Fire Emblem je v Česku stále relativně neznámá série. Představte si ji jakožto japonský, více komplexní XCOM. Takže tu krom taktických soubojů máte souboj s největším zlem ve vesmíru, důraz na komunikaci s týmem a budování vztahů, ale zároveň i originální a propracovaný soubojový systém. Nedávno jsme se dočkali pokračování JRPG série Xenoblade, která se vůbec nebála svého původu a přidala jak na bizarnosti, tak i komplexnosti, díky čemuž přinesla něco ojedinělého a získala si srdce fanoušků i kritiků. Fire Emblem Engage je na tom trochu podobně. Z posledního Xenoblade si bere možnost propojování postav a krásně kompletuje příběhy celé série. Na stranu druhou hra působí dojmem, jako by se bála a styděla za svůj původ. Dochází tak k osekání některých herních mechanik, které vytvářely u této tahové série něco unikátního.

V tomto taktickém akčním RPG hrajete za draka. Jen teda máte formu buďto mladého chlapce, či mladé dívky. Protože proč by taky ne. Během obrovitánské bitvy sice porazíte nepřítele, ale zároveň upadnete do spánku, který trvá celých 1000 let. Shodou náhod se probudíte ve stejné době jako nepřítel z úvodu hry, který se z neznámého důvodu vrací. Příběh upřímně není nic unikátního. Jde o další typickou zápletku o návratu vysněného hrdiny. Jenže většinou tyto příběhy přinášejí i něco navíc. To zde ale vůbec během zhruba 40hodinového děje nepřijde. Jde o špatně napsaný béčkový příběh, který ve vás po dohrání nic nezanechá. Upřímně si nedokážu vybavit žádný skvělý moment, pokud tedy nepočítám skvělou ukázku na začátku hry. Pokud se těšíte na Fire Emblem Engage z toho důvodu, že předchozí díly přinášely poutavý děj, tak vás asi zklamu.

Titul vlastně ani neobsahuje partu hrdinů, ve které by si každý hráč našel svého oblíbence, jako tomu bylo dříve. Teda tak vlastně napůl. Jak již název Engage napovídá, ve hře jde o angažovanost, potažmo propojení či sjednocení. Všichni protagonisté se totiž můžou propojit s hrdiny z jiných časů a dokonce i vesmírů. Vrací se tak protagonista prvního dílu Marth, který je takovým menším symbolem celé série a který se dokonce objevil i v několika DLC v jiných hrách. Z Fire Emblem Gaiden a jeho remaku Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia zde máme Celicu nebo Byletha ze spin-offu Three Kingdoms. Já jsem osobně rád za návrat mé oblíbené postavy Corrin z dílu Fire Emblem Fates, který mě do celé série zatáhnul. Jenže jak jsem již zmínil, tyhle postavy jsou součástí takzvaného Sjednocení. Pomocí Symbolů si můžete k postavě připojit již avizované legendární hrdiny. Ti vám v boji dokážou odemknout speciální útoky, které lze používat ve většině případů pouze v rámci tří kol. Lyn dokáže zasáhnout dva útoky za sebou, pokud nepřítel chce útok odrazit. Marth zvyšuje šanci na úhyb a posiluje útoky mečem. Já jsem ale nejčastěji využíval Corrin, protože mimo jiné dokáže manipulovat Trojúhelníkem Zbraní.

