Dlouho očekávaný Farming Simulator 25 je konečně tady a určitě všechny zajímá, jak si povede tentokrát. Nové počasí jako tornádo nikomu zrak zrovna nevytře, zato vylepšená umělá inteligence by mohla vnést trochu světla do prázdné temnoty. Pokud jste někdy měli pocit, že jste na tomto sklízecím světě sami, můžete si o svých pocitech popovídat s různými NPC postavami, které najdete. Ty vám budou ochotny poradit s čímkoliv od pěstování plodin po lesnictví a ještě dodají moudro na závěr. Zajímá vás jak? Tak poslouchejte.

CO TEĎ BUDEME DĚLAT? NEVÍM, ASI RÝŽI...

Farming Simulator 25 je již devátou velkou hrou v sérii. Jedná se o realistický simulátor farmaření, kde se s každou nově vydanou verzí vývojáři snaží přiblížit více a více realističnosti a stále se jim to daří. Pojďme se tedy podívat na ty nejzásadnější změny.

Největší novinkou v plodinách je klasická a dlouhozrnná rýže. Vyzkoušela jsem si pěstování na vlastní kůži a musím říct, že mi to přišlo docela zajímavé. Je nutné mít speciální prohloubená pole k zadržování vody. Hned vedle ní musíte mít vodní čerpadlo, které rýžoviště zaplaví. Skvělé na tom je, že si sazenice můžete vypěstovat svépomocí ve vlastním skleníku nebo si je můžete koupit v obchodě. U obou druhů je potřeba vlastnit také kultivátor a nějaký ten traktor s přívěsem.

Dlouhozrnnou rýži sejete nasucho klasickou sečkou a tu naplníte standardními semeny z místních obchodů. Až skončíte se sázením, napustíte do rýžoviště vodu. Při sklizni stačí mít obyčejnou mlátičku, není potřeba kupovat žádnou jinou.

Rýže se liší od dlouhozrnné hlavně tím, že se seje už do pole plného vody a musíte mít speciální stroj na sázení. Nejdůležitější je u obou druhů hlídat hladinu vody a každý den ji kontrolovat, jinak vám pole uschne a přijdete tak o veškeré sazenice. Po pár měsících je na řadě sběr, kde je zapotřebí koupit zvláštní kombajn určený pro tento druh rýže.

Co mi udělalo velkou radost, je rozšíření plodin ve sklenících. Nejen, že je možné nově pěstovat jarní cibulku, chilli papričky, zelí napa nebo česnek, ale v potemnělém skleníku zase houby jako hlívu ústřičnou nebo penízovku sametonohou. Takový pasivní příjem se už vyplatí.

Další novinkou v plodinách je špenát, fazole a hrách. Není u nich nutná žádná speciální péče. Pouze u špenátu je důležité ho ihned prodat, jelikož se nedá skladovat a rychle by vám uvadnul. Výnosný ale je, protože ho lze sklízet dvakrát do roka. Co už speciální je, jsou vozidla, která je nutné mít na každou plodinu zvlášť. 

S tím přichází řada nových strojů. Přestože komunita stála více o starší typy strojů, dostali jsme pouze nové a bohužel jich není moc. Co mě nejvíce zaujalo, je nová motorka, se kterou můžete dělat pěkné kousky na kopečkách. Nebo si můžete koupit Škodovku a prohánět se s ní po silnici jako praví pionýři. Několik nových kultivátorů, seček, traktorů a dalších strojů jsou sice fajn rozšíření, přesto se mi zdá, že jich není moc na výběr. Starší kusy od různých značek by mohly vnést více retro života do každé farmy a zemědělství by se mohlo stát zajímavější a i těžší. Třeba příště.

Pro tentokrát byly hlasy komunity vyslyšeny a vývojáři přidali do hry deformaci půdy. Nejedná se o nějaký velký převrat a pořád se vám nemůže stát, že s traktorem zapadnete do hlíny při velkém dešti, ale alespoň malý posun lze v tomto případě vidět. Když najedete s těžkým traktorem například do rýžoviště a párkrát se otočíte kolem dokola, můžete si všimnout hlubokých rýh v půdě. Vydrží tam nějakou dobu. Stalo se mi při kultivaci rýžového pole, že jsem několik takových rýh udělala a zmizely až při další sklizni. Větší problémy ve špatném počasí bychom uvítali všichni. Zapadnout do hlíny je náš sen, který nám vývojáři stále nechtějí dát.

Alespoň jeden menší sen byl vyslyšen a to v podobě nového druhu zakázek. Dříve sice bylo možné pomoci ostatním farmářům s rozvozem dřeva, nyní ale můžete pomoci stromy přímo kácet! Co s nimi poté uděláte, je pouze na vás. Lze je prodat nebo použít dál na výrobu.

