TOP
Každý čtvrtekList toho nejlepšího z videoher! Na každou epizodu pro vás vybíráme pět nejzajímavějších historek, pověr, mýtů, titulů či kuriozit. Řadíme je do vtipného formátu, ať už podle preferencí redakce, tak i samotných hráčů.
Učinkují
TOP 10 případů, kdy si vývojáři udělali srandu sami ze sebe
Nemůžeme se pořád brát tak vážně. Hry jsou umělecké médium, dnes už dostatečně schopné podat srdceryvné příběhy s přesahem do společenských problémů. Ale jsou taky sranda. Těchto deset studií to chápe dost na to, aby se nebáli udělat si srandu prakticky z čehokoliv. Hlavně ze sebe samotných.
Sponzorem epizody jsou disky Samsung SSD 990 Pro.
REMEDY ANEB POISON PILL ENTERTAINMENT
První DLC do Alana Wakea s názvem Night Springs ještě máme v živé paměti a možná si i vybavíme reklamní kampaň, která mu předcházela. V té se studio Remedy takříkajíc převléklo a svůj název, který znamená lék, změnilo na Poison Pill Entertainment, tedy kapsle s jedem.
Co to má znamenat jsme se dozvěděli ve třetí, příběhem nabyté části DLC. V ní Remedy boří čtvrtou stěnu způsobem jim vlastním a my jako hráč se ocitáme v zmíněném studiu. Tam potkáváme Sama Lakea osobně, coby megalomanského režiséra, který nás bombarduje nejen svým nadšením, ale i komplikovanou zápletkou své nadcházející sci-fi plné béčkových klišé a absurdních zkratek hráčových nástrojů. Po této konfrontaci se nabízí otázka, do jaké míry jde o karikaturu a do jaké o skutečnou osobnost Sama Lakea.
Finský kreativec se rozhodně nebojí udělat si ze sebe srandu už od doby, kdy ztvárnil detektiva Maxe Paynea a do dnes stále předvádí jeho notorický výraz, kde jen může.
BOWSER SE POTKAL S BOWSEREM
To, že se Bowser chopil vedení americké větve Nintenda, není zápletka další hry s Mariem, ale realita. Řeč je o obchodníkovi Dougu Bowserovi, který se čirou náhodou jmenuje jako jeden z největších záporáků Nintenda. Ani Doug ani japonský gigant se tuto skutečnost nesnaží skrýt, a naopak o tom rádi vtipkují.
A tak při oficiálním představení Bowserova vstupu do funkce jsme mohli amerického obchodníka a želvího zlouna vidět bok po boku. Ve videu z Nintendo Directu z roku 2019 Bowser sebevědomě nakráčí s kravatou kolem krku, připraven chopit se moci nad americkým Nintendem, aby byl v mžiku uzemněn o dvě hlavy menším Dougem.
LUCASARTS INFOLINKA
Hry od LucasArts a zejména ty ze série Monkey Island, jsou přímo prolezlé výborným humorem, který sem tam i proboří tu slavnou, čtvrtou stěnu. Jeden z takových případů, kde LucasArts přímo vystupuje je ve druhém díle LeChuck's Revenge. Ten nastane, když se Guybrush ztratí v džungli a narazí na telefon připevněný k palmě, kde vytočíte infolinku studia.
Tam se můžete zkusit zeptat kam dál, kdy vyjde nová hra od studia, nebo kdo vymyslel vtipy pro první díl. Ve všem vás podpora na telefonu suše odbude a vy se můžete vydat dál bloudit džunglí, o nic moudřejší.
Jde samozřejmě jen o jeden z mnoha případů meta humoru v Monkey Islandu, ať už se bavíme o pirátovi, který dělá reklamu na tehdy nadcházející titul Loom nebo vtipkování, co je vlastně to Tajemství opičího ostrova z názvu prvního dílu.
SEGA ZABILA SONICA
Sega si vzala k srdci kritiku, kterou hry se Sonicem dostávají snad už od propadáku, kterým byl Sonic the Hedgehog z roku 2006 a rozhodla se ji vyřešit. Sonic je problém, zabijeme Sonica. Vyšel tak titul The Murder of Sonic the Hedgehog, detektivní vizuální novela, kterou nám dokonce nedělili zdarma.
