochu mrzely, protože mi na postavách začalo záležet díky dobré charakterizaci postav během prvních kapitol, kdy jako nadpřirozená bytost musíte dokázat svoji existenci. Příběh radši nebudu nějak dál rozebírat, abych se vyhnul spoilerům, ale obsahuje pár zajímavých zvratů a rozhodně zvládá být jedním z hlavních prvků hry.I když se lineárním příběhem dá projít za cca. 5 hodin, druhý průchod toho dost vyjasní díky detailům, kterých jste si nemuseli při první cestě všimnout. A je to FromSoft, takže tu rozhodně je i širší lore, které se dá podle různých předmětů dát dohromady.

Ještě musím zmínit drobné technické chyby jako pomalejší načítání assetů. V jedné konkrétní scéně to například uvidíte naprosto pokaždé a čekáte, než se Vám před očima zjeví polovina stavení.

Déraciné toho prostě nenabízí moc a rozhodně není pro každého. To co ale nabízí, dělá opravdu dobře. Pokud vám tedy méně interaktivní příběhový zážitek se silnou atmosférou a velice silným FromSoftware nádechem přijde zajímavý, tak vám Déraciné doporučíme na 7/10.