Modování videoher dneska není jen o pár texturách navíc nebo nových brněních. Některé projekty jsou tak gigantické, že by klidně mohly vycházet jako samostatné hry. Týmy nadšenců v nich tráví roky života, přepisují enginy, vytvářejí nové světy, dabing, kampaně… a někdy dokonce napravují chyby samotných vývojářů. V této topce se proto podíváme na 10 nejambicióznějších fanouškovských expanzí a totálních konverzí, které posouvají hranice toho, co je vůbec možné udělat bez oficiálního rozpočtu.

Sponzorem epizody je slevová nabídka PlayStation Black Friday na Smarty.cz.

BÍLÝ VLK ODCHÁZÍ

Bílý vlk odchází, v angličtině Farewell of the White Wolf, je jeden z těch fanouškovských projektů, které dokazují, že moddeři někdy dokážou vytvořit atmosféru a emoce, které se vyrovnají i profesionálním studiím. Tenhle mod pro Zaklínače 2 vznikl jako snaha fanoušků zaplnit prázdné místo po konci třetího dílu. Mod staví hlavně na vyprávění, ale tvůrci nešli pouze cestou jednoduchého přidání několika dialogů. Vzali si engine Zaklínače 2 a vytáhli z něj maximum. Vytvořili vlastní animace, propracované scény, emotivní momenty i úplně nové modely. A taky jich pár importovali z třetího dílu. Není to blockbuster jako některé totální konverze v tomhle žebříčku, ale svou produkční kvalitou má blíž ke krátkému filmovému DLC než k obyčejnému modu.

Zároveň je to projekt postavený výhradně na lásce ke světu Andrzeje Sapkowského. Autoři se snaží držet charakterů, stylu humoru i atmosféry původních příběhů a minimálně v tomhle ohledu se jim to opravdu daří. Zvlášť fanoušci knih ocení odkazy, povahové rysy a konverzace, které přesně sedí k jednotlivým postavám. A i když nemá desítky hodin obsahu, jeho ambice leží úplně jinde: ve snaze vytvořit emocionální tečku za Geraltem, která skutečně stojí za to. Mimochodem, celý mod je k dispozici s českým překladem, pod nímž není podepsaný nikdo jiný, než Filip Ženíšek, autor oficiální české lokalizace Zaklínače 3 nebo Cyberpunku 2077.

FALLOUT 2 - RESTORATION PROJECT

Fallout 2 byl v roce 1998 výborný, ale taky extrémně rozbitý. Spousta questů nefungovala, některé lokace zůstaly jen v kódu a celé příběhové linie byly vystřižené kvůli nedostatku času. Komunita se ale rozhodla, že je sprosté nechat to jen tak, a právě proto vznikl Restoration Project. Fanoušci se začali probírat starými soubory, nefunkčními skripty či interními poznámkami a postupně rekonstruovali všechno, co v Interplay původně plánovali. Jenže tento mod už dávno není jen obyčejnou fanouškovskou opravou. Je to doslova definitivní verze hry, která pro spoustu hráčů představuje jediný správný způsob, jak Fallout 2 dnes hrát.

Výsledkem je projekt, který přidává kompletně nové lokace, celé questové linie, další možnosti role-playe, nové NPC, frakce, alternativní postupy v hlavním příběhu a spoustu QoL vylepšení. Ale co je důležitější, všechno je to vytvořené přesně ve stylu původních vývojářů. Nepřidává to nic, co by do Fallout 2 nepatřilo, jen to obnovuje to, co mělo být ve hře od začátku. Restoration Project tak nepůsobí ani jako mod, ale spíš jako patch od původního týmu, kdyby měl rok času navíc.

