TOP
Každý čtvrtekList toho nejlepšího z videoher! Na každou epizodu pro vás vybíráme pět nejzajímavějších historek, pověr, mýtů, titulů či kuriozit. Řadíme je do vtipného formátu, ať už podle preferencí redakce, tak i samotných hráčů.
Učinkují
TOP 9 nejlegendárnějších herních bugů
Brouků se bojí spousta lidí. A těchto se bojí hlavně vývojáři. Pokud teda nejste Fiola a neděláte Matcho. Bug, který zůstane ve vydané hře a nedejbože se stane virálním na internetu, není vizitka, kterou by se herní studia chtěla pyšnit. Ale hej, dokud nepostihují nás hráče, vždycky se jim rádi zasmějeme. Tady jsou ty nejlegendárnější z nich.
Sponzor pořadu jsou kupony od Herní-kupony.cz
VÝSTŘEL DO NEBE - SKYRIM
RPG, to jsou ty ultimátní power fantasy hry. Z nuly pohozené někde ve vězení se za pár desítek hodin stanete nejsilnějším hrdinou v celém království. Tak to je v případě Drakorozeného ve Skyrimu. Po krátkém úvodu se před vámi otevírá obrovská část Tamrielu a vy se můžete vydat kamkoliv a bojovat s kýmkoliv. Všichni vám padnou k nohám. Akorát že vůbec.
Pýcha předchází pád. Jen v tomhle případě to je pád opačným směrem. Pokud si troufnete vyrazit na obra, dostanete rychle za vyučenou. Jediná rána palicí vás vymrští až někam do stratosféry. Problém je totiž v tom, že fyzikální engine Skyrimu konvertuje záporná HP do fyzické síly. A ta rána od obra je tak silná, že vás všechno to záporné zdraví a fyzická síla vymrští až k nebi. Určitě by to šlo nějak spravit. Ale po vydání se tenhle výlet ke slunci stal tak populární, že už to není bug, ale featura. A nechtěli bychom to jinak.
CORRUPTED BLOOD - WORLD OF WARCRAFT
Bugy se nevyhnou samozřejmě ani online hrám a tenhle doslova rozpoutal pandemii. V roce 2005 existoval ve World of Warcraft raid, na jehož konci vás boss mohl nakazit debuffem “Corrupted Blood”. Tento debuff mohl být nejen vyvolán, ale také se mohl přenést z hráče na hráče, pokud byly jejich postavy blízko sebe. Debuff končí v momentě, co bosse porazíte. Ale pokud jste během souboje deaktivovali zasaženého společníka a po raidu ho zase aktivovali, mohl Corrupted Blood roznášet i nadále. Rázem v Azerothu vznikla pandemie této nemoci a rychle zavládla panika.
Vyřešilo se to restartem hry a patchem, který znemožňoval, aby hráči byli nakaženi. Dnes už na pandemii zůstává jen vzpomínka. Ale když probíhala, získala si i pozornost epidemiologů, kteří mohli zkoumat lidské reakce na probíhající tragédii.
MISSINGNO. - POKÉMON RED A BLUE
Klasické rčení praví, že je musíte chytit všechny. Jenže to ne vždycky jde. Možná to je tím, že ne všichni Pokémoni, kteří se vám zjeví, existují. MissingNo. totiž není Pokémon, je to jen bug, se kterým se setkáte, pokud splníte konkrétní kroky. Hra špatně vyčte z tabulky Pokémonů, který se má objevit, a místo toho sáhne do nesmyslné části tabulky.
Což ale nikdo v té době nevěděl. Takže se rychle začaly šířit legendy, že jde o tajemného Pokémona, který má nějakou souvislost s legendárním Mewem. Možná jde o ducha, který posedl cartridge hry. No, realita je samozřejmě nudnější. Ale aspoň setkání s MissingNo. umožňuje duplikaci předmětů v inventáři. Každý Pokéball se hodí.
HOUPAČKY - GRAND THEFT AUTO 4
Po duchách a epidemiích se zase vraťme k absurdní akceleraci. Liberty City je město nevídaných zážitků. Ať už jde o adrenalinové přestřelky, šílené honičky s policajty nebo auta létající vzduchem. Nejefektivnější způsob, jak takové auto může vyletět, jsou v houpačky v Grand Theft Auto 4. Některé z nich jsou tak zabugované, že když do nich vjedete autem, tak vás principem akce a reakce vymrští někam do háje přes půlku mapy.
Auto cestou dostane masivní bídu, normální jízdou se vám ho nikdy takhle zničit nepovede. Nějakým zázrakem ale po letu zůstává pojízdné. Ideální příležitost projet se ve vraku. Pokud teda ten let přežijete vy a nevyletíte při něm čelním sklem. Ale tak kde jinde riskovat svůj život, než v GTAčku?
MINUS WORLD - SUPER MARIO BROS.
Někdy za smrt člověk může být rád. Existují totiž osudy horší než smrt. Například být navždy uvězněný v minusovém světě v Super Mario Bros. Možná znáte warpovací místnost z druhého levelu této klasiky. Ta vás rychle dostane do dalších světů a umožní přeskočit podstatnou část hry. Pokud se do této místnosti ale dostanete jiným než obvyklým způsobem, tedy skrze zeď, dostanete se místo toho do minusového světa.
