Mýty a legendy antických civilizací mají sílu dodnes. Měli ji ale ještě v dobách před internetem, filmy, dokonce i papírem. Lidé si příběhy o Héraklovi, Jásonovi nebo bájné Atlantidě zkrátka vyprávěly. Jenže z příběhu si každý mohl zapamatovat trochu něco jiného, a tak různým převyprávěním vznikaly změny, kvůli kterým bychom původní mýtus ani nemuseli poznat. Ačkoliv podle názvu by člověka mohlo napadnout, že real time strategie Age of Mythology: Retold bude přesně takový případ, opak je pravdou. Změny tu sice najdete, a není jich málo, ale vývojáři z World's Edge si velmi opatrně vybírali, do čeho zasáhnout. Nakonec se jim hru povedlo zpříjemnit pro nováčky i ozvláštnit pro zkušené hráče. Jenomže zůstalo i dost místa pro dotažení.

BLYŠTIVÉ ZLATÉ ROUNO

Jedna změna do očí přece jen praští. Vizuální stránka hry je opravdu nádherná. Nejde jen o 4K rozlišení a ray tracing, pohádkovou atmosféru bájí a mýtů skvěle dokresluje pestrá, sytá barevná paleta. Modely budov a postav jsou kompletně předělané a i přes lehkou stylizaci nabízí řadu detailů, kterými se můžete kochat.

A že je vskutku čím. Pokud máte alespoň trochu jako my slabost pro antickou mytologii, důkladně si můžete prohlédnout snad všechna mytická monstra, která by vás mohla napadnout. Jak z řecké, tak i egyptské a severské mytologie. Se svým vojskem se tak utkáte třeba s minotaury, mantikorou nebo ledovými obry. Anebo se chopíte jejich ovládání. Vytáhnout se sfingou na skupinu kyklopů bude hustý zkrátka vždycky.

To je podtrženo novým hudebním doprovodem, který je nyní plně symfonický a najdete v něm i nástroje typické pro kultury, za které hrajete. Vaši vesničané a vojáci mají i autentický dabing a když postavy mluví anglicky, mají silné přízvuky. Zvuková stránka tak velmi dobře komplementuje celkovou atmosféru.

Z vašeho antického dobrodružství vás ani nevytrhne technický stav. Hra je plynulá, nezadrhává se ani při velkém množství jednotek na bitevním poli a s žádnými bugy jsme se při hraní nesetkali. Jen nahrávání by mohlo být o pár vteřin rychlejší, ale tak často ho neuvidíte, aby to moc vadilo.

HRDINOVÉ A MONSTRA

Vaše fantazie najdou uspokojení i v kampani, kde se chopíte hrdiny Arkanta. Toho doprovázíte na dobrodružství, které ho zavede do všech koutů antického světa od Trojských válek přes podsvětí nebo Egypt až na mrazivý sever. Příběh to je jednoduchý, ale funguje dobře pro představení tří hlavních frakcí neboli pantheonů. Zároveň ale nabízí pár drobných záhad, které v něm motivují pokračovat dál.

Kromě obsáhlé hlavní kampaně je ve hře ještě druhá dodatečná o dvou trpasličích bratrech a třetí, kde se hráč chopí čtvrté frakce – Atlanťanů. Ta byla původně součástí expanze The Titans, která je celá zahrnuta v této edici.

Kampaně jsou dobrý první krok, jak se hrou začít. Pokud máte ale strach z komplexní hratelnosti, nemusíte, základní smyčka je vlastně dost jednoduchá. Vaši vesničané těží suroviny, za které stavíte budovy a jednotky. Když postavíte správné budovy a natěžíte dost surovin, můžete se posunout do dalšího věku, se kterým přijdou nové budovy a silnější jednotky. Také si vyberete jednoho ze dvou bohů, které budete uctívat, podle čehož se odvíjí, co můžete vybudovat.