THE DARK MOD

Kdyby se mělo vybrat, který fanouškovský projekt nejvíc připomíná návrat ke kořenům legendárního Thiefa, byl by to jednoznačně The Dark Mod. Původně šlo o rozsáhlý mod pro Doom 3, ale ambice tvůrců rychle přerostly původní plán. Nechtěli jen udělat pár misí ve stealthu. Hra běží na upravené verzi idTechu 4, ale tolik systémů bylo přepracováno, že původní DNA enginu sotva poznáte. Tvůrci přidali fyzikální interakce, sofistikované stíny, realistické světlo, pokročilou detekci hluku a hlavně chytrou umělou inteligenci, která reaguje na světlo, zvuk i pohyb hráče.

Hra zároveň není postavená kolem jediné kampaně. The Dark Mod je platforma. Máte k dispozici dnes už i stovky ručně vytvořených misí od komunity, které se svou kvalitou pohybují od malých jednorázových výzev až po rozsáhlé příběhové kampaně. Pokud jste fanoušci Thiefa, atmosférického stealthu nebo temné viktoriánské fantasy, tady najdete všechno, co oficiální hry už dávno přestaly nabízet.

HORN OF THE ABYSS

V komunitě Heroes se vede nekonečná debata: který díl je vlastně ten nejlepší? Část hráčů sáhne po temnější dvojce, jiní milují kampaně čtyřky, ale většina fanoušků se vždycky vrací k legendárnímu třetímu dílu. Jenže hrát pořád dokola ty samé Heroesy 26 let po sobě přece jen může omrzet. Řešením je Horn of the Abyss, který na první pohled vypadá jako dlouho ztracený datadisk přímo od studia New World Computing. O to působivější je, že se jedná o výtvor loajální komunity fanoušků, kteří původní hru zbožňují.

Tento neoficiální datadisk přináší nová města Cove a Fortress, kompletně navržené od základů se všemi jednotkami, animacemi, hrdiny i unikátní hratelností. Ale HotA jde mnohem dál. Přináší nové kampaně, artefakty, mapové objekty, kvalitní editor map, úpravy enginu nebo stovky oprav a vybalancování, které posouvají strategickou hloubku hry do úplně jiných sfér. Vše je navíc navržené tak pečlivě, že to dokonale splývá s originálem. Dnes je proto HotA prakticky standardem celé komunity, a to říká asi všechno o tom, jak ambiciózní tenhle fanouškovský datadisk opravdu je.

CALAMITY MOD

Zatímco u Heroes 3 jsme viděli komunitu, která chce zachovat přesného ducha původní hry, Terrarie je trochu jiný příběh. Tady se hráči nikdy nebáli posouvat hranice dál a dál. Žádný mod nedokazuje tuhle kreativní divočinu líp než Calamity, který z Terrarie dělá úplně nový, velkolepý a někdy až absurdně náročný zážitek.

Začíná to nenápadně: pár nových zbraní, nové biomy, pár minibossů… a pak se to rozjede. Calamity přidává desítky bossů, každý s unikátní mechanikou, fázemi a útoky, které vypadají jak z bullet-hellu. Rozšiřuje postup, přidává nové obtížnosti, které se postupně mění ve zkoušku psychické odolnosti, a zavádí zbrusu nové endgame systémy, které posunují hraní o desítky hodin dopředu. Calamity ale od ostatních velkých modů odlišuje jeho produkční hodnota. Každý boss má vlastní soundtrack, biomy mají nové ambienty, zbraně vlastní efekty a spousta věcí je skvěle ručně animovaná. Pokud vás někdy zajímalo, kam až může Terraria zajít, Calamity je odpověď.

SKYBLIVION

Ačkoliv Skyblivion ještě nevyšel, je tak nesmírně ambiciózní, že by byl hřích ho nezahrnout. Už léta existuje sen, který sdílí spousta fanoušků The Elder Scrolls: mít možnost vrátit se do Oblivionu, ale s vizuálem, možnostmi a technologií moderního RPG. pro některé moddery se tenhle sen stal cílem, kterému obětovali roky práce. Skyblivion je jeden z nejambicióznějších modderských projektů poslední dekády s šíleným cílem předělat The Elder Scrolls IV: Oblivion do enginu Skyrimu. Ne jako pár přenesených modelů nebo rychlý remake pár měst. Ale jako plnohodnotné, od základu vytvořené RPG s moderní grafikou, původním dabingem, novými modely, přepracovanými questy a obrovským množstvím práce.

