Pro studio Media Molecule je prakticky definující, že jejich hry dávají lidem možnost být nejen hráči, ale také tvůrci obsahu. LittleBigPlanet se stalo důkazem, že hra může stát na obsahu tvořeném hráči. Povídat by o tom mohl Sackboy, který se pro mnohé stal prakticky maskotem PlayStationu 3.

Pro své další dílo studio skočilo o úroveň dál. Už se nejedná o hru s editorem, ale je to kompletní kreativní platforma se všemi nástroji, které slouží nejen k tvoření vlastních úrovní, ale prakticky čehokoliv, co se dá digitálně vytvořit. Editor v Dreams je tak unikátní, že v tomto prostředí můžete kreslit, sochařit, animovat, skládat hudbu, programovat… A když to všechno dáte dohromady – tvořit hry.

Tenhle titul není jen editorem. Své výtvory můžete ve světě Dreams, takzvané Dreamiverse, sdílet, spolupracovat na nich s dalšími hráči anebo upravovat výtvory jiných. A pokud nejste zrovna kreativní typ, tak může být Dreams nekonečnou zásobou zábavných hříček, nebo i velmi působivých děl. Media Molecule vám to dokáže pomocí své vlastní kampaně Art’s Dream. Více jak dvouhodinového herního zážitku, který pro demonstraci vystřídá hned několik uměleckých stylů a předvede různá schémata hratelnosti. Projdete si v něm vše od klikací adventury přes skákačku až po epický bossfight. Po cestě chytíte silné flashbacky na Cupheada. …a wallrun zde funguje líp než ve Fallen Orderu. Vývojáři už od začátku předvádějí, že tady můžete vytvořit cokoliv jen chcete.

Navíc vás skrz Art’s Dream provede zajímavý příběh skvěle kombinující vážné vyprávění s humornými pasážemi. A jeho kombinace více hratelností funguje skvěle. Kdybych tak dostal Art’s Dream jako samostatnou hru, rozhodně bych z ní byl nadšený. Tahle dvouhodinová umělecká adventura rozhodně funguje skvěle.

Motivováni působivou ukázkou možností se tak určitě budete chtít pustit do tvorby vlastního skvělého díla. Nadšeně otevřete svůj první „sen“ a vrhnete se do prázdné scény, která jen čeká na to, co v ní vytvoříte. Není to jen editor, do kterého se pustíte a vše intuitivně pochopíte. A rozhodně vám nepomůže znalost enginu nebo jiného softwaru, protože Dreams na to jde prostě jinak.

Naštěstí jsou vám k dispozici tuny velmi příjemných tutoriálů. Skrz ně se naučíte vše nejen o dostupných nástrojích, ale i o principech tvorby a designu. Příjemně vás tak provedou navigací a základní prací s nástroji, které jsem dokázal prolétnout rychle. Pak vás čekají pokročilejší techniky a věci specifické pro Dreams. To už jsem musel dávat pozor a naučil se pár nových věcí o umělecké stylizaci nebo třeba rozvržení levelu. No a pak jsem se dostal na masterclassy, kde hlavně u sochaření prostě nejsem schopen následovat, protože moje koordinace s Move ovladači, a hlavně moje sochařské cítění nejsou na dostatečné úrovni. Rozhodně se tak můžete naučit, jak s Dreams pracovat a při tom se dozvědět něco více o teorii a principech dané umělecké disciplíny, ať už jste úplný začátečník, nebo ve svém oboru pokročilý tvůrce. Po projití tutoriálů se z vás může stát někdo, kdo dokáže vymodelovat prostředí i postavy, naanimovat je, vytvořit zajímavou a zábavnou hratelnost, dodat zvukové efekty, složit soundtrack a vše příjemně stylizovat.

