Bylo nebylo, ve finském studiu Remedy, které nám dalo klasiky jako Max Payne či Alan Wake, vznikl tým Vanguard, který si dal za cíl vytvářet multiplayerové experimenty poháněné enginem Unreal 4. I první titul tohoto týmu se měl jmenovat Vanguard, přičemž nám byl slibována kooperativní free-to-play záležitost. A co víc, do jejího vzniku se přimíchal čínský mediální moloch Tencent, který měl zajistit vydání hry na vybraných asijských trzích a vznik verze pro mobilní telefony. Ale teď je všechno jinak.

Ze spolupráce Remedy s čínskými soudruhy bohužel nesešlo, ale hádáme, že nějak se ty složenky za elektřinu ve studiu zaplatit musí. Poté, co nedávno vývoj projektu Vanguard dosáhl konce období, v němž byl testován herní koncept, obě firmy přehodnotily své plány. A to kvůli nejistotám při vytváření úspěšných titulů určených pro free-to-play trh a souvisejícím rizikům. Výsledkem je nový směr celého snažení, který z free-to-play kooperativního projektu Vanguard dělá prémiový, tedy klasicky zpoplatněný kooperativní projekt s novým pracovním označením Kestrel.

Tato změna má však za následek, že vývoj projektu se vrací do koncepční fáze, takže si na Kestrel počkáme. Část původního Vanguard týmu se má dokonce přesunout na vývoj ostatních chystaných titulů od Remedy, mezi něž patří Control 2, kooperativní hra ze světa Control s pracovním názvem Condor, Max Payne 1 & 2 remake nebo Night Springs a The Lake House, tedy dvě placená rozšíření nedávno vydaného Alana Wakea 2.

Vývojáři na vedoucích pozicích a vybraní členové týmu ale zůstávají na svých místech a nyní se hodlají zaměřit na nový směr a vývoj projektu. Výsledkem má být kooperativní, multiplayerový zážitek, jenž má víc sázet na přednosti her studia Remedy a stavět na mnoha už vytvořených prvcích a tématech původně navržených pro projekt Vanguard.

V Remedy věří, že tento nový směr a přechod od free-to-play k prémiovému modelu je správná cesta kupředu a že právě takto může vzniknout další výrazný počin finských tvůrců. Tak snad jim do toho Tencent nebude příliš kecat. Na ostatní projekty Remedy se naštěstí zmíněná spolupráce nevztahuje. Takže i kdyby prodloužená ruka komunistické strany Číny napáchala při vývoji projektu Kestrel obzvlášť velké škody, pořád bychom měli mít v následujících letech k dispozici víc než dost možností, jak uspokojit hlad po divných finských příběhových hrách, který v nás probudil Alan Wake 2.