Skutečnost, že hra vyšla na apríla značí, že jeho vraždu nemůžeme brát úplně vážně, ale třeba uznat, že Sega do toho šla na plno, tam kde by stačil příspěvek na sociální síti, oni udělali celou hru se skoro kompletním ansámblem postav ze série. A vlastně si i splnili pomyslný cíl, na Steamu šlo o jediného Sonica, kterému se povedlo dosáhnout Extrémně kladného hodnocení, alespoň až do nově vydaného Sonic X Shadow Generations.
Teď se Sonicovi daří velmi dobře, a tak není třeba ho znovu zabíjet, ale to nic nemění na tom, že se fanoušci nad smrtí svého idola spolu se Segou zasmáli, a dokonce ji i ocenili.
CD PROJEKT VYSVĚTLUJE KLEPNU
Ani nám dobře známí vývojáři z CD Projekt Red se neberou moc vážně. Můžeme se třeba podívat na jejich skvělé aprílové žerty, jako vydání Cyberpunku na disketách nebo vývojářský deníček, věnovaný Geraltově oblíbené společnici - kobyle Klepně.
Ve videu jasně vysvětlují, jakou péči věnovali jejímu designu, pro nejlepší pocit z jízdy a uspokojivý pohyb herním světem. Jenže došli k tomu, že se jim to povedlo až moc, jejich testeři nezvládali tak obrovskou míru imerze. No a tak přidali všechny ty slavné bugy, které zažil každý hráč třetího Zaklínače. Všechno to bylo součástí velkého plánu.
Na závěr deníčku triumfálně oznámili, že Klepna bude mít větší roli v tehdy nadcházejicím DLC O víně a krvi a bude mluvit. S ohledem na humornou povahu videa toto odhalení šlo těžko brát vážně, ale o to větší překvapení bylo, že v jednom z úkolů Klepna opravdu promluvila. Geraltovi stačila jen menší pomoc psychadelik. Ani tady ale nekončil humor CD Projektu a následný rozhovor s kobylou byl tak plný mrknutí směrem k hráči, kdy Klepna Geraltovi vysvětlila, jaktože se zjeví při jeho zapískání a proč se občas zasekne na střeše.
DEVOLVER DIGITAL
Nejsou to jen vývojáři, kteří si umí střílet sami ze sebe, pojďme si odskočit bokem a podívat se i na jednoho vydavatele. Devolver Digital se specializuje na vydávání menších, nezávislých her. Dobře si uvědomují, že mohou těžko měřit síly s těmi velkými hráči na trhu. Mají ale jednu silnou zbraň a tou je smysl pro humor.
Stačí jen proskrolovat jejich sociálními sítěmi, kde se nebojí ironicky střílet jak do řad vlastních, tak do svých fanoušků, ale to hlavní, díky čemu si jich všímají hráči po celém světě jsou jejich prezentace.
Začali s nimi k příležitosti E3 v roce 2017 s jejich „Velkou, nóbl tiskovkou“, kde okamžitě zapůsobili ostrým humorem. Satiricky v ní kritizují nejen sebe, ale i řadu klišé herního průmyslu. Konference měla takový úspěch, že vznikla nová tradice. Každý rok jsme dostali nový Devolver Direct, a s každým dalším se postupně zvyšovala nejen produkční kvalita, ale rostly i po stránce dějové. I dneska se tak na ně můžete podívat a budete se královsky bavit, i když třeba zmíněná oznámení jsou zastaralá. Kdo ví, třeba vás i tak nalákají na to, zkusit si jejich hry.
ATENTÁT NA LORDA BRITISHE
Richard Garriot je jeden z největších tvůrců RPG na západě a vděčíme mu zejména ze legendární sérii Ultima. Pod ní je podepsaný nejen v titulcích, ale dokonce se tam objevuje coby Lord British, vládce fiktivní země Britannie. Jenže takové vládnutí je docela nebezpečná práce a Lordu Britishovi jde o život skoro v každém díle.
Někdy do něj stačí jen pořádně mlátit, jindy je třeba zneužít systém. V pár dílech ale šli tvůrci Ultimy hráčům naproti a schovali vraždu Lorda Britishe za důmyslné, ale vtipné easter eggy. V devátém díle tak třeba vládce Britannie můžete otrávit jedem na krysy.
