Happy Game je doslova jedna z nejvíce znepokojivých her, kterou jsem za dlouhou dobu měl tu možnost hrát a je neuvěřitelné, že mě něco dokázalo rozhodit tak moc.

Happy Game je krásná point and click adventura od studia Amanita Design a tentokrát se šlo vážně hodně jinou cestou. Když titul začíná, dostaneme se do role malého chlapce, který se chystá jít spát, ale pak přijdou noční můry. Hodně brutální noční můry.

Jediné, co na hraní potřebujete, je vaše myš, kterou ovládáte chlapce a klikáte na jednotlivé interaktivní části scény. To je všechno, co potřebujete vědět, a pak se rovnou můžete vrhnout do příběhu, který bude podivný a nesmyslný, jak noční můry normálně bývají. Tady tak přichází první problém této recenze, a to jak popsat příběh, který je tak chaotický? Když noční můra začíná, jediné, co kluk chce, je chytit jeho balón, ale po cestě ho zastavují různé malé věci, které mu cestu ztěžují. Ať už to jsou děsivé postavy nebo jenom obyčejné hračky, které se postupně změní na trochu neobyčejné. Dává ten příběh smysl? Technicky vzato ne, ale to je přesně to, co se u snů děje, takže říkat tomu příběh, je trochu složité a jde tak spíše o sbírku divných scén, které jdou za sebou a vedou vás blíže k vašemu vysněnému cíli.

Co ale musíme pochválit, je vzhled celé hry.

Všechno je nádherně kreslené a podivné, všechno neonově svítí a vytváří to občas dost ohavný surrealistický pocit, který Happy Game sedí. To celé podkresluje ještě hudba a sound design, který zní téměř jako pokroucená pohádka zkřížená s bolestí uší. Každý kousek hry je nakreslen a vytvořen tak, aby maximalizoval hrůzu, která je ale spojená s objekty, jež si někteří z nás mohou vybavovat z dětství. Panenky, plyšová zvířata, míčky se smajlíky, kostry, ze kterých unikají duše, temná stvoření lesa živící se na malých dětech, však to všichni znáte.

Nebyl jediný moment, kdy bych se cítil v pohodě. Ne vyděšeně, nebál jsem se, o strach tam tolik nejde, spíše o ten pocit toho, že je všechno špatně, že tohle není něco, co byste měli vidět, že ta grafika na jednu stranu tak perfektně sedí k tomu, co se děje, ale na druhou stranu vůbec.

Happy Game se prostě strašně těžko popisuje, protože není lehké vyjádřit pocity, které ve vás dokáže vyvolat. S každou noční můrou budete řešit jednoduché hádanky, které vás posunou dál, a tak cestujete od jedné hrůzy ke druhé. Jakmile to začne vypadat až moc šťastně, dostanete facku, abyste si uvědomili, jakou hru vlastně hrajete, a všechno se zalije krví a bolestivými úsměvy.

Když už to tady tak vychvalujeme, co takhle zmínit pár negativ? Těch je skutečně jenom málo, ale moje první je, že občas to bliká možná až přehnaně moc. Já s blikajícími světly problém normálně nemám, ale sem tam se to zdá mírně přes čáru, až mě z toho oči začaly trochu bolet.

A pak tu byl problém u jedné scény, kde máte nakrmit smajlíka, v níž jsem udělal správné řešení, ale z nějakého důvodu jsem se neposunul dál a když jsem později udělal to samé řešení znovu, už to fungovalo. Ačkoliv jsem tak díky tomu dostal achievement navíc, protože mě to donutilo vyzkoušet všechna ostatní řešení, trochu mě to štvalo.

Je čas si to tedy shrnout. Happy Game je krátký interaktivní surrealistický a hororový zážitek, který mi nabídl něco, co jsem už dlouho neviděl a některé scény vypadaly naprosto neuvěřitelně. Nebyl jediný moment, kdy bych si neříkal „ok to bylo divný, co to sakra hraju“ a to je perfektní a věřím, že každý z vás, kdo hledá něco jiného, něco temného a podivného a nevadí mu kreslená brutalita a blikající světla, by měl Happy Game dát šanci.