Po šestém díle Yakuzy, který uzavřel ságu hlavního hrdiny Kazuma Kiryu, a remaku druhého dílu přišli stejní vývojáři se spin-offem Judgment, který využívá osvědčené mechaniky jejich známé akční adventury a přidává několik novinek. To celé je zasazeno do fiktivní čtvrti s názvem Kamurocho, kterou fanoušci znají ze šesté Yakuzy i loňského remaku druhého dílu. Stačí to k tomu, aby se vlk nažral a koza zůstala celá?

Inu stačí. Příznivci Yakuzy budou spokojeni a pro nezasvěcené jde o ideální výchozí bod pro vstup do této značky, u které se hry tváří, že mají nepředstavitelný rozpočet, ale opak je pravdou. Yakuzy i Judgment se finančně nemohou rovnat velkolepým západním hrám, přesto to na nich není na první pohled vůbec znát.

Staronové město, nový hrdina a detektivní zápletka

Vítejte v tokijské čtvrti Kamurocho, která se od prezentace v šesté Yakuze liší jiným uspořádáním vnitřních prostor budov. V tomto staronovém světě se objevuje nový hrdina se svou detektivní zápletkou. Ta dokáže několikrát překvapit a samotné finále bylo pro mě dosti nečekané. Nový hrdina se jmenuje Takayuki Yagami a jde o bývalého právníka, který po velké nešťastné chybě nechává své vysněné práce a stává se soukromým detektivem v agentuře se svým partnerem, ex-členem jakuzy, japonské mafie.

Yagami má krátce po zasvěcení do nové práce smůlu. Připlete se do vyšetřování záhadné vraždy sériového vraha, která se zprvu zdá jednoduchou záležitostí. Vyšetřování, od něhož dala policie ruce pryč, je ale mnohem složitější. Hrdina postupně odkrývá spiknutí a zradu, což pochopitelně promluví do jeho života a vytvoří na jeho čele několik vrásek. Z pohledu příběhu lze Judgment nazvat prvotřídním dílem a rozhodně je zápletka jednou z věcí, která vás u hry udrží i přes mírné neduhy.

Podstatnou část hry tvoří detektivní stránka: vyšetřování místa činu, hledání důkazů, sledování podezřelých nebo výslech klíčových osob, případně svědků. S těmito činnostmi souvisí velké množství rozhovorů. Často se v nich dozvíte podstatné informace. Tím vším „skládáte origami“ a posouváte se v příběhu dál.

Rozhovory není radno podceňovat. To by vám lehce mohl uniknout nějaký detail, který se vám může za pár desítek minut hodit. Je tak nutné zvládat angličtinu na pokročilé úrovni. Vzhledem k nevelké oblibě značky ve hře není česká lokalizace. Nicméně Yakuza pronikla už i na Steam a nějaké fanouškovské lokalizace vznikají.

Problémem je, že hledání důkazů je příliš jednoduché. Pomocí fotoaparátu šmejdíte po lokaci a čekáte až vám zavibruje ovladač. Poté přiblížíte na místo a hledáte konkrétní důkaz. Vibrace si můžete odemknout po pár hodinách hraní a mě osobně zkazily zážitek. Na druhou stranu je Judgment díky této věcičce jednodušší, což někteří hráči mohou naopak vítat.

Přístupnější pro nové hráče

Ono celkově se Judgment snaží být přístupnější pro nové hráče. Druhá stránka hry je totiž zaměřena na boj v ulicích města. Bývalý právník zvládá skvěle souboje tváří v tvář a čeká ho celá řada potyček. V nich promluví pěsti, kopy a věci kolem vás. Není nad to praštit tlouštíka kolem, obrovským poutačem nebo si vzít na pomoc baseballovou pálku.

V Judgment se můžete odrazit od zdi a překvapit protivníka efektním kopem ve vzduchu. Boj je jednoduchý, a hlavně po čase stereotypní. Hra vás nutí bojovat téměř při každém přesunu z jednoho místa na druhé. Tedy za předpokladu, že nevezmete nohy na ramena a neutečete. Navíc později přicházejí střety s těžšími protivníky, které jsou občas mírně frustrující. Tento nedostatek naštěstí vynahrazují efektivní záběry, které bych přirovnal k zakončovacím úderům z Mortal Kombatu.

Celkově je boj postaven na naposledy vydaných dílech Yakuzy, které využívají Dragon engine, a umožňuje vám postupné odemykání nových dovedností, potažmo možností v boji. To stereotyp odsouvá, ale ten se o slovo hlasitě přihlásí o pár desítek minut později. Jasně, stejné je to v bojovkách a je na každém z nás, jak se mu souboje s nejrůznějšími komby budou zamlouvat. Kdyby nezlobila kamera, nejspíš bych nebyl tak přísný.

