Co dělá hru dokonalou? Je to obsáhlý scénář s dvaceti konci? Dechberoucí grafika se šílenými animacemi? Skvostná hudba? Nekonečné množství zábavy? Kdo ví. Ale jedno je jisté. Jakmile se přenesete do nového světa plného nebezpečí, nádherných barev a napínavého příběhu, nebudete chtít odejít. V nenápadně vypadajícím Keeperovi budete prožívat něco, co byste nečekali. Něco, co ve vás zanechá hluboký dojem a ještě dlouho po dohrání budete přemýšlet nad tím, co jste právě zažili. Pojďte se společně se mnou a naším opeřeným přítelem Twigem podívat na to, jak se světlo jednoho majáku stane nadějí pro nás všechny.

Dobrodružná příběhová hra Keeper si rozhodně zakládá na jedinečném zážitku. A to jak po stránce scénáře, grafiky a hudby, tak hlavně na kouzlu okamžiku. Hráč je přenesen do nádherného barevného surrealistického světa, kde se zhostí role majáku. V tomto světě mohou i neživé objekty nabýt vědomí a fungovat jako živá bytost. Jakmile tedy zachráníte opeřence Twigyho před zhoubou, dostane maják nový úděl. Získá nožičky a schopnost pohybu. A tím začíná celé dobrodružství.

Celý příběh se však odehrává beze slov. Vše, co potřebujete vědět, se dozvíte z vašeho okolí. Sochy, budovy i trosky nesou vzkazy minulosti. Místo slov na vás čekají jen zvuky přírody, tvorů a obyvatel. Od nich neočekávejte velkolepé řeči, jelikož ve většině případů jen klapou, cinkaj nebo vržou. Velkou roli ve správném pochopení příběhu tak má řeč těla. Ačkoliv se to nezdá, i maják dokáže skrz své pohyby vyjádřit emoce. Opeřenec Twig zase projevuje nadšení, obavu a vítá se snad se vším, co potká. Okolí jasně dává najevo, co jej trápí, a nechává do tohoto pocitu pohroužit i hráče, aby dokázal porozumět onu problému. Upřímně si myslím, že pro pochopení příběhu je potřeba si jej zažít na vlastní kůži. Až potom poznáte, co je na něm tak moc dechberoucí.

Řeknu jen, že tento svět zachvátila zhouba, která pase po všem živém. Ničí vše, co potká, uvrhá bytosti do temnoty a beznaděje a dusí cokoliv, co jí přijde do cesty. Ačkoliv se obyvatele bránili, jejich snaha přišla vniveč. Avšak jedinou věcí, co tuhle zkázu zahání, je právě světlo vašeho majáku. Tudíž se z něho stává poslední naděje na spasení života.

V kombinaci s extrémně nádhernou stylizovanou grafikou je celkový zážitek o to mocnější. Bere si inspiraci z hor, lesů, jeskyň i oceánů a přetváří je v neuvěřitelně bohatý fantastický ekosystém. Využívá temnou stranu zhouby a uvrhá jednotlivé lokace do temné atmosféry. Světlo majáku dokáže tuto temnotu rozbít a doslova prozářit. Na to reaguje velké množství rostlin, houbiček i malých tvorů a z temného prostředí se rázem stává snová oblast. Nejkrásnějším příkladem jsou děsivé a temné jeskyně, které se díky světlu promění v krajinu jako z Avatara od Camerona. Až je s podivem, že se hra při tak velkém množství objektů a efektů neseká.

Čeká na vás něco přes pět hodin zábavy rozdělených do více než 40 poměrně kraťoučkých kapitol. Ale to znamená, že žádná není stejná. Ani v jedné nejsou stejně využité prvky, motivy nebo hádanky. Ty řešíte za pomocí světla vašeho majáku, které v případě potřeby můžete zesílit, a tím aktivovat jednotlivé mechanismy. Twiga následně můžete vyslat tam, kam potřebujete. Díky tomu může hýbat s věcmi, tahat je, přinášet, odnášet nebo do nich prostě klovnout, aby se probudily a začaly fungovat. 

Doopravdy každá oblast má svou vlastní myšlenku a nepřestane vás vyvádět z úžasu. Tam, kde si myslíte, že se váš maják už nedostane, získáte možnost skočit. A to poměrně zábavnou cestou, jelikož se na vás nabalí hromada pylu, který nadnáší těžký maják. Jakmile je skákání málo, objevíte skrz více pylu plachtění. V některých oblastech zub času zavalil cestu troskami, avšak právě čas je řešením k celé záhadě. A to je mechanika, která je velmi zábavná, jelikož ovlivňuje i vašeho parťáka Twiga. Byť je dostupná jen po omezenou dobu.

Když přesunete čas na dozadu, stane se z Twiga vejce a můžete ho využít jako závaží, a tím vyřešit některé hádanky. Jakmile ale přetočíte čas až moc dopředu, z Twiga se stane jen rozsypaná kostra, ale jeho duch zůstane s vámi. Tudíž jej můžete vysílat do míst, kam by normálně nedoletěl. A tohle je jen malá ukázka toho, jak hádanky fungují. Další příklady bych velmi nerada prozrazovala, jelikož bych tím vyzradila i příběh. 

V samotné hře každopádně nelze umřít. I když, občas to vypadá, že vaše bytí visí na vlásku. A je to tak schválně. Vývojáři ze studia Double Fine Productions si dali jasný cíl. Přinést hráčům takový zážitek, který se liší od současného trendu. Tedy klidný postup, jedinečné prostředí a hledání cesty. Což je přesně to, co se povedlo, jelikož si velmi rádi hrají s úhlem pohledu. Díky tomu se dočkáte majestátních záběrů na celé širé okolí i specificky zabraných úhlů na místa, která byste jinak minuli. Proč? Protože právě tenhle úhel pohledu vypráví příběh. Ano, občas bych velmi ocenila volnou kameru, jelikož bych pak nemusela slepě bloudit do stěn, kde je mimo dohled ukrytý vchod, ale chápu toto rozhodnutí.

V neposlední řadě je tady hudba. A ta je sakra důležitá. Jednotlivé hudební motivy se mění podle lokací, obyvatel, úkolu, času i situace. Dodávají hře celkovou atmosféru a bez ní by to prostě nebylo ono. Hudební doprovod je skvěle zpracovaný i s okolními zvuky a málokdy se stane, aby se tyhle dvě zvukové stopy křížily nebo jinak vytvářely nesoulad. Tempo hry je tak skvěle nastavené, že vás nežene a můžete si každou oblast vychutnat do posledního detailu. Možnost vracet se do jednotlivých kapitol je taktéž vítaná. Dechberoucí pasáže si tak můžete vychutnat znova a třeba objevíte i dobře schovaná tajemství, která nejsou vidět na první pohled.

Celkově mohu říct, že se jedná o herní skvost na pět hodin. Je vidět, že vývojáři se soustředili na všechny důležité prvky a i beze slov přináší dokonalý zážitek. Samotný průchod je obří cestou, která je plná překvapení. A když už si myslíte, že je konec, že už to prostě dál nemůže fungovat… Tak se objeví další příběhový zvrat, který vás nechá zalapat po dechu. Celkově si ono vyprávění užijete, navodíte si velmi příjemný klid a jen vás bude mrzet, že nemůžete na hru prostě zapomenout a onu cestu si zažít znovu.