Všechno vypuklo v říjnu 2016. Jisté dohady a hádky se ale začaly rodit již v roce 2015, kdy se společnost SAG-AFTRA (americká společnost zastupující herce, žurnalisty, zpěváky, dabéry, zkrátka ty, kteří se vyskytují v mediálním světě) snažila vše vyjednat jakousi jednoduchou cestou domluvy. Po několika marných pokusech, kdy vyjednávací metoda dlouhou dobu nevedla nikam, museli herní dabéři společně se SAG-AFTRA zasáhnout jinak - přesněji řečeno zmiňovanou stávkou.  

DOHADY PŘED STÁVKOU

Ačkoli společnost SAG-AFTRA bojovala za videoherní dabéry a vše několik měsíců řešili s chladnou hlavou, herní společnosti nehodlali ustoupit. Později v září 2015 SAG-AFTRA vyzvala své členy, aby hlasovali o tom, zda souhlasí s případnou stávkou. Z celkového počtu byla tato možnost odsouhlasena 96% hlasy

Na počátku října 2016 začaly obě strany docházet k řešení, ve kterém ale všechno úplně nesedělo. Hlavní otázkou byly samozřejmě peníze. Obě strany souhlasili se zvýšením platu o 9%, avšak stále tu zůstávala otázka bonusů. Prvním návrhem bylo získat určité procento peněz z celkového počtu prodaných kopií. Společnosti však tuto možnost zašlapali rychle do země jednoduchým a jednoznačným faktem - pokud by tento bonus obdrželi dabéři, mohli by se ho dožadovat i všichni programátoři, a to by se náklady společnostem pěkně vyšplhali nahoru. Navíc, když Scott Witlin, právní zástupce herních společností prohlásil, že práce, kterou vykonávají dabéři představuje jednu desetinu procenta z celkové tvorby hry, SAG-AFTRA věděla, že společnosti neustoupí. 

STÁVKA

Stávka tak započala 21. října 2016. Mířena byla proti 11 vývojářům a vydavatelům, mezi které patřili i velikáni jako například Electronic Arts či Activision. Spory se společně se stávkou táhli po dobu přibližně jednoho roku. Pomyslíme-li na následky, stávka měla veliký dopad například na prequel Life is Strange: Before the Strom. Ashly Burch, původní dabérka postavy Chloe, se totiž na stranu SAG-AFTRA jakožto členka přidala také, a tudíž nemohla v dabování pokračovat. Chloe se tak nakonec chopila Rhianna DeVries, která členkou není.

„Vyjednávali jsme s nimi 19 měsíců po dobrém,“ vyjádřil se pro GameSpot Crispin Freeman, dabér postavy Winstona z Overwatch. „Bylo to nejdelší vyjednávání, které kdy SAG-AFTRA vedlo. Bylo to to poslední řešení, které jsme nechtěli vytahovat, ale nedali nám jinou možnost.“ 

ZÁVĚR

Nakonec 23. září 2017 došli obě strany k řešení, na kterém se dokázali shodnout. SAG-AFTRA nakonec dosáhla toho, že dabéři obdrží zvláštní bonusy k jejich stálému platu, které se budou odvíjet od počtu sezení, které hře obětují. Ty začínají prvním sezením na částce $75 což je přibližných 1650 Kč a vyšplhají se až k $2100 po deseti sezeních, a to odpovídá částce 46 200 Kč. Plat samozřejmě závisí na tom, jakou práci dabér odvede, kolik času tomu obětuje a musí být dabérovi předán dříve, než se hra dostane do světa.

Dalším bod se už týká obsahu hry. Dříve dabéři nevěděli o hře či postavě, které mají propůjčit svůj hlas, téměř vůbec nic. Nyní musí společnosti dabérům sdělit o jakou hru se jedná, jaký je to žánr, kódové označení a podobně. Dále budou také informováni, zda budou muset užívat neobvyklé výrazy, vulgární či rasové narážky a zda se ve hře objeví sexuální či násilné scény. Tento bod je zde převážně z důvodu, aby dabéři věděli čemu se zavazují. Navíc z uvedených možností může například ustavičný a opakující se křik poškozovat hlasivky.

Tohle všechno by mělo být oficiálně schváleno na říjnovém zasedání. Samozřejmě se do té doby může ještě něco změnit, ale vypadá to, že jsou obě strany tak nějak spokojené a zdá se, že toto bude doopravdy finální závěr.

Zajímavostí je, že toto byla první stávka, která se v herním dabingu udála. A zároveň se údajně jednalo o nejdelší stávku, kterou kdy společnost SAG-AFTRA vedla.  

Co si vy myslíte o stávce? Myslíte si, že herní dabéři požadovali výše uvedené body oprávněně či celá tahle událost byla zbytečná? Na jakou stranu byste se přidali? Napište nám svůj vlastní názor do komentářů.