Tým vše navíc dělá ručně. Každá textura, každý kus prostředí, každá brána, každý model zbraně, nic z toho není pouhý import. Modeři z TESRenewal modding group si dali za cíl opravit i staré nedostatky Oblivionu. Což znamená lépe navržené městské layouty a dungeony, přirozenější prostředí, modernější animace a dialogy, které odpovídají dnešním standardům. A přestože vývoj trvá už dlouhé roky, komunita kolem něj má neuvěřitelnou energii. Snahy vytvořit starou hru v novém enginu vždycky působí jako sisyfovská práce, ale tady je vidět, že se tým nechce spokojit s polovičatým výsledkem. Chce udělat Oblivion tak, jak si ho nostalgicky pamatujeme v hlavě. A třeba bude lepší než letošní oficiální remake…

S.T.A.L.K.E.R.: ANOMALY

Napadlo vás někdy, co by se stalo, kdybyste vzali všechny tři původní hry ze série S.T.A.L.K.E.R., spojili je do jedné gigantické Zóny, přidali sandboxové prvky, survival systém nebo vylepšený engine a umožnili hráči svobodně vše prozkoumávat bez nutnosti následovat lineární příběh? To to je přesně to, co nabízí S.T.A.L.K.E.R.: Anomaly.

Anomaly je totiž samostatně spustitelná verze Zóny, která nevyžaduje žádnou z původních her. Běží na vlastním, přepracovaném 64bitovém enginu X-Ray, takže je stabilnější, rychlejší a umožňuje věci, které série v minulosti technicky nezvládala. Hlavním prvkem je obrovsky přepracovaný A-Life systém. Zóna tu konečně působí jako živý organismus, kde stalkeři chodí na výpravy, frakce mezi sebou bojují o území, mutanti migrují, objevují se náhodné události a atmosféra se neustále mění, i když zrovna nic neděláte. Do toho přicházejí nové survival mechaniky. Zbraně a zbroje se opotřebovávají, potřebují údržbu, najdete zde také nové pracovní stanice, chemické stoly a systémy craftění. Munice může být stará nebo poškozená, jídlo má různé kvality a hmotnost inventáře vás donutí přemýšlet, co opravdu potřebujete. Díky nabídce herních režimů, které zahrnují příběhové linie, volný sandbox i války frakcí, je jen na vás, jestli se stanete samotářským průzkumníkem, nebo se zapojíte do dynamického konfliktu v celé Zóně.

ENDERAL

Možná si ještě pamatujete ten pocit, když jste poprvé vstoupili do Skyrimu, ten obrovský, otevřený svět plný možností, ale Enderal jde ještě dál. Nabízí zcela nové prostředí, od zasněžených horských hřebenů přes temné lesy až po exotické oblasti, které nemají s Tamrielem nic společného. Tvůrci z německého týmu SureAI se navíc nesnažili napodobit The Elder Scrolls, ale vytvořili vlastní svět se svou historií, náboženstvím a kulturou. A právě díky tomu Enderal působí tak nečekaně originálně.

Příběh je mnohem osobnější, temnější a psychologičtější, než byste možná čekali. Postavy jsou napsané s důrazem na motivace a osobní dilemata, často vám kladou těžké otázky a nutí vás přemýšlet o vlastních rozhodnutích. Enderal také mění samotné základy hratelnosti. Postup postavy není kopie Skyrimu, ale funguje přes Learning Points, trénink u učitelů a rozdělení na tři hlavní archetypy: dobrodruha, válečníka a mága. Místo klasických škol magie existují nové disciplíny, nové efekty kouzel a systém Psionics, který pracuje s mentálními schopnostmi. Boj je rychlejší, nebezpečnější a často vyžaduje taktiku, protože protivníci udílejí vysoké poškození a mají agresivnější AI. Enderal je zkrátka projekt, který bere Skyrim jen jako technologický základ, a mnozí ho považují za jedno z nejlepších fanouškovských děl, jaká kdy vznikla.