Při tvoření vlastního díla ale rozhodně nemusíte všechny tyto kroky projít. A to je jednou z nesilnějších stránek Dreams. Můžete využít assety – modely, postavy, zvuky a další z nabídky pěkně nadesignovaných a umělecky koherentních kitů přímo od Media Molecule. Můžete se ale prohrábnout i o něco méně umělecky koherentními výtvory komunity. Dreamiverse totiž neslouží jen pro sdílení celých děl, ale i assetů. Každý může své výtvory dát k dispozici ostatním. Dokonce, pokud v něčím výtvoru uvidíte prvek, který se vám líbí a chtěli byste to využít ve svém díle, nic vám nebrání to „yoinknout“ (šlohnout) do své sbírky. Ať už jsou to jen modely, celá zařízení s vlastní naprogramovanou logikou či postavy s hotovými animacemi, ovládáním i zvuky. Rozhodně je tak velká šance, že najdete, co hledáte – ať už je to keřík do vaší krajinky, postavička do vaší skákačky nebo třeba snare do vašeho neurofunkového songu.

No a pokud nevíte, co byste mohli dělat a chcete nějaké kreativní nakopnutí, tak jsou tu pro vás komunitní jámy, ve kterých je zadáno téma. Z veřejného hlasování pak vzejdou ty nejlepší výtvory, které jsou vystaveny v síni slávy.

Samozřejmě, že když dáte velké oddané komunitě k dispozici mocný editor, který jim dovolí stvořit velkolepá dechberoucí interaktivní umělecká díla a platformu na sdílení jejich výtvorů, tak se může stát jediná věc... Ano, hádáte správně – hromady memů, shitpostingu a obsahu porušujícího veškerá autorská práva, co vás napadnou.

Pokud vás výtvory od Media Molecule dokázaly přesvědčit o tom, jak působivé, propracované a umělecky krásně zpracované mohou výtvory z Dreams být, tak komunitní výtvory vás přesvědčí o tom, že některé výtvory nemusí být ani jedno z toho, aby vás pobavily a stálo za to si je projít.

Zároveň vás ale někteří tvůrci z komunity přesvědčí, že pokud Dreams nějaké limitace má, tak se dají obejít. Ať už jsou to fotorealistické výtvory, dokonalé kopie existujících titulů anebo hry prostě tak dobré, že by si možná zasloužily vydání jako samostatné tituly.

Na nalákání hráčů kromě skvělých výtvorů od Media Molecule stojí za zmínku i oblíbené výtvory z Dreamiverse jako třeba „Ruckus – Just Another Natural Disaster“, kde za až moc roztomilého godziloidíka Ruckuse devastujete malé městečko. FPSkové možnosti Dreams vám předvede demo „Prometheus“ a pokud hledáte zábavný lokální multiplayer, tak vás pobaví „Hammer Panic“.

Zároveň někteří nedrží své výtvory čistě virtuální, ale díky tomu, že je Dreams tak flexibilní nástroj na programování na PlayStationu 4, dokážou tvořit fyzické výtvory jako třeba kulečník, který stvořil Tannic Alloy.

Dreams tak rozhodně má na to stát se vážným nástrojem. Jsou hudebníci, kteří vydali alba vytvořená v Dreams, a Media Molecule už kontaktovalo několik škol ohledně zapojení Dreams do výuky anebo i filmová a herní studia ohledně používání Dreams jako nástroje pro rychlé prototypování a previzualizaci nápadů.

Dreams je tak něco, co doposud na konzoli prostě nebylo. A technicky – ani profesionální nástroje nenabízí tolik, co Dreams na jednom místě pohromadě. Tohle propojení všech nástrojů do jednoho mocného editoru je prostě unikátní a funguje překvapivě dobře. To ale přece jen není vše. K editoru dostanete i hromadu tutoriálů ze všech oborů a jedná se tak i o výukový program od sochařství přes animaci až po herní design. Zároveň se ale jedná o platformu, kde můžete sdílet assety a spolupracovat s ostatními. A dokonce i pokud nejste tvůrci, tak vám má Dreams co nabídnout jako místo, kde můžete najít neustále nové výtvory, prozkoumávat hlubiny toho, jak moc stupidní nebo naopak působivé věci dokážou někteří vytvořit, případně hlasovat pro své oblíbence a dostat je tak do jamové síně slávy.

Tohle všechno dostanete v jednom roztomilém balíku na vaši konzoli. Pokud tohle není na plné hodnocení, tak už nevím, co.