Na první pohled jde o obyčejný vodní level. Ale když jdete dál a dál, tak rychle zjistíte, že ten level nemá konec. Jediný způsob, jak z něj odejít, je smrt.
BACKWARDS JUMP - SUPER MARIO 64
Mario je bugů plný. Ne všechny se ale využívají k věčnému mučení, někdy jde o speedrun. To je spíš forma masochismu. Speedrunneři potřebují využít každou chybu ve hře pro sražení drahocenných vteřin. Super Mario 64 má takových exploitů několik, ten nejznámější ale využívá faktu, že při pohybu dozadu neexistuje omezení rychlosti.
S menší zručností s ovladačem může Mario svůj dlouhý skok provádět i pozadu. A když navíc takhle skáče do kopce, tak i dříve padá na zem. A tudíž se dříve odráží. Lehce tak dosáhne závratných rychlostí. Nejlepší využití této zabugované schopnosti se najde na schodech vedoucích k finální konfrontaci s Bowserem. Normálně vás hra při pokusu o jejich zdolání bude stále teleportovat na jejich začátek, pokud nemáte dost hvězd. S použitím tohoto bugu vás ale hra nestihne teleportovat, a tím ji vlastně můžete skoro celou přeskočit.
A na závěr vám jen musím říct, jak tomuto bugu říkají japonci. Ketsu Wāpu - což můžeme přeložit jako zadnicový warp.
MIZEJÍCÍ TVÁŘE - ASSASSIN’S CREED: UNITY
Z Japonska se teď přesuneme do Francie. Assassin’s Creed: Unity mělo přinést revoluci. Nejen tu francouzskou, ale i herní. První Assassin’s Creed pro generaci PS4 a Xbox One, mělo jít o obrovský skok jak hratelnostní, tak i grafický. No a když ta hra konečně vyšla, udělala díru do světa. Ale tím špatným způsobem.
Stalo se to, co se teď děje často. Ta hra prostě byla rozbitá. Jeden příklad rozbitosti celé hry byly obrázky některých NPC, kterým chyběly tváře. Oči a zuby, to jim zůstalo, ale textura obličeje neexistovala. Byl toho plný internet. A jak už to bývá, celá ta situace byla přestřelená. Celý problém mizejících ksichtů se podle Ubisoftu týkal jen dvou konkrétních grafických karet a prý ho vyřešil už day one patch. Ze hry to možná zmizelo rychle, ale z internetu to už nezmizí.
SUPER BOUNCE - HALO 2
Možná vám při sledování tohohle videa mohlo dojít, že my fakt rádi skáčeme. A proto se ke skákání vrátíme ještě jednou, tentokrát ve skvělé střílečce Halo 2. Každý, kdo kdy viděl Star Wars, ví, že mít high ground je cenná výhoda. A právě super bouncing je skvělý způsob, jak high ground získat.
Skrze lehce proveditelný glitch při skrčení můžete rozbít detekci kolize své postavy. Pak jen stačí najít mikrospáru mezi polygony a skočit na ni. Engine špatně spočítá rychlost kolize a při dalším pohybu vás vymrští prudce vzhůru. Je to bug, který exploituje hru, ale tím ji vlastně i obohacuje. Protože super bounce se mohl dostat do mety a dovedností, které musí ovládat každý mistr Halo 2. Zároveň to vypadá mega cool.
GÁNDHÍ A ATOMOVKA - SID MEIER’S CIVILIZATION
Než mě zastavíte, přece si nenecháme zkazit dobrou historku pravdou? Ano, nukleární Gándhí nikdy neexistoval, šlo pouze o herní legendu. Ale o tak slavnou legendu, že se vlastně cíleně dostala do dalších dílů Civilizace. Jde o tak nezapomenutelný herní příběh, že si zaslouží místo v našem žebříčku.
Takže o co šlo? Legenda praví, že všichni vůdci v první Civilization mají určenou hodnotu agrese. Od jedničky do desítky. Gándhí má coby muž míru a pacifismu tu hodnotu nejnižší, tedy jedna. V momentě, kdy se ale národ rozhodne pro demokracii, jeho agrese klesne o dva body. V případě Gándhího se mělo jít do minusu. Tím se ale stal ze všech vůdců nejagresivnějším a na hráče začal metat atomovky.
Bohužel je to mýtus. I sám Sid Meier ho vyvrátil. Ale ten příběh si žije vlastním životem. Říkalo se, že nukleární Gándhí se objevuje v každém díle. Ve skutečnosti se ale easter eggy spojené s touto legendou začaly objevovat až od pátého dílu. Snad jsme nějaké omyly o tomto fiktivním bugu zbourali i tímto videem.
Omyl ale rozhodně není to, že za týden vyjde další TOPka. Pokud se nemůžete dočkat, dejte si nějakou starší. A nebo nám napište, který bug utkvěl v hlavě právě vám.