Recenze · Workers & Resources: Soviet Republic · v pátek 21. 6. 2024 19:53
Jednota a soudržnost ve Workers and Resources: Soviet Republic
Drazí soudruzi a soudružky, nevím, kde naši předci z NDR udělali chybu, ale vývojáři z 3Divison ji rozhodně neudělali. Několik let věnovali péči tomuto majestátnímu odkazu naší historie, který dělí společnost na několik částí - na ty, kteří si po sovětské době stýskají, a na ty, co ji ze srdce nenávidí.
Vzhledem k tomu, že nepatřím mezi osoby, které by měly tu “čest” tento režim zažít, ale pouze se o něm učit a na základě toho si o něm udělat svůj vlastní obrázek, se vůbec divím, že jsem se po recenzování této hry vrhla jako husa po flusu. Moje rodina to v době komunismu neměla lehké. Stejně jako rodiny mnohých z vás. Obzvlášť pokud patřily do skupiny nežádoucích. Z vyprávění prarodičů doslova běhá mráz po zádech. Přesto jsem se rozhodla stát se přesně tou osobou, která vede společnost k jednotě a sdílení v budovatelské strategii Workers and Resources: Soviet Republic.
Titul bych troufám si říct, zařadila mezi ty lepší a rozhodně originální. Herním zasazením se vracíme zhruba do druhé poloviny minulého století. Sovětský svaz je v plném rozkvětu a my dostaneme na starost velký lán země, kde budeme budovat zbrusu nové socialistické město plné betonových brutalistických budov, paneláků a propagandistických soch. Nesmí chybět ani tajná policie a celostátní závislost na alkoholu.
Pokud jste do hry, nebo tohoto žánru úplně nový, Soviet Republic obsahuje kampaň, která vám poslouží jako tutoriál. Klasicky vás seznámí s ovládáním kamery, s uživatelským rozhraním a následně začnete budovat. Od pouhých cestiček až po pokročilý průmysl. Hra vám ukáže, jak se staví budovy, jak probíhá výzkum, jaký je rozdíl mezi dvěma měnami - rubly a dolary - něco málo prozradí o spokojenosti obyvatel a jak ji velmi efektivně zvýšit dovozem alkoholu do lokálních podniků. Vysvětlí vám princip zemědělství a těžby materiálů, které vám následně mohou pomoci vydělávat pro vaše město peníze.
Celá kampaň je koncipovaná opravdu pouze jako tutoriál, začínáte se základy a hra vás postupně vede k složitějším mechanikám a vaše město tak začíná růst. S každým tématem vás oslovují jiní soudruzi, kteří mají tyto divize pod palcem. Někdo vám představí stavbu budov, jiný zase důležitost JZD a dostupnost práce pro obyvatele. Pracující obyvatel je spokojený obyvatel.
Rozhodně však nijak brutálně nevede za ručičku. Občas jsem kvůli tomu v jistých bodech tápala, protože na něco si prostě musíte přijít sami, a to často chvilku trvá. Titul má ale výborný systém informačních tabulek, a tak když si nevíte rady, proč vám zrovna nefunguje důl na uhlí, pomocí textu i obrázků vám ukáže, kde zřejmě bude problém.
Ne vždy je to ale zcela jasné a já si tak v jednu chvíli lámala hlavu nad tím, jak funguje jeho zpracování. Jistý soudruh mi totiž dal jakožto cíl, pro moje nově budované město zajistit těžbu této cenné komodity. Ukáže vám sice, kde najdete důl a kde najdete továrnu pro zpracování uhelné rudy, ale už vám nesdělí, že je tyto dvě budovy potřeba propojit pomocí dopravníků a následně i se skladovacím prostorem.
Z logiky věci to sice dává smysl, ale já se celou dobu snažila přijít na to, proč mi ty zatracené náklaďáky nevozí materiál z jedné budovy do druhé. Takže jsem postavila vše, co jsem potřebovala, tušila jsem, že musí být způsob dopravy těch materiálů, ale nevěděla jsem, že tam vůbec nějaké dopravníky jsou. Což jsem si musela najít až ve videu na YouTube. Byla jsem přesvědčená, že náklaďáky jsou ta cesta. Bohužel jsem za ně utratila úplně zbytečné peníze, aby mi stály v depu pro pozemní dopravu
Na rozdíl například od Cities Skylines, zde stavíte jednotlivé budovy úplně pro všechno. Nefunguje zde žádný systém zón, kde by se vám začaly stavět domy, jak se do nich obyvatelé stěhují, nebo obchody, když si nový majitelé pořídí svůj kousek půdy pro podnikání. Takže pokud máte málo pracovníků, jednoduše postavíte nový dům, do něhož se ihned nastěhují obyvatelé. Za poplatek máte možnost si nové obyvatele i pozvat, pokud máte nedostatek pracovních sil do svých závodů či továren a dům tak úplně zaplnit.