Cílem je nastřádat dost velkou armádu na to, aby zničila protivníka. Boj funguje na styl kámen, nůžky papír. Pěchota má výhodu proti jízdě, jízda proti střelcům a střelci proti pěchotě. Podobný princip platí i u lodí. Specifickými jednotkami pro Age of Mythology jsou jednotky hrdinů, které jsou silnější proti mytickým jednotkám. Ty jsou ale zase smrtící pro obyčejné pěšáky. Mezi hrdiny najdeme známá jména jako Hérakles nebo Odysseus a mytické jednotky jsou všechna ta zajímavá monstra.

Mezi jednotlivými pantheony jsou určité rozdíly, ale ty jsou spíše pro ozvláštnění hratelnosti, nemusíte se hru učit odznova, pokud si místo Řeků chcete zkusit hrát za Egypt. Mimo základní herní smyčku ve hře není moc mechanik navíc, ve kterých by se mohly hráči ztratit a tak si mohou vyzkoušet čistou RTS hratelnost. Možná i díky tomu, že hra není přeplácaná věcmi navíc, baví i po více než dvaceti letech. Ten věk byste moc nepoznali.

PŘÍSTUPNÉ I PRO LAIKY

Pokud vás ale naše předchozí slova nepřesvědčila a stále se bojíte bez přípravy vstoupit do kampaně, hra vám jde naproti. Právě pro vás je připraven nový tutoriál, který rychle představí boj a základy stavění. Rozdíly mezi pantheony pak přiblíží krátká výuková videa.

Jde o dobrý krok, který může pomoci nováčkům, ale šel by udělat lépe. Ne všechno potřebné vám totiž tutoriál řekne nebo vysvětlí dobře. A občas se na začátku hry může stát, že se zaseknete, protože nevíte, jak postavit konkrétní budovu.

Dalším nedotaženým nápadem, který má pomoci nováčkům, je systém priorit vesničanů. Ten se objevil už v konzolových verzích Age of Empires II: Definitive Edition a Age of Empires IV, tentokrát je ale i v PC verzi. V praxi jde o to, že sběr surovin vesničany ovládá počítač, vy jen určujete poměr, v jakým je přerozděluje k těžení zlata, dřeva a jídla. K dispozici máte i několik přednastavení, která jsou pojmenované podle toho, kdy se nejvíc hodí.

Bohužel to úplně nefunguje. Občas počítač vámi vybraný poměr ignoruje, jindy pošle vaše vesničany někam mezi nájezdy nepřátelských jednotek, když u centra města máte naprosto vyhovující hroudu zlata.

Navíc to vůbec neřeší čtvrtou surovinu, přízeň. Každá frakce ji totiž získává trochu jinak, ale třeba Řekové ji „těží“ přesně jako zlato nebo dřevo. Systém priorit to ale ignoruje, a tak se stejně neubráníte manuálnímu přikazování vesničanů, které budete posílat modlit se do chrámu, jakoby jste je posílali k lesům sekat stromy.

Stejně jde o dobrý nápad, který pomůže laikům překonat strach ze zdánlivě komplikované hratelnosti. Po několika hodinách, až se vám ekonomika surovin dostane pod kůži, je ale spíše na překážku. A tak ho můžete směle vypnout a předejdete tím několika problémům spjatých s hloupým chováním počítače. Jenže se nevyhnete všem, nedostatků v umělé inteligenci je totiž víc.

Jednotky jako takové totiž nejsou nejostřejší tužky v penále. Až moc často se stává, že se zaseknou v zatáčce, útočí jinam, než klikáte, nebo si vůbec neumí najít cestu k nepříteli. Místo útoku tak jen bezcílně krouží kolem něj, zatímco on do vás vesele seká. Problém se týká hlavně větších jednotek v úzkém prostředí, ale ne výlučně.

ÚTOK TITÁNŮ

Pokud vás lákají právě ta velká monstra, v částech hry, kdy postoupíte do pozdějších věků, budete mít opravdu žně. V původní hře byly věky čtyři, ale Retold představuje poslední, pátý věk – Věk divů. V něm můžete vytvořit hned několik Titánů, masivních zbraní hromadného ničení a získáte velkou slevu na božské schopnosti. Ty nyní můžete použít i více než jen jednou, a to za provizi v podobě přízně.

