Magazín · Novinky · v úterý 5. 11. 2024 09:09
The Booze of Monkey Island je druhá nejlepší fanouškovská hra, jakou jsme kdy viděli
Během let jsme se setkali s nemalým množstvím fanouškovských projektů, které měly za cíl navázat na klasické point-and-click adventury od Lucasfilm Games a později LucasArts, ať už jde o Maniac Mansion, Day of the Tentacle nebo Zak McKracken and the Alien Mindbenders. A teď přišla řada na Monkey Island. S ním spojený obsah se sice minulý rok objevil v Sea of Thieves a před dvěma lety jsme tu měli vynikající Return to Monkey Island, ale nic z toho oddaným fanouškům nezabránilo ve snaze udržet kultovní pirátskou sérii naživu svými vlastními výtvory. The Booze of Monkey Island je toho ideálním důkazem.
Zdroj: LucasfilmSeriál Star Wars: Bludná banda má připomínat Rošťáky nebo videoherní Monkey Island
The Booze of Monkey Island je malá, zcela neoficiální a hlavně zcela bezplatná point-and-click adventura, pod níž je podepsaný italský tým Bean Adventure Agency. Ten hru vydal na konci října/októbra prostřednictvím webu itch.io, kde je k dispozici ke stažení ve verzi pro Windows, Mac i Linux, a od té doby sbírá samé kladné ohlasy. A z dobrého důvodu.
I když jde o projekt, který docela snadno projdete za pár hodin, už na začátku vás uvítá třeba klasické řešení interakcí s předměty a postavami, tedy možností zkoumání, dialogu a přidání do inventáře. Nechybí ani systém dialogů či možnost stisknutím mezerníku zvýraznit všechny aktivní předměty na scéně. To všechno za doprovodu vhodné hudby a v sympatické 2D grafice evokující především The Curse of Monkey Island z roku 1997.
Z hlediska příběhu jde pak o klasiku, takže v hlavní roli se hráčům zase představí Guybrush Threepwood, který musí zase zachraňovat svou lásku Elaine Marley, protože ji zase někam unesl zlotřilý LeChuck. The Booze of Monkey Island se přitom odehrává na ostrově Booty, takže hra zdaleka nejvíc odkazuje na Monkey Island 2. Už při návštěvě baru po pár minutách hraní jsem ale narazil na narážky na Escape from Monkey Island z roku 2000, šéfa vývoje prvních dvou dílů Rona Gilberta, společnost Disney, která vlastní Lucasfilm, tedy i práva na Monkey Island, a dokonce Thimbleweed Park, prvotinu Gilbertova studia Terrible Toybox. To ve spolupráci s vydavatelem Devolver Digital vytvořilo Return to Monkey Island.
Vtípky na adresu Disneyho ale možná nejsou až taková legrace, protože jako vždy je na místě obava, že zanedlouho přijdou právníci od Myšáka a celý projekt pošlou do kytek. Navzdory obecnému přesvědčení bývá Lucasfilm vůči fanouškovské tvorbě dost tolerantní, minimálně v případě Star Wars. Autoři navíc po nikom nechtějí peníze a všude upozorňují, že jde o neoficiální záležitost. U Disneyho jsou ale občas alergičtí na projekty, které na první pohled vypadají oficiálně. Na to před několika lety doplatili třeba tvůrci fanouškovského remaku kultovního RPG Star Wars: Knights of the Old Republic s názvem Star Wars: Knights of the Old Republic: Aperion.
Takový název by se chtě nechtě dal vykládat jako snaha přiživit se na známé značce. Když jsem tedy poprvé viděl logo adventury The Booze of Monkey Island, jež barvami připomíná epizodickou sérii Tales from Monkey Island od Telltale Games, a slyšel ústřední hudební motiv Monkey Islandu, docela jsem znervózněl. Následně jsem si začal představovat, jak si na tuhle srandu brousí zuby banda krvelačných právníků. Takže doporučujeme stahovat, dokud to jde. A protože jde o první veřejnou verzi nekomerčního projektu, pod nímž jsou podepsaní fanoušci, zkuste si nic nedělat z absence dabingu, občasných chybek v anglickém překladu nebo nutnosti přepnout při prvním spuštění jazyk z italštiny do angličtiny.