Na oficiálním webu Bohemia Interactive se jednou za čas objeví rozhovory s některými ze zaměstnanců studia, který poodhaluje, jak to ve známém herním studiu chodí a jací lidé stojí za vývojem her, mezi něž patří třeba Arma 3, DayZ nebo Ylands. Nově došlo na rozhovor s tou nejvýše postavenou osobou, ředitelem Bohemia Interactive Markem Španělem, díky čemuž si můžete přečíst mnoho podrobností o jeho začátcích v herním průmyslu, osobním životě, zkušenostech nebo kuriózních událostech při vývoji původní Operace Flashpoint (dnes vydávané pod názvem Arma: Cold War Assault). Jedna část rozhovoru se pak týká i budoucnosti, na níž mnozí příznivci studia již dlouho čekají. A tou budoucností je další Arma.

Marek Španěl v souvislosti s otázkou týkající se Army 4 v první řadě zopakoval to, co už delší dobu víme - Arma 3 mimo jiné dokazuje, že stávající technologie pohánějící hru, což konkrétně znamená prastarý engine Real Virtuality, již nestačí. Jinými slovy je za zenitem. Vývojáři tedy musí nejprve redefinovat základy, na nichž série Arma stojí, a posunout se dál, k novému enginu Enfusion, na kterém se již delší dobu pracuje a který je mimo jiné vyvíjen s cílem vytvořit robustní, dynamický engine, jenž bude pohánět nadcházející projekty Bohemia Interactive. Zkrátka takový engine, s ním je možné vytvořit cokoliv, co je třeba (starší zprávy hovoří o tom, že Enfusion vzniká spojením Real Virtuality a enginu Enforce, který pohání Take On Mars nebo Carrier Command: Gaea Mission).

Podle Španěla je Enfusion, jenž už si nyní můžeme do značné míry osahat v DayZ, mnohem silnější a všestrannější technologie než cokoliv, co kdy ve studiu dosud vytvořili, a nabídne širokou nabídku uživatelsky přívětivých nástrojů nejen samotným vývojářům, ale i tvůrcům modifikací, které jsou koneckonců pro sérii Arma odjakživa klíčové.

V Bohemia Interactive si jsou zjevně této skutečnosti moc dobře vědomi, a proto při pohlížení do budoucnosti hledají nejlepší způsob, jak umožnit komunitě, která je po desetiletí zvyklá pracovat s enginem Real Virtuality, aby se aktivně podílela na vzniku věcí budoucích, tedy i další Army. „Víme, co od nás hráči Army, stejně jako širší herní komunita, očekávají. A pracujeme víc než kdy dřív, abychom jim mohli nabídnout to a ještě víc. Ale abych se vyjádřil jasně: budeme potřebovat vás, vaši podporu a vaši kreativitu, abychom byli schopni společně provést přesun komunity Army k novější a lepší technologii, jelikož to bude dlouhá a někdy trnitá cesta," vzkazuje Španěl hráčům.

Jak se zdá, opět tu máme potvrzení toho, co již příznivci série Arma dlouhou dobu tuší a předpokládají - na další Armu dříve či později dojde, ale ještě si na ni kvůli přechodu na nové technologie počkáme. Rozhovor s Markem Španělem na webu studia by se však dal označit za první formální případ, kdy přímo ze strany Bohemia Interactive oficiálně zaznělo to bájné spojení „Arma 4", i když jen v otázce na Marka Španěla, který se takovému označení ve své odpovědi vyhýbá.

Přečtěte si také: Do českého studia Bohemia Interactive má investovat silný zahraniční partner

Je každopádně dobré vědět, že vývojáři hodlají do nadcházejícího vývoje Army nadále zapojovat komunitu a že moddeři jsou pro sérii i samotné vývojáře nadále důležití. Nyní nezbývá než čekat na to, jak přesně bude komunita do vývoje další Army a nasazení enginu Enfusion zapojena, a smířit se s tím, že ještě nějakou dobu si budeme muset vystačit s léta podporovanou Armou 3. Tu má v dohledné době obohatit ještě charitativní přídavek Art of War a projekt CSLA Iron Curtain od tvůrců klasického modu ČSLA, který patří mezi tzv. Creator DLC, tedy přídavky vyvíjené externími tvůrci. Další Creator DLC mají následovat.

Mimochodem, Marek Španěl v rozhovoru zmínil, že v Bohemia Interactive právě pracují na jednom projektu, který využívá engine Enfusion, přičemž doufá, že již brzy se o něm něco dozvíme. Samozřejmě se nabízí Arma 4, ale jak bylo zmíněno výše, ta je nejspíš ještě dost daleko. Pravděpodobně je tedy řeč o projektu Arma: Reforger, z něhož unikly některé obrazové materiály a informace na přelomu roku prostřednictvím Twitteru.

Pokud jsou úniky pravdivé (a že tak rozhodně působí), lze očekávat menší, multiplayerový počin poháněný enginem Enfusion, v němž navštívíme ostrov Everon z Operace Flashpoint/Army: Cold War Assault, přičemž i dostupné zbraně, vozidla či jednotky evokují éru Flashpointu. Zajímavé pak je, že podle dostupných, ale samozřejmě nepotvrzených informací má být Reforger ve vývoji nejen pro PC, ale i pro konzole. Otázka ale je, jestli není Arma: Reforger jen nějakým interním prototypem nebo pokusem s Enfusion enginem, který veřejně nebude k dispozici. To snad oficiálně zjistíme v dohledné době.