Věk divů je tak opravdu explozivní závěr celé hry, díky kterému můžete uspokojivě a v mžiku zdecimovat celou protivníkovu základnu.

První čtyři věky se dočkaly také několika drobných změn, které ale ocení hlavně hardcore hráči původní verze. Některé budovy a jednotky jdou teď postavit dříve, u značného množství těchto prvků také došlo ke změně statistik. Pár desítek bodů sem a tam. Příležitostný hráč Age of Mythology si ničeho nevšimne, ale pro matadory by tyhle změny mohly dostatečně proměnit dynamiku hry, aby si Retold alespoň vyzkoušeli. Také byl zrušen limit maximální přízně, kterou můžete nasbírat, právě abyste mohli vyvolávat božské schopnosti. A posunut byl limit obyvatel, o které se staráte, což umožňuje tvorbu mnohem větších a ničivějších armád.

RELIKVIE JMÉNEM XBOX

Nalákat bychom mohli také konzolisty, protože hra vyjde na Xbox podobně jako předchozí díly Age of Empires. Ovládání na ovladači se oproti nim nedočkalo žádných větších změn, ale pokud na něj nejste zvyklí, musíme vás varovat, je velmi krkolomné. Hlavně pokud jste zvyklí na myš. Tlačítko A se občas chová jako pravé, občas jako levé myšítko; některé nabídky musíte vyvolávat neintuitivní kombinací tlačítek a kurzor se na všechno příliš agresivně přichycuje, takže je těžké vybrat to, co vlastně chcete. Mnohem více tady můžeme vypozorovat mezery v tutoriálu. Protože když na obrazovce vidíte ikonu, tak na ni prostě kliknete. Když ale hrajete hru na ovladači, máte problém tu ikonu vůbec vyvolat.

Při použití ovladače také dochází ke změně uživatelského rozhraní, které není tak hezké jako to původní pro myš a klávesnici. To je vždy stylizované do konkrétního pantheonu, úhledné a přehledné.

Jak na počítači, tak na konzoli máme české titulky, které jsou z valné většiny povedené, ale občas se naskytne nějaký nešťastný překlad. Jeden příklad za všechny je už v nastavení, kdy položka bloom je přeložena jako „režim rozkvětu“. Hra v 90 procentech případů správně skloňuje řecká jména, jako třeba to Diovo, ale někdy na skloňování zapomene úplně. Některé fráze navíc ani přeložené nebyly, ale na to jsme byli vývojáři upozorněni předem a je možné, že při vydání už bude vše v pořádku.

PÁR DENÁRŮ NAVÍC SI JEŠTĚ PŘIPRAVTE

Age of Empires: Retold tedy nabízí vylepšenou verzi původní hry a jejího datadisku The Titans. Její druhý, polooficiální datadisk Tale of the Dragon, který do hry přidává čínské božstvo, vyjde až v rámci samostatného DLC. Druhé velké v budoucnu přidá nový a zatím neznámý pantheon. Těžko tedy označit Retold jako kompletní edici. Už při vydání je k dispozici balíček, které Seveřanům přidává boha Freyra coby hlavního boha nového vývojového stromu. Dá se předpokládat, že nás takových DLC čeká víc. Nelze se ale ubránit dojmu, že by tento obsah už měl být součástí základní edice. Jiná podobná vydání Age of Empires totiž obsahovala nové civilizace už při vydání hry.

Po vydání se alespoň můžeme těšit na nový herní mód Arena of the Gods, o kterém ale zatím moc nevíme. A samozřejmě, je tu i komunita, která další obsah může dodat. Hra má velmi podrobný editor map i podporu modifikací.

Nutno i dodat, že už jen to, co v Age of Mythology: Retold máme, vydá na desítky hodin zábavy. Jelikož je dostupná i na Game Passu, není moc důvodů ji nevyzkoušet. A to ať už jste s hrou neměli tu čest, nebo znáte původní verzi nazpaměť. Na tomhle mramoru je pár děr a šmouh, ale stejně září.