Pokud chcete vydat hru na Xbox Series X, tak musí fungovat i na Xboxu Series S. Stále častěji se ale objevují názory, že méně výkonná konzole je pro vývojáře přítěží. Ti se už nějakou dobu snaží přesvědčit Microsoft, aby opustil od strategie vydávat hry na dvě výkonově odlišné konzole.

Jeden by si řekl, že u hry vytvářené pro výkonnější Xbox Series X akorát stačí snížit rozlišení a běží na Xboxu Series S. V praxi to ale tak jednoduché není, což má za následek, že jsou vývojáři brzděni a nemohou využít možnosti výkonnější konzole.

Se zákulisními informacemi se pochlubil Ian Maclure z britského nezávislého studia Bossa, kde vytvořili I Am Fish, Surgeon Simulator nebo I Am Bread. Autor vizuálních efektů dal za pravdu těm, kteří obviňují Xbox Series S z negativního vlivu na kvalitu her vydaných na současnou generaci.

Podle Maclurea vývojáři v posledním roce chodí za Microsoftem a zoufale se snaží společnost přesvědčit, aby zrušila politiku povinného vydávání her pro Xbox Series S. Problém si mají uvědomovat hlavně vývojáři, kteří připravují své hry pouze na novou generaci konzolí a vynechávají Xbox One.

O problému se více začalo mluvit poté, co hry A Plague Tale: Requiem a Gotham Knights nemají režim výkonu, na konzolích neběží při 60 snímcích za sekundu, ale pouze při 30 snímcích. Navíc u obou her jsou zaznamenávány mírné propady. U A Plague Tale: Requiem je to maximálně 5 snímků ve velmi náročných scénách, zatímco u Gotham Knights je to propad o 5 snímků téměř u všech náročných scén.

Olej do ohně nedávno přilil Lee Devoland, vedoucí technický umělec postav z Rocksteady Studios, který bránil své kolegy, autory Gotham Knights, a v již smazaných tweech přirovnal Xbox Series S k bramboře. Kvůli méně výkonné konzoli je dle něj nutné dělat kompromisy. Své tweety smazal také Maclurea.

„Přál bych si, aby hráči pochopili, co znamená 60 snímků za sekundu, pokud jde o všechny věci, které *ztratí*, aby hra běžela tak rychle,“ napsal Devoland. „Zvláště když vezmeme v úvahu, že máme konzoli současné generace, která není o moc lepší než konzole minulé generace.“

Podle Devolanda je celá řada her, kterou tahle brambora brzdí, protože Microsoft tvá na tom, aby hry byly vydávány jak na Xbox Series X, tak na Xbox Series S.

Novinář Jeff Gerstmann tyto obavy zpochybnil s tím, že většina her pro současnou generaci Xboxu vychází také na počítače, kde musí vývojáři pokrývat širokou škálu konfigurací.

Alexander Battaglia u Digital Foundry už v květnu tohoto roku od některých tvůrců slyšel, že kvůli omezení paměti je práce s Xboxem Series S bolestivá. Takže problém není ani tak u výkonu procesoru a grafického čipu. Ostatně, na tyto stížnosti Microsoft reagoval, když v červnu zpřístupnil „stovky megabajtů“ paměti navíc. Jak vidno, tak to nestačí.

Navzdory kritice ze strany vývojářů se odhaduje, že Xbox Series S je úspěšný a během prvního roku prodeje tato konzole na několika klíčových trzích předčila výkonnější Xbox Series X.