Norland je středověký, simulační, strategický, sandboxový a singleplayerový. Což je trošku moc slov s písmenem S na začátku, která ale rozhodně skvěle popisují tento indie titul od studia Long Jaunt. Jeho vydání je chystáno na květen letošního roku, ale vývojáři nám dali možnost si tento titul vyzkoušet v podobě dema. Já se tedy vrhla do hraní, protože tohle je přesně můj šálek kávy. Nebo čaje? To je asi jedno. Ostatně si myslím, že každý, kdo někdy hrál Rimworld, kterým se hra velmi silně inspiruje, si zde určitě přijde na své. Tvůrci sami popisují Norland jako kombinaci Rimworldu, Crusader Kings a hry Ceasar, což jsou tituly, které jsem hrála a miluju je.

Je nutné znovu upozornit, že můj průzkum hry probíhal v její demoverzi. Takže předpokládám, že do finální verze se spousta mechanik a drobností doladí, ale ani to mi nezabránilo se do hry téměř plnohodnotně ponořit a užít si to. Všechno ještě podtrhuje skvělá atmosférická hudba ve středověkém duchu. Někomu by však mohl vadit izometrický pohled a 2D grafika. Což není můj případ.

Vaším úkolem je přes vládnoucí rodinu pečovat o blahu svého skromného kousku půdy. Udržovat dostatek zásob jídla a plnit potřeby svých obyvatel. Norland vám podobně jako Rimworld nedá nic zadarmo. Maximálně tak pár surovin do začátku a to je všechno. Jediné, co můžete nějakým způsobem ovlivnit, jsou postavy, které si při začátku nové hry vybíráte pomocí náhodného generátoru. Sledujete při tom, jak se mění jejich vlastnosti a jejich schopnosti. Po vzhledové stránce si je můžete lehce uzpůsobit podle vašich preferencí a také si navrhujete vlastní erb pro království. Možností není mnoho, ale jistou variabilitu to přináší. Určitě si myslím, že je to dostatečné. Ostatně je to spíše doplněk, protože ani vzhled postav, ani erbu nehraje žádnou roli.

Součástí dema je možnost hrát pouze za jedno království a doba hraní je omezena na dvacet herních dnů, což je celkem solidní čas na prozkoumávání mechanik. Věřím, že startovní pozice a i počáteční příběh, který je vám ve hře představen, bude v plné hře doplněn o několik dalších. K dispozici je vám samozřejmě i tutoriál, který spouštíte přímo z menu hry, v němž vám jsou představeny základní mechaniky. Na to další už si musíte přijít sami. Podobně jako v Rimworldu stačí jedna drobná chyba a můžete začít od znovu. V Norlandu vás to téměř donutí začínat znova a znova a znova. Pokaždé se však posunete o kousek dál a přijdete na lepší a efektivnější způsoby, jak řídit vaše malé královstvíčko.

V demu vás po vytvoření královské rodiny uvítá drobné uvedení do děje. Dozvíte se o převratu, který v království proběhl a byl jím ukončen dlouholetý mír. Následně se dostanete na skromný kousek půdy a je vám řečeno, že vaši ženu – což je jedna z aktivních postaviček, přes které království řídíte – unesli bandité a chtějí výkupné. Máte tedy dvě možnosti, buď jim výkupné poslat, nebo se je pokusit zlikvidovat silou. No jo, jenže nemáte žádné vojáky. Musíte si proto najmout žoldáky za určitý obnos peněz, pokud se tedy rozhodnete sáhnout po agresivním způsobu řešení problému. Čím lepší jsou v umění boje, tím více peněz jim zaplatíte za služby. Výhoda je, že vám již zůstávají na stálo a za jídlo a drobný žold vám budou věrně sloužit až do smrti. Budou tak tvořit část obyvatel městečka.

Dalšími členy vaší skupiny poddaných budou klasičtí rolníci. Ti pracují jako dřevorubci, farmáři, obchodníci a další nejrůznější profese. I oni u vás budou spokojení jen pod podmínkou, že jim každý večer nabídnete něco k jídlu, co si budou moci koupit na trhu, za výplatu a také za střechu nad hlavou. Stejně jako členové vaší královské rodiny mají nějaké svoje potřeby. Pokud nebudou naplněny a jejich nálada klesne pod určitou úroveň, znamená to velký špatný. Vesničané mohou z vesnice odejít, případně odmítnout pracovat. Často se z nich stanou kriminálníci a budou terorizovat vaše království, anebo uspořádají revoltu a město skončí v plamenech. Což samozřejmě není ideální.

Členové rodu vám sice utíkat nebudou, ale protože mají za úkol město řídit, není úplně dobré, aby se vykašlali na vaše příkazy. Efektivitu budov určuje dovednost managementu postavy, kterou k ní přiřadíte. Je tedy důležité si to celé dobře rozvrhnout, ale zároveň jedna osoba nemůže spravovat všechny budovy. Přepracovanost totiž vede ke špatné náladě a v tom je celé jádro pudla. Všechno se budete muset snažit optimalizovat tak, aby to fungovalo bez vašeho zásahu, všichni byli spokojení a všechno bylo sluníčkové. Bohužel hra vám chystá různé náhodné události a situace, a proto zároveň musíte počítat s tím, že se něco totálně dos… kazí.

