Vyzyvatel série Civilizace je tady. Humankind je nový přírůstek do 4X her – pro hráče, kteří tuto zkratku neznají, je to složení slov: prozkoumat, rozšířit, využít zdroje a zničit nepřátele. Jinými slovy je to budovatelsko-dobývací strategie. Vaším úkolem je tedy vytvořit svoji vlastní civilizaci, dobývat území, objevovat nové technologie, přivést všechny na světe k vašemu náboženství. Zkrátka všechno, co známe z Civilizace, akorát zde stačí, když budete dělat od každého něco, a přesto můžete vyhrát.

Na začátek chci jen zmínit, že pokud jste hráli sérii Civilizace, tak nejen prostředí vám bude povědomé. Většina strategických her má v dnešní době podobný herní vzorec – budování vlastního lidu, výzkum a učení se, jak jednat s ostatními, ale Humankind působí o něco detailněji, než Civilizace 6 a zároveň se mu nějakým způsobem podařilo vytvořit pocit větší přístupnosti.

NEJDŘÍVĚ SI VYTVOŘTE VŮDCE

V hlavním menu si vytvoříte svého avatara, vůdce, nebo jakkoliv tomu chcete říkat. Vyberete si pohlaví, a dokonce tvar obličeje, rysy osobnosti, erb vaší budoucí civilizace a tak dále. Zkrátka aby to znázorňovalo vaši představu, jak byste chtěli vypadat a jakou mít povahu jako vůdce.

Až tuto záležitost budete mít za sebou, je čas vrhnout se do dobývání. Ještě před tím si ale nastavíte, jak má být velká mapa, kolik protihráčů tam chcete mít, a na kolik tahů se bude hrát. Obtížnost, rozmanitost terénu, jaké bude rozložení mapy a takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho. Jakmile si vše nastavíte, je čas konečně ukázat světu, jak si povedete jako vůdce a jakou zanecháte na světě stopu.

V úvodu, při každém postupu érou, ale i mezi rozhodnutími ve hře vás bude doprovázet vypravěč. Ten hezky dokresluje váš příběh a vaše snažení.

VŠE ZAČALO U NOMÁDU

Na začátku převezmete kontrolu nad něčím, co začíná jako malý kmen lidí. Vaším prvním cílem je pohybovat se po světě, prozkoumávat krajinu, najít nějaké jídlo, zajímavosti a získat další členy. To vše vám umožní rychleji prozkoumávat, a hlavně nakonec pro všechny založit pěkný domov.

A jak založit takový domov? V Humankind má každá osada, nebo město předem dané území. Stejně tak na mapě jsou dopředu vidět, kde jaké suroviny leží.

Jakmile založíte první město, tak se lidstvo posouvá do toho, co je vlastně jeho pravou podobou: snaha o pokrok. No, to je každopádně váš celkový cíl, ale tak jednoduché to ve skutečnosti není. Vaším hlavním cílem je sice dostat se do dalšího věku a stále se posouvat vpřed, ale způsoby, jak toho dosáhnout, jsou rozmanité a věcí, které se na této cestě mohou stát, je nespočet.

SLÁVA

Humankind se zde ale snaží odbourat zažité zvyklosti tohoto žánru a nahradit to jen jediným měřítkem, slávou. To sice není zcela unikátní – funguje to na podobné úrovni jako vítězství na skóre v Civilizaci – ale do popředí se dostává záložní "vítězství". Už se nesčítají zajímavé věci, které jste udělali, jako jakýsi remízový bod, ale jde o zajímavé věci, které jste dokázali. Mapování nového kontinentu? Sláva. Jste první, kdo objevil písmo? Sláva. Absolutně nejlepší v zemědělství? Sláva.

Kromě toho, že si budete vybírat, kterou civilizaci povedete, budete muset také řídit, jakým způsobem komunikovat s vlastními lidmi. Budete se muset rozhodnout, co dělat, pokud se boj stane populárním, nebo vám na bránu města zaklepají tuláci. Budete se také muset rozhodnout, jakou technologii budete zkoumat a jakým způsobem byste měli expandovat, přičemž budete mít na paměti, že každé rozhodnutí má svá pro a proti, krátkodobé i dlouhodobé důsledky.

Vaše volby mají sice mechanické účinky, ale na standardní úrovni obtížnosti jsem si nevšiml, že by byly rozhodující nebo zlomové – většinou jsem budoval říši svého srdce a snažil se příliš nepřemýšlet o rozporu, který je v ní obsažen. Díky tomuto důrazu na příběhové události však hraní působilo specificky – procházel jsem jím s myšlenkou na to, jak bych se "příště" mohl rozhodnout jinak. Co by se stalo, kdybych k náboženským svobodám přistoupil jinak? A jaký jadrný postřeh by pak vypravěč pronesl?