MENTAL OMEGA

Je neuvěřitelné, kolik kreativity dokáže komunita dostat z dvacet let starého RTS enginu. A žádný projekt to neukazuje lépe než Mental Omega, fanouškovský megaprojekt, který z Red Alertu 2 dělá prakticky novou strategii. Kdysi malý balíček úprav se během let proměnil v obří rekonstrukci celého univerza Red Alert. Jedním z nejsilnějších taháků je přidání zcela nové frakce Foehn Revolt, vysoce technologické aliance stojící mimo klasický konflikt Spojenců, Sovětů a Yuriho. Foehn využívá nanotechnologie, robotiku, drony a energetické zbraně, a přináší tak do hry styl, který v původním RA2 neexistoval. Spolu s tím dostávají všechny tři hlavní strany také vlastní pod-frakce s unikátními jednotkami.

Mod přidává přes 100 nových misí v plnohodnotné kampani, která je několikanásobně rozsáhlejší než ta od Westwoodu, včetně speciální příběhové linie pro Foehn Revolt. Každá mise je ručně navržená s unikátními herními skripty, speciálními událostmi a často až překvapivě komplexními scénáři. Technicky stojí projekt na rozšířeném Ares DLL, což umožnilo zásadní úpravy enginu pro lepší grafiku, nové animace, podporu vyššího rozlišení a různé mechaniky, které původní hra nikdy neměla. Díky tomu působí Mental Omega mnohem moderněji, aniž by ztrácela retro estetiku starých Westwoodovských klasik.

KRONIKY MYRTANY: ARCHOLOS

Pokud jste někdy hráli původní Gothic, určitě si pamatujete ten zvláštní pocit drsného, ale upřímného světa, kde jste nebyli hrdinou, jen obyčejným člověkem snažícím se přežít. Kroniky Myrtany: Archolos přesně tenhle pocit vracejí. A možná je ještě silnější než v originále. Tvůrci vytvořili obrovský nový ostrov Archolos, který působí, jako by patřil do oficiálního univerza od samého začátku. Obří město, vesnice, vinice, kopce i jeskyně jsou navržené s takovým citem pro detail, že je snadné zapomenout, že jde o fanouškovský projekt. A stejně jako v klasickém Gothicu, ani tady nezačínáte jako vyvolený, ale jako obyčejný mladík Marvin, který se snaží najít bezpečné místo před skřetí invazí a zároveň najít svého ztraceného bratra.

Příběh má desítky hodin, nabízí silné momenty, propracované cechovní linie a spoustu vedlejších úkolů, které svět krásně oživují. K tomu přibyly nové mechaniky – od vaření a výroby vín až po lepší inventář, nové předměty, množství ručně psaných dialogů a perfektní polský dabing. Archolos doprovází vlastní hudba a cut-scény, které celý zážitek posouvají téměř na úroveň profesionálního RPG. Je to pocta sérii Gothic, která připomíná, proč jsme si tenhle svět kdysi zamilovali, a naprosto právem vyhrál v soutěži Mod Roku 2021 podle databáze ModDB.

Ať už jde o nové světy, kompletně přepracované příběhy nebo hry postavené doslova od nuly, všechny tyhle projekty mají jednu věc společnou. Vznikly jen díky tomu, že někdo miloval původní hru natolik, že do ní vložil roky práce, talentu a vytrvalosti. A pokud jste některý z těchto modů dosud nezkusili, možná je právě teď ten správný čas. A pokud máte tip na další ambiciózní fanouškovskou expanzi, která by tu neměla chybět, dejte nám vědět do komentářů.