Recenze · Erica · ve středu 2. 10. 2019 17:52
Erica je filmem, ve kterém na rozhodování záleží
Hodnocení titulu Erica je pro mě z hlediska herní recenze celkem oříšek. Jedna věc jsou walking simulátory nebo čistě příběhové adventury. Interaktivní filmový thriller je ale něco úplně jiného. Něco jako hodnotitelnou hratelnost tu prostě nenajdete, a tak je potřeba se na takovýto titul podívat trošičku jinak.
Vcítění do děje
Hned první věc, která mi oproti příběhovým hrám interaktivní film odlišuje je, že mi přijde hlavní postava o krok vzdálenější hráči. Neměl jsem tak stejný pocit že se jako protagonistka, Erica rozhoduji já, ale spíš že udávám cestu někomu jinému. Přicházíme tu tak o hlavní výhodu, kterou mají hry oproti filmům, a to silnější sžití s postavou.
Erica je prostě mnohem více film než hra, a tak se na začátku podíváme na filmové provedení. Kinematografie, obsazení a herecké výkony jsou vážně dobré, a i ve velmi krátkém čase na seznámení jsou postavy uvěřitelné. Jsem tak ochotný odpustit dost klasický příběh, kdy se mladá Erica Masonová dostane doprostřed vyšetřování případu sériového vraha, který dříve zabil jejího otce. A to v ještě klasičtějším zasazením do psychiatrické léčebny jejíž „tajemství“ bude určitě dost hráčů schopno celkem spolehlivě předvídat.
Mapa rozhodnutí chybí
Co ale není jako film, je nutnost projít celý přibližně hodinu a půl dlouhý příběh vícekrát, abyste odhalili všechna jeho tajemství. Znovuhratelnost je tak na prvních pár průchodů velká a hlavní větvení toho hodně odhalí. Na prozkoumání všech drobných rozhodnutí si ale budete muset příběh projít vícekrát. V tom mi ale lehce vadí nemožnost podívat se na „mapu“ příběhu jako to udělal například Detroit: Become Human. Rozhodně totiž není nejlepší zážitek procházet celou délkou příběhu jen abyste zjistili vliv jednoho rozhodnutí u konce. Nemám tak velkou motivaci prozkoumat každé malé rozhodnutí, i když mám stále pár nezodpovězených otázek.
A to hlavně když jsou některá rozhodnutí duplicitní a je jedno kterou ze dvou možností vyberete. Projít si tak všechny možnosti nebo nedejbože získat platinovku není ten nejpříjemnější způsob, jak si tenhle thriller užít. No a nejasné popisky rozhodnutí už k příběhovým hrám bohužel tak nějak patří.
I přes očividné a otravné nedostatky jsem si ale takový interaktivní thriller docela užil a minimálně dva průchody stojí za to. Tedy, pokud vám něco takového sedne. Myslím ale, že už z téhle recenze je vám jasné, jestli by vás interaktivní příběh jako Erica bavil (a není pro vás problém absence české lokalizace). Není tak třeba tuhle recenzi natahovat a riskovat spoilery. Takže je naše míra doporučení 6/10.
Verdikt
I přes očividné a otravné nedostatky jako více možností se stejným výsledkem jsem si ale tenhle interaktivní thriller docela užil. Pro hru zaměřenou na rozhodnutí mi ale přijde absence jakékoliv možnosti zobrazit strom rozhodnutí anebo možnost vlastního uložení pozice značně limitující. Pro zběžné projití je to příjemný zážitek. Průzkum všech možností je ale kvůli absenci těchto mechanik nepříjemně zdlouhavý.
- Herecké výkony
- Kinematografie
- Soundtrack
- Duplicitní rozhodnutí
- Nutnost kompletních průchodů
- žádné schéma rozhodnutí