JAKÝM SMĚREM JÍT

Musíte se také postarat o to, jak se budete rozvíjet, jak velkou budete mít civilizaci, zda budete válčit se svými sousedy, nebo s nimi budete obchodovat, a jak přesně to všechno bude probíhat. I když je to všechno obrovská zábava, je toho také hodně. Rozsah této hry je takový, že by bylo typicky příliš mnoho očekávat od kohokoli jiného než od pravidelných hráčů tohoto žánru, aby to považovali za zábavu. Já se ale bavil, a to nejsem velký hráč tohoto žánru, takže je možné, že tomu propadnete stejně jako já.

Jednou z největších předností Humankind jsou však výjimečné návody. Při prvním načtení hry se vás  zeptá na vaši úroveň zkušeností. Já teď poprosím všechny, bez ohledu na to, jak dobří si myslíte, že jste, abyste se podívali na tutoriál pro začátečníky. Je naprosto přesný a díky němu se s věcmi seznámíte. Nestrávíte tak 3 hodiny ve hře s pochopením systému na vlastní pěst, jako já.

Celá hra je i o maličkostech, například tlačítko “konec tahu“, které vás informuje o tom, že musíte přesunout jednotky, zúčastnit se diplomatické akce nebo nějaké zvláštní události, která vyžaduje vaši pozornost. Humankind pochopil, že není jednoduchou hrou a že 4X strategie není jednoduchý žánr, takže dělá vše pro to, aby byla i tak přístupná, A funguje to. Navíc pokud hrajete za civilizaci, která vám nevyhovuje, můžete ji při dalším přechodu do nové éry prostě změnit.

VÝBĚR KULTURY

Celkem v šesti érách – pro upřesnění od dávnověku do současnosti, budete mít na výběr mezi až šedesáti kulturami, kdy každá má svoje speciální vlastnosti. Například Aksumites (Aksumité) milují zlato, takže můžete navíc získat +2 zlata za každé políčko, které produkuje zlaťáky. Staří Řekové byli zase inteligentní, a tak za každého obyvatele dostanete +2 k výzkumu a podobně. Zkrátka v každé éře se můžete rozhodnout pro kulturu, která vám může pomoc ve vašem aktuálním snažení.

Je to právě toto míchání kultur, které brání tomu, aby se z lidstva stala pouhá věc. 4X hry se často v polovině hraní, kdy se všechno vzrušení odehrává jen kolem lidstva a honěním za cíli, vlečou. Ovšem díky tomu, že se Humankind zbavuje koncových herních cílů, nejenže se soustředí právě na ten druh hry, který vás bude bavit, ale můžete to také měnit, aby to bylo zajímavé i soutěživé, protože kultura každé éry se vzájemně vylučuje – pokud vás jiná říše porazí, musíte se spokojit s druhým, třetím nebo čtvrtým výběrem kultury. Dobře i posledním.

Celá hra vás vede i k tomu, abyste s protihráči hráli spíše diplomatickou cestou než demonstrací síly. Obchodovat s nimi, uzavírat spojenectví… zkrátka spolupracovat. Ovšem když to nejde po dobrém, protože vaše ideologie se rozcházejí, přichází na řadu hrubá síla. Soubojový systém je tu velice dobře udělaný. Jednotky můžete dávat do skupin, a tím máte i přehled na mapě. Jednotky se rozpojí až před soubojem. Souboj samotný se odehrává v uzavřené bublině, a mohou se tak zapojit jen jednotky, které byly v blízkosti.

Několika chyb jsem si všiml, ovšem nebyly to takové, které by mi kazily zážitek, nebo ovlivnily hratelnost. Je zde taky možnost, že spousta chyb mohla být odstraněna před oficiálním vydáním. Takže mi nepřipadá relevantní je zde zmiňovat.

Hra disponuje i multiplayerem. V době recenzování jsem ovšem nenašel nikoho online, ke komu bych se připojil. Rozhodně se ale nebojím tvrdit, že hra po internetu s přáteli dodá této hře ještě lepší zážitek. Navíc pokud by proti vám chtěl hrát váš kamarád a vy byste neměli čas. Můžete si uložit svoji postavu a poslat mu ji. Postava se totiž strojově učí vaše chování ve hře. A tak si může váš kamarád přidat vaši postavu jako uměle řízeného protivníka.

KRÁSNÁ HUDBA A GRAFIKA

Po audiovizuální stránce není co hře vytknout, hudba složená orchestrem přímo pro hru ji celou krásně dotváří a ani po dlouhých hodinách ve hře mi nezačala vadit. Naopak si říkám, že nějaké skladby poputují i na můj playlist. Graficky je hra optimalizovaná výborně, i na notebooku s GTX 1060 jsem ji hrál na vysoké detaily v rozlišení 1440 p bez problémů. Jen se občas něco déle načítalo.

Humankind tak prezentuje inovaci zažitých skutečností 4X titulů. Každá bolestivá stránka tradiční pro tento žánr byla zamaskována. Krásná grafika, vyprávění historie a vedení civilizace naprosto podle nás, našich činů a rozhodnutí. Zkrátka je na vás, jakým činem zanecháte na světě stopu. Za tým Indian si Humankind odnáší na míře doporučení 9 bodů z 10. Jestli sesadí krále 4X titulů Civilizaci z pomyslného trůnu, nechám na vás. Za mě je ale hodně silný soupeř.