S Dragon enginem souvisí i grafická kvalita. Sdílení stejné technologie pochopitelně vede k de facto totožnému kabátku s Yakuza Kiwami 2. Osobně bych vyzdvihl zpracování filmečků a animací obličejů i přesto, že u mnoha cut-scén chybí dabing, kvůli němuž strádá atmosféra. To je velká škoda, ale je to i pochopitelné vzhledem k tak velkému množství rozhovorů. Už tak museli autoři řešit nepříjemnost se zatčením japonského dabéra hlavního protagonisty. Ten byl zatčen za užívání drog ještě před vydáním hry na západě. Sega na jeho zatčení musela reagovat a byla nucena ho nahradit. Dokonce na krátkou dobu stáhla hru z prodeje v Japonsku.

Anglický dabing je v Judgment mnohem lepší než dabing původního prvního dílu Yakuzy na PS2. Atmosféru jsem si ale nejvíce chutnal s japonským zněním a anglickými titulky. Podobně jako je doporučováno pustit si Zaklínače s polským dabingem.

V Judgment nevíte, co dřív dělat

Stejně jako v Yakuze, tak i v Judgment vás čeká přehršel nejrůznějších vedlejších aktivit. Ty bych rozdělil na dvě části. Do první se řadí vedlejší úkoly, které po vás často chtějí pronásledování podezřelé osoby, někomu pomoci v nouzi, někoho dostihnout v akční sekvenci nebo najít bombu. Poslední dvě zmíněné činnosti jsou asi nejzajímavější, ale současně se akčními honičkami časem přejíte, přestože jsou vzrušující.

Nenápadné pronásledování podezřelého vás může po několikáté uspávat. Musíte totiž akorát jít za určenou osobou a čas od času se schovat za roh, auto nebo výlohu, aby vás neviděla. Oproti tomu kvituji možnost se více sblížit s různorodými obyvateli herního světa, kdy jim pomůžete nebo u nich častěji nakupujete jídlo (to vás uzdraví). Oni vám za odměnu přístupní tajné předměty.

Škoda je, že hra vás k plnění těchto vedlejších činností nutí. Nejednou se mi stalo, že jsem si hleděl příběhových misí, ale nemohl jsem v nich pokračovat, musel jsem nejprve dokončit nudnější úkoly, u kterých jsem se na pár hodin zasekl.

Mnohem zábavnější jsou mini-hry. V Judgment nenajdeme kabaret z Yakuzy. Místo něho tu máme mj. virtuální realitu ve stylu Mario Party, střílečku proti zombíkům, UFO Catcher, pinball, závody dronů, šipky, cvičení odpalů pálkou nebo karetní hry v kasinech, včetně pokeru. U těchto a dalších her jsem se dokázal zabavit a zapomenout na čas. Kupříkladu jeden večer jsem nad pokerem strávil dlouhé tři hodiny. Tak pozor na to.

Nechybí ani randění. Postupně poznáte ženy, s nimiž si budete dopisovat prostřednictvím SMS zpráv a zvát je na rande, které můžete spojit třeba s turnajem v šipkách nebo závody dronů. Budete jim kupovat drahé dárky v podobě náušnic, prstenu či hodinek s cílem se s nimi co nejvíce sblížit. Už vám ale neprozradím, zda dojde na něco více. Na to už si přijďte sami ;-)

Komplexní dobrodružství v malém světě

Kamurocho je malá oblast, která se nemůže rovnat obrovským světům, které nám předvádí Rockstar v GTA V a Red Dead Redemption 2, nebo Ubisoft ve svých známých titulech. Oceňuji ale, že město žije a po vizuální stránce je zajímavé. Ani mi nevadí, že se po světě nemohu pohybovat rychleji s využitím vozidla nebo kola. To by stejně narušilo celkovou hratelnost a podle všeho bylo nakonec pomalejší.

Co se technické stránky týče, mrzí mě viditelné záseky před spuštěním filmečků, případně příchozího hovoru. Při hraní jsem si všiml i občasných propadů snímků za sekundu, které ale nejsou tak do očí bijící jako ony záseky. Nejdůležitější ale je, že postavy a jejich prezentace jsou na vysoké úrovni. Od Judgment by se v tomto případě mohly učit mnohé západní AAA hry.

A japonské pohádky je konec

Buďte si jisti, že vaše dobrodružství v Judgment tak rychle neskončí. Já jsem ve hře prozatím strávil více než 45 hodin a mám v plánu se k ní ještě vrátit, protože v mnoha ohledech jde opravdu o skvěle vytvořený titul, na který budu vzpomínat především díky perfektně zpracovaným filmečkům a zajímavým postavám. Hlavní hrdinu jsem si oblíbil a přál bych si pokračování jeho příběhu. O Judgment by šlo povídat dlouho, nechám ale na vás, abyste další věci objevili sami. Hře uděluji solidních 7/10.