Nejznámější atentát na Lorda Britishe se stal během beta testu Ultimy Online. Jednoho dne Lord British promlouval k hráčům toho MMORPG. Aniž by věděl, že si předtím zapomněl zapnout nesmrtelnost. Když na něj pak přiletělo ohnivé kouzlo, které jeho avatar sprovodilo ze života, byl v šoku. Jeho zaměstnanci ho chtěli pomstít, jelikož ale neznali identitu atentátníka, rozpoutali masakr, při kterém zabili každého hráče, který se jim dostal pod ruku.
Později vývojáři z Originu zjistili, že onen pachatel se jmenoval Rainz a ačkoliv na celou událost Garriot vzpomíná s humorem, stále atentátníkovi slibuje svoji pomstu.
BEAT ME JOHN ROMERO
Doom udělal ze svých vývojářů rockové hvězdy. A málokdo by se tomu divil, ať už si jeho vydání pamatuje nebo ne. Zejména nad dvojicí Johna Carmacka a Johna Romera rychle vznikl skoro až kult osobnosti. O jejich příběhu vznikla i kniha s velmi poetickým názvem Masters of Doom. V pokračování Doom II si to John Romero jasně uvědomuje a vystřeluje si ze svého božského statusu.
V poslední úrovní Doom II tak můžeme slyšet zlověstný zvuk, který když si pustíme pozpátku tvrdí: „Abyste vyhráli tuto hru, musíte zabít mě – Johna Romera.“ Finálního bosse, masivního, zlověstného démona jménem Icon of Sin, zabijete tak, že do konkrétního místa v jeho hlavě pošlete několik raket. Když si ale zapnete cheat, který vám umožní ignorovat některé herní bariery zjistíte, že za oním místem se skrývá Romerova hlava na klacku, skutečný cíl vašich raket. Abyste tedy hru dokončili, vskutku musíte zabít Johna Romera.
GABE NEWELL V DOTĚ 2
A ještě jednu herní legendu si připomeňme s neméně legendárním vtipem. Ku příležitosti turnaje The International 2018 se do MOBA hitu dostal limitovaný item Mega-Kills: Gabe Newell, díky kterému samotná hlava Valve komentuje vaše úspěchy ve hře.
„Více než dvě zabití, ale méně než čtyři,“ ozve se suše, když se hráči povede triple kill. Při dabování se slavný vývojář vskutku nebral vážně, což potvrzuje i doprovodný trailer, který byl prezentován na Gamescomu. Při hraní s jeho komentářem se tak dozvíme, že vždycky chtěl být obřím vesmírným krabem, že na sobě nemá spodní prádlo ale nezapomene ani poděkovat za to, že hrajete Dotu 2.
O pět let později se komentátor v částečné podobě vrátil, když jste některé zmíněné hlášky mohly pomocí jiného předmětu házet do chatu. Ale ani k němu se už nedostanete, protože byl dostupný jen v rámci oslav deseti let výročí Doty 2.
RUNNING WITH SCISSORS
Vývojářské studio Running with Scissors, známé především kultovním titulem Postal 2, nepromarní žádnou příležitost udělat si ze sebe srandu. Ať už jde o jejich komunikaci s fanoušky, komický merch, nebo zkrátka vědomí, jakou prasárnu vlastně vytváří, jejich přístup si nelze nezamilovat.
Ve svých hrách se navíc i sami vyskytují. Ve zmíněném druhém díle Postalu se podíváte přímo od jejich studia, když si půjdete vyzvednout svůj podíl od hlavy studia Vince Desiho. Jenže Running with Scissors dělají nevhodné hry, a to se nelíbí aktivistům protestujícím před studiem. Neprotestují ale dlouho, ještě, než opustíte budovu vy, vběhnou dovnitř se samopaly, aby zlé vývojáře potrestali.
Není to ale naposledy, co se studio ve hře objevuje, později tak třeba nepřímo způsobu jadernou apokalypsu nebo založí kult. S Running with Scissors je prostě vždycky sranda, teď si běžte koupit jejich oficiální bidet.
Ale než půjdete, nezapomeňte nám napsat, jaký vtip od vývojářů jsme vynechali a potom se koukněte na nějakou další topku. A pokud jste už všechny četli, nebojte se, za týden se vrátíme s novou.