Valve čelí v posledních dnech kritice kvůli zablokování hry, která využívá obsah generovaný umělou inteligencí. Rozruch způsobil nezávislý vývojář stěžující si na komunitním Redditu. Ve Valve mu odmítli vydat hru na Steamu a požadovali po něm, aby prokázal vlastnictví všech potřebných práv. Podle dotyčného šlo ale o rané šablony pro jeho projekt a nevěděl, kde má vzít práva k souboru dat, jež využila umělá inteligence k vytvoření assetů.

Umělou inteligenci pro pomoc s vývojem her využívá stále více tvůrců. Ve Valve ale vidí možný problém s autorskými právy a chtějí předejít tahanicím. Společnost má dlouhodobě konzervativní přístup, i v tomto případě je opatrná a spíše vyčkává. Pes je zakopaný v tom, že AI k vytvoření obrázků a dalšího obsahu využívá cizí díla a dle Valve není vyřešeno, jak je to s autorskými právy.

„Stále se učíme o umělé inteligenci, o tom, jak ji lze využít při vývoji her, a o tom, jak ji začlenit do našeho procesu posuzování her předkládaných k distribuci ve službě Steam. Naší prioritou je jako vždy snaha vydat co nejvíce titulů, které jsou nám předloženy ke schválení,“ začal vysvětlovat předseda představenstva Steamu jejich postoj pro VGC.

„Využití umělé inteligence při vývoji her může někdy ztížit prokázání toho, že vývojář má dostatečná práva na použití umělé inteligence k vytvoření herních assetů, včetně obrázků, textu a hudby,“ upozorňuje mluvčí na právní nejistoty. Valve nechce znevýhodňovat vyvíjející se technologie, ale je odpovědnostní vývojářů, aby měli odpovídající práva.

„Vítáme a podporujeme inovace a technologie umělé inteligence jistě vytvoří nové a vzrušující herní zážitky. Vývojáři sice mohou technologii umělé inteligence využívat ve své tvorbě s příslušnými komerčními licencemi, nesmí však porušovat stávající autorská práva,“ dodal.

Jednu hru, která využívá obsah generovaný umělou inteligencí, už na Steamu máme. Jedná se o šílenou střílečku High on Life, která využívala AI technologii s názvem Midjourney pro tvorbu falešných filmových plakátů. Midjourney však také pro svou tvorbu využívá zdroje třetích stran a vedou se debaty, zda je to legální.

Tři umělci — Sarah Andersen, Kelly McKernan a Karla Ortiz — jsou proti těmto novým technologiím a začátkem letošního roku zahájili soudní proces proti Stability AI a Midjourney. Podle nich tyto organizace porušily práva milionů umělců, když trénovaly své AI nástroje na pěti miliardách obrázků bez souhlasu původních umělců. Mezitím v Japonsku rozhodli, že trénování umělé inteligence na veřejně dostupných datech neporušuje zákon. Autoři těchto modelů tak mohou trénovat své nástroje bez povolení vlastníků.