Nejde o žádný legendární předmět, ale staronový soubojový systém. Jedná se o klasický koncept „kámen, nůžky, papír“, jen aplikovaný na zbraně. Meč přebíjí sekery, ty kopí a kopí zase meče. Stejně tomu je u typů kouzel. Jenže například ve Fates hra počítala i s luky nebo dýkami. Dokonce i magie byla zakomponovaná do základního Trojúhelníku. Jenže teď je tomu obdobně jako v původních dílech, kdy máte jen tři základní zbraně, a to ostatní je tu tak jaksi navíc a nedokáže pořádně udělovat bonusové poškození. Tím se postavy zaměřené na dálku stávají poměrně zbytečnými. Obdobně tomu je u kouzelníků, kteří jsou více druhořadí a účinní hlavně vůči některým jiným kouzelníkům. To celé narušuje nové bojové zaměření Martial Monk. Tohle zaměření nepoužívá žádné zbraně z Trojúhelníku, ale pouze své pěsti. Tím tak prapodivně narušuje celý tento koncept. Zároveň dokáže léčit členy svého týmu. Většinu času s ním proto jen budete pobíhat po bojišti, léčit ostatní, případně odpravovat slabší jednotky. Představte si ho jako jakéhokoliv Junglera v MOBA hrách, jen s přidanou možností léčit ostatní.

Zjednodušený Trojúhelník zbraní tak vrací celý díl trochu do minulosti. Najednou často bezvýchodné situace stačí vyřešit tím, že proti nepříteli se sekerou vyšlete znatelně slabšího bojovníka s mečem. Radši bych uvítal zpátky možnost sesílat magii přes celé bojiště na lučištníka a zaměřit se na správné vybrání kouzla a útoku, než se jen zaměřovat na třídu. Na druhou stranu je tady větší důraz na taktiku při pohybu či vybírání směru útoku. Celá mapa je situována jako šachovnice. Každá jednotka může udělat určitý počet kroků nebo může použít útok jen na určitou vzdálenost. Jenže například při útoku ze křoví můžete efektivněji zaútočit či se lépe vyhnout. Tím, že mnohdy budete čelit situacím, kdy proti vám dle Trojúhelníku jdou silnější nepřátelé, budete muset po bojišti lépe rozmístit jednotky, aby nepřátelé například s mečem měli co možná nejdále k někomu se sekerou. Zároveň můžete třídu Grim Knight (rytíř na koni) využít ke zničení či překonání některých překážek.

Soubojový systém tak není ve finále špatný. Jde o velmi skvělou tahovou akci, jen zjednodušení v některých částech dle mého hře lehce škodí. Snad aby další díl rozšířil tento Trojúhelník a propojil ho s využíváním prostředí, což by dle mého vytvořilo výborný balanc.

Stejně by se tak v dalším díle mohla vrátit možnost vytváření romantických vztahů s postavami či prohlubování přátelství s jinými. I tohle bylo v Engage odstraněno na úkor více přímočarého příběhu. Ve hře je poměrně dost rozhovorů. Souboje tvoří tak 60 % hry, zatímco rozhovory zbývajících 40. Jenže jde spíše jen o odklikávání dialogových bublin. Ale nebojte, po většinu času jsou dabované a hra obsahuje i dost ukázek. Jen najednou chybí hlubší možnost rozhodování. Mezi misemi můžete dobrovolně komunikovat s postavami, ale nemůžete s nimi prohlubovat vztah za cílem posílení společných útoků nebo například vytvoření vztahů. A já vlastně ani po dohrání nějak nechápu, proč. Přijde mi, jako by tato funkce byla na poslední chvíli odseknuta. Ano, chápu, že jakmile jste zrozeni pro záchranu světa, tak spíše získáte srdce své vyvolené. Ale přesto bych uvítal alespoň lehké prvky randících simulátorů, které některé starší díly měly. O to víc by mi mohlo záležet na postavách a samotném příběhu.

Fire Emblem: Engage vás uchvátí vizuálem, ukázkami a hudbou. Jenže pokud jste letitý fanoušek série, bude vám připadat, že titulu něco chybí. Je to několik drobností, kterých si nováčci vůbec nevšimnou. Ale jestli jste hráli například Fates, tak vás na začátku zarazí pozměněný soubojový systém. Pokud ovšem jdete do hry jen kvůli taktickým tahovým soubojům, tak si hru neskutečně užijete.