Rovněž je možné si koupit stánek a prodávat své zboží přímo tam. Stačí si nějaký na mapě najít a vysypat na vyznačené místo své výrobky, které se automaticky doplní na pult. 

Aby toho nebylo málo, je možné si postavit vlastní dům. Ano, slyšíte správně. Jednoduše si koupíte konstrukci na svém pozemku a pak už jen dodáte potřebné suroviny jako trámy nebo dřevo a dům je na světě. Lze si koupit třeba starý chrám a ten zrekonstruovat. Zní to šíleně, ale je to opravdu tak.

UKAŽ KOZY!

Co by to bylo za farmaření bez zvířat, že ano? Nově přidané kozy či buvoli přinášejí do hry více pestrosti. Kozy si můžete pořídit do výběhu spolu s ovcemi nebo je tam nechat bez nich. Buvoly zase smísíte s krávami. Každý z nich přináší do hry výrobu nového druhu sýrů, jako je například mozzarella nebo kozí sýr.

Vývojáři přidali také možnost si koupit mláďata zvířat, která se sotva drží na nohou. Škoda, že je nemůžete potulit a můžete se pouze dívat, jak se perou s vlastními nohami a sledovat tak jejich vývoj. Roztomilé. 

Z čeho budete mít velkou radost, je možnost nastavit velikost výběhu pro jakékoliv zvíře. Jednoduše si vyberete nějakou boudu, například pro ovce, a hra sama se vás zeptá, zda si přeje upravit velikost plotu. Poté táhnete myší na libovolné strany a můžete si ji postavit jak velkou bude třeba a jak vám to prostor dovolí. Tím si také zvýšíte nebo snížíte kapacitu kusů na výběh. Mrzí mě, že některé části textury jsou propustné a můžete občas vidět zvíře projít skrz vrata jakoby nic. Není to tak, že by vám utekla, ale vypadá to trochu hloupě. Třeba se časem dočkáme menší opravy.

Jedna z novinek, která mi udělala největší radost, je nová možnost zapnutí GPS navádění v mnohých vozidlech. Tahle navigace vytvoří automatickou cestu na poli, kterou bude vozidlo sledovat. Můžete si ji libovolně nastavit dle svého uvážení. Velkou výhodou této vymoženosti je, že se svým strojem, například při sázení, nenecháte za sebou kusy neposázené půdy. Jednoduše po nastavení navigace si zapnete tempomat a GPS vám pomůže držet vozidlo rovně a nevyjíždět z řady. 

Co mi rovněž udělalo radost, je o kus lepší AI ve formě pomocníků, kteří mohou za vás třeba zorat pole. Ve Farming Simulatoru 22 se mi často stávalo, že se pomocníci zasekli o kdejakou hloupost na poli nebo si vždy našli nějaký důvod, proč přestali fungovat. Dnes, stejně jako u GPS, je možné nastavit trasu tohoto AI jak budete chtít. Samozřejmě pokud se mu naplní vozidlo při sklizni, zasekne se na místě a bude vám brát peníze za nicnedělání. V tom se nic nezměnilo. Také často vynechává rohy na poli, které neposbírá. Přesto menší pokrok tam je. To ovšem neznamená, že není na čem pracovat.

Když jsem začínala s touto sérií, měla jsem dost velký problém pochopit celý princip hry a jak a kdy co která rostlina potřebuje. Návod byl velmi osekaný a nováčkovi dal pouze velmi lehký náhled. Jedinou možností byla videa od youtuberů, ale pokud člověk chtěl znát spíše jednu konkrétní informaci, zabíralo to mnoho času. Proto jsem ráda, že ve Farming Simulatoru 25 byla nově přidána nápověda ve formě různých NPC postav. Když si nevíte rady, jsou vždy po ruce a novým hráčům ušetří spoustu času. Podrobně vám vysvětlí jak kterou plodinu pěstovat a co vše je na to potřeba. Nebo vám dokonce mnohou dát cennou radu do života. Přestože tyhle postavy mluví anglicky, máte k dispozici české titulky, takže se nemusíte bát komunikačního šumu. Těchto postav je hned několik a poznáte je podle žluté ikonky vyznačené na mapě. Každá z nich vám poradí s něčím jiným. Například Ben vám poradí ohledně plodin, Noah zase s lesnictvím. Stačí na jejich ikonku kliknout na mapě a instantně se k nim teleportujete. Dnes je možné se takhle rychle dostat i na pole. Dříve to fungovalo pouze pro místa jako obchod a jiné.