Princip získávání surovin rozhodně není těžký na pochopení. Těžba uhlí, dřeva, ropy a pěstování plodin je způsob, jak umožnit obyvatelům pracovat, následné produkty využít pro vlastní potřebu do elektráren či do výroby, případně jejich export, ať už do východního, či západního bloku.
Starat se budete také o infrastrukturu v podobě elektřiny, dodávky vody a následné likvidace odpadních vod. O vývozu odpadků ani nemluvě. Důležité je také pokrytí zdravotní péčí a hasičským sborem, který zkrotí všechny případné plameny, které se objevují zcela náhodně. Na všech těchto službách stojí spokojenost vašich obyvatel, pokud nechcete, aby se z nich staly trosky závislé na alkoholu. A pravděpodobně poněkud smradlavé trosky, pokud by se nemohli vykoupat.
Co se týče výzkumu, tak ten probíhá v budově Centrály komunistické strany. Zkoumat budete nejrůznější spektrum technologií. Některé třeba zvýší efektivitu již dostupných budov a další zase odemykají nové budovy se službami, které bez výzkumu nemůžete postavit. Příkladem může být třeba letecká doprava nebo vězení.
Věnovala jsem hře poměrně velké množství času a troufám si říct, že pořád mám stále co objevovat. A než začnu stavět fungující krásné metropole, tak to bude ještě nějakou dobu trvat a já se budu muset spokojit s velmi nelogickou spletí silnic obestavěnou budovami s různým účelem v naprostém chaosu a zoufalství. Rozhodně tedy vypíchnu komplexnost hry, která určitě není na škodu. Dává hráči příležitosti ke zlepšování a velmi pomáhá ke znovuhratelnosti.
A nebyla by to budovatelská strategie, kdyby zde nebyl režim volné hry, kde vás už nikdo za ručičku rozhodně nevede. Na základě obtížnosti si musíte poradit kompletně sami. Hra vám nabídne i realistický mód, který vám udělá ze života ještě větší peklo. Spočívá totiž třeba v tom, že budovy se nestaví samy automaticky. Vy tak musíte čekat až přijedou pracovníci a postupně si navozí materiál. Celý proces tak trvá jak psovi sr… jistá vylučovací potřeba.
Po grafické stránce je hra také velmi příjemná. Rozhodně musím ocenit grafický filtr, který je na Soviet Republic použit, protože dodává tu pravou komunistickou atmosféru. Načítací obrazovky jsou obohacené reálnými fotkami ze sovětských zemí, kde určitě můžete čerpat inspiraci. Prostě to v člověku vyvolá ty správné levicové pocity. Určitou dynamiku na grafice způsobují i nezmary počasí a střídání dne a noci. Díky nimž hra působí trochu více realisticky.
A když už jsem se o těchto pocitech zmínila, tak pokud vám to vaše zrakové orgány nezpůsobily, tak ty sluchové tak určitě učiní. Ta hudba. Ta zpropadená hudba už v hlavní nabídce hry. Ještě chvíli ji budu poslouchat a stanu se zaručeným voličem KSČM. Zvukový doprovod je prostě skvělý. Je až skoro fascinující, jak ve vás dokáže vyvolat toho správného soudruha nebo soudružku.
Celkově jsem s herním zážitkem v Soviet Republic velmi spokojená. K mému milému překvapení jsem nenarazila na žádnou chybu, což přidává další plusové body. Již během začátků vás hra vtáhne do své atmosféry a rozhodně není problém u ní strávit hodiny a hodiny času. Vývojáři splnili očekávání a já můžu Workers and Resources doporučit všem, kteří milují žánr budovatelských strategií. Komplexnost hry nabízí jisté výzvy, které by i těm zarytějším a zkušeným fanouškům žánru mohly docela hezky zavařit a přinést tak úplně nový zážitek ze hry.
Verdikt
Workers and Resources: Soviet Republic je určitě skvělým zástupcem budovatelských strategií. Nabízí velkou komplexnost a znovuhratelnost. Sálá správnou atmosférou ať už graficky, tak zvukově. Režim volné hry nabízí spoustu možností různých nastavení, včetně realistického módu. Komplexnost ale zároveň dokáže frustrovat, protože ne vždy hra umí správně vysvětlit fungovaní některých řetězců, například ve výrobě, i když obsahuje informační tabulky, kde je mechanika popsána.
Odznaky
- Komplexnost
- Atmosféra
- Znovuhratelnost
- Některé mechaniky nejsou dobře vysvětlené
- Nesrovnalosti v provázanosti výroby