Hra se neodehrává pouze na vašem území. Je zde totiž k dispozici celá mapa s dalšími královstvími, se kterými samozřejmě taktéž můžete interagovat a právě zde začíná inspirace Crusader Kings. Již od začátku je zcela náhodné, zda vás jednotlivé národy budou mít v oblibě, nebo ne a vztah jde samozřejmě diplomatickou nebo válečnou formou ovlivňovat. Další země slouží především k obchodování. V náhledu mapy vidíte nad každým z nich ikonku, co třeba zrovna potřebují nebo co prodávají. Většinou je cena o něco lepší než u obchodníka. Ten vás chodí navštěvovat téměř každý den se svojí karavanou. Obchodník má vždy nastavenou cenu, kterou zaplatíte už jenom za to, že s ním vůbec obchodujete. Ta se odvíjí od schopnosti obchodování osoby, se kterou interakci provádíte, a také od počtu vojáků, které máte. Moc tedy nerozumím tomu, co mají vojáci společného s obchodem, ale třeba to bude více do hloubky vysvětleno v plné hře. Vyložila jsem si to jako takovou daň.

Nicméně, zboží není to jediné, s čím můžete obchodovat. Jsme ve středověku, takže voilá, ať žijí domluvené sňatky. Za každého manžela nebo manželku pro své urozené děti nebo jiné členy domácnosti musíte zaplatit nějaké věno. Mnohdy je velmi tučné, obzvlášť pokud se jedná o mladé a vzdělané dědice dané země.

Na území celého království v náhledu mapy světa se také nachází menší vesničky. Ty vám každé tři dny budou poskytovat nějaké suroviny zadarmo jako dar. Opět je to celé o náhodě a každou novou hru dostanete něco jiného. Pokud si ho nevyzvednete, bude to bráno jako že o drahocenné suroviny nestojíte a příště už vám nic nabídnuto nebude. Tyto vesničky zároveň slouží jako zdroj obyvatel. Můžete proto vyslat posla s penězi, aby z vesnic nalákal nové pracovníky do vašeho městečka. Pozor! Tyto vesnice mohou být napadeny cizím královstvím a vypleněny, pak nějaký čas trvá, než se obnoví. Stejně tak i vy můžete vyrazit k sousedům plundrovat jejich poddané. Pak se ale nedivte, že vás nebudou mít v lásce.

Narazit můžete také na tábory banditů. Ty mohou sloužit jako dobrý zdroj peněz a otroků. Nejen, že jejich vymýcení zlepšuje vztahy s majitelem země, na které se tábor nachází, ale všechny zajaté nezbedníky můžete uložit do vaší otrocké stodoly. Získáte tak komoditu levné pracovní síly, neplacené vojáky a také je lze prodávat obchodníkovi. Pokud otroky zaměstnáte jako vojáky, může se v průběhu boje stát, že utečou. Na to je potřeba myslet a sledovat, který z otroků má tendence prchat a vzít si ty, kteří vám jsou loajální, což se stane po nějaké době, kterou u vás ve stodole stráví a vy se o ně dobře staráte.

Velkou roli zde hraje i víra, té jsem však pořádně nepřišla na kloub. Nacházíme se ve středověku, takže je jasné, že si lidé berou vysvětlení veškerých jevů u boha. Pro své lidi tak musíte do začátku postavit alespoň oltář a později je dobré vystavět chrám. Obyvatelé se tam budou každý den modlit, což zlepšuje jejich náladu. Svatostánek si nejprve musíte vyzkoumat a celý výzkum začíná nákupem knihy u obchodníka. Jsou různé úrovně obtížnosti výzkumu a na každou je potřeba jiná výše dovednosti učení. Proto zase celý váš úspěch spočívá v tom, jaké statistiky se vám podaří na samém začátku „vyklikat“ v náhodném generátoru postav.

Ačkoliv se to tedy na první pohled nezdá, hra je ve svých mechanikách velmi komplexní a rozmanitá. Rozhodně se ke všemu nedostanete na první zátah. Je opravdu potřeba zkoušet všechno znovu od začátku a hledat ten správný balanc, vlastně úplně ve všem. Během hraní jsem nenarazila na nic, co by mě vyloženě štvalo nebo mi nesedělo. Občas se mi stalo, že se mi hratelná postava zasekla někde mimo mnou viditelnou mapu a já už neměla žádnou možnost, jak ji ovládat. Párkrát mi jen tak zmizela v cizí zemi po tom, co jim šla s armádou pomoc rozprášit krvelačnou skupinku vlků, která terorizuje jejich království. Věřím však, že tohle jsou situace, které se budou v plné hře vyskytovat pomálu a ideálně vůbec. Tvůrci mají ještě spoustu času na poladění chyb a já doufám, že až titul vyrazí do světa v plné verzi, najde si oblibu u ne jednoho hráče.

Přečtěte si také: Vyšla očekávána strategie/simulace Manor Lords s českými titulky