Z AMERIKY ROVNOU DO ASIE

Spolu s novou verzí nám byly naděleny i tři nové mapy. Riverbend Springs, Hutan Pantai a Zielonka.

Riverbend Springs je typickým příkladem života na farmě v Severní Americe. Najdete zde doky a přístavy ukotvené na velké řece. Architektura je uzpůsobená přesně k tomuto americkému tématu a dává hráči větší nádech realističnosti. Patří k ní nové farmářské domy či ploty. Pokud bych měla tuto mapu porovnat z hlediska velikosti polí, řekla bych, že je na střední úrovni. Pole nejsou ani moc malá, ani moc velká, takže hráči nebudou mít pocit, že je toho na nich moc a přitom na tom i vydělají.

Za velkou mapu bych považovala asijskou Hutan Pantai, která je skvělá k pěstování rýže. Pokud se půjdete projet po okolí, můžete se dostat do malé městské části protkané moderním životem plným barů, kaváren a různých diskoték. A přitom za kopcem můžete mít malebnou farmičku v naprostém klidu a tichu u hor a rozkvetlých třešní.

Zielonka je spíše evropská a odpovídá k tomu i prostředí. Tahle mapa byla už součástí DLC k Farming Simulatoru 22. Změnit se mohlo jedině pár zákoutí, jinak je pořád stejná. Taková menší vesnice poblíž lesa s menšími políčky. Působí to trochu, že se vývojářům nechtělo dělat s další mapou, tak prostě přibalili tu, kterou už tu máme z minulé verze. Samozřejmě brzy na řadu přijdou modované mapy, ale proč se pořád spoléhat jen na mody, že?

Aby toho nebylo málo, byly přidány i změny počasí, které se vás také dotknou. Určitě jste slyšeli o tornádu, krupobití a bouřkách. Neočekávejte, že přijde tornádo a sebere vám celé pole i s domem. Maximálně na pár místech vám zmizí trochu plodin, ale nic víc. A pokud si neschováte balíky slámy, ukradne i je. Může vám zničit také stromy v lesích. Pokud by vás takové počasí rozčilovalo, můžete si vypnout ničení úrody. Jestli vás tornádo chytne jednou do herního roka, budete rádi. Co působí ale impozantně, je mlha, která se v chladnějším období objeví v okolí. Možná je škoda, že není silnější, aby působila větší trable při práci na poli. Takhle je dobrá pouze ke krásné scenérii. Radost pohledět.

Rozhraní hry vypadá velmi podobně, jako u předchozího dílu. To je ovšem správně, protože i v minulosti bylo funkční a přehledné a teď je tedy jen o trošku hezčí. Jediné, co se změnilo,  je nákup strojů, kde jsou seřazené do kategorií ne podle druhu vozidla, ale dle činnosti, kterou děláte. Osobně to nevnímám jako překážku, jen mi chvíli trvalo si na to zvyknout.

U tvorby postavy se nic nezměnilo, postavy vypadají stejně hloupě jako vždycky, ale chápu, že to není podstata tohoto titulu. Důležitou novinkou je možnost vidět vše ve třetí osobě. I když si nejsem jistá, jestli vám takový pohled nebude způsobovat noční můry při pohledu na skákání. Skákat není možné tak často, ale jednou za několik sekund ano. A to i když stojíte pevně na zemi. Uskákání blázni tak budou pěkně zklamaní. Také jsem měla pocit, že při běhu a snaze se zastavit jsem skoro bruslila na ledě než běžela, jak mi podjížděly nohy. To mi vadilo velice, ale při delším hraní jsem to přestala vnímat a řešit.

Grafické zlepšení je také vidět a byla přidána vizuálně propracovanější počasí a větší dohlednost, kde v dálce spatříte například mlhu a budete mít pocit, že na daném místě opravdu fyzicky jste. Vykreslování stínů a osvětlení působí velmi realisticky a světlo, které se odráží třeba ve vodě, vypadá vizuálně fakt moc hezky. I na nižším rozlišení můžete všechny změny pocítit na vlastní kůži.

Přestože jsem očekávala větší důraz na fyziku v tomto titulu a dočkala jsem se pouze zlomku, nemohu říct, že je Farming Simulator 25 špatnou hrou. Největší radost mi udělala nová GPS a veškeré novinky se zvířaty. A myslím, že nebudu jediná. Rozhodně jsme všichni očekávali větší posun dopředu. Myslím, že je ještě hodně co zlepšovat a pevně doufám, že v příští verzi se dočkáme takových novinek, které nás všechny posadí na zadek. Protože když to zvládnou modeři, proč ne vývojáři, že?