V posledních letech dostáváme od nezávislých vývojářů spoustu velice povedených, ale také spoustu opravdu špatných titulů. Středověká pixel-artová strategie s pohledem shora Lords and Villeins vyvíjená jediným člověkem – Čechem Michalem Rochem – se řadí do první kategorie. A já se vsadím, že o ní v následujících měsících ještě několikrát uslyšíme.

YES, MY LORD

Jak název napovídá, v Lords and Villeins se ujímáme role lorda. Tomu je králem svěřeno území, na kterém by měl vybudovat prosperující městečko, z něhož se peníze jen pohrnou. Nečekejte ovšem žádnou odpočinkovou záležitost jako u jiných budovatelských strategií. Tato hra totiž dokonale otestuje vaše ekonomické myšlení. Na začátku kromě našeho lorda i s rodinou (které si můžeme libovolně upravit) přichází i další dvě rodinky.

Jedna, jejíž specializací je farmaření, a druhá, která se postará o to, aby v okolí nezbyl jediný strom, tedy lesníci. Hra vás ale nepovede za ručičku, kdy jedním klikem vyberte dřevorubce a druhým ho pošlete kácet stromy. Je třeba vybrat vhodný pozemek a uzavřít se svými vesničany jeden ze čtyř druhů vazalství. Prvním z nich je socáž, kdy vesničané platí určité procento ze své produkce. Již zmiňovaný dřevorubec tedy odevzdává určitý počet dřeva, rybář zase ryby a kameníci kamení. Dalším typem je úplata. Zde daná rodina jednoduše platí za pozemky zlatem do naší pokladny.

Třetím typem vazalství je správcovství. To v praxi funguje tak, že vy jako lord platíte vesničanům a na oplátku si můžete nechat všechny jejich vyprodukované suroviny. Čtvrtým a posledním druhem kontraktu je milodarna. V tomto případě není daný pozemek daněn žádným způsobem a funguje na jakémsi principu otroctví.

Jestliže už má daná rodina v naší osadě přidělen pozemek i typ vazalství, je potřeba se postarat, aby se cítila pohodlně a byla tak více produktivní. K tomu pomáhají například budovy. Jejich výstavba však není nic snadného. Každá zeď a každý kus nábytku pochopitelně stojí nějaký materiál a ten musí daný obyvatel použít ze svých zdrojů. Postavit tak obyčejný hliněný domek s alespoň jednou postelí zabere desítky minut. Pomoci urychlit celý proces můžete i vy. A to buď darováním materiálu z vlastních zdrojů nebo jednoduše zrychlením času. Stavby tak nemají pouze dekorativní charakter, ale i produktivní.

Ve hře se kromě denní doby střídá i roční období, a tak je nezbytné, aby každý obyvatel měl kde žít a aby se v chladných zimních večerech měl kde ohřát a zaplnit břicho dobrým teplým jídlem. K tomu poslouží buď samotné obydlí – které lze jakkoliv upravit – nebo hostinec, jehož funkcí je i to, že může do našeho vzkvétajícího městečka přilákat nové rodiny. Nedílnou součástí spokojenosti naší populace je i krása. Pochopitelně ne náš nový účes, nýbrž dekorace a drahý nábytek, který vytváří krásné prostředí pro život a přináší tak našim obyvatelům pocit štěstí a pohodlí.

FAMILY FIRST

Když už naše malá vesnička není zas tak malá a obývá ji pěkná desítka rodin od pekařů až po mlynáře, je nutno nějak profitovat. Je tedy naší povinností zkásnout vesničany o daně na konci každé sezóny, jelikož i my, jakožto samotný lord, podléháme králi. Ten vždy první podzimní den vyšle královské výběrčí a ti z našeho skladiště vezmou vše, co potřebují. 

Pokud budete mít štěstí a splníte všechny jejich požadavky, zlepší se vaše reputace a stoupne přízeň krále. Z jeho dvora pak za odměnu lze požádat o rodinu z hlavního města, která se do vaší osady může přestěhovat.

K rozvoji obchodu jsou důležité i prodejny, které se zde dělí na soukromé a tržnice. Soukromé jsou vhodné zejména pro suroviny z pozemního skladiště, které nelze přenášet a ukládat uvnitř prodejny samotné. Tržnice pak shlukují prodejny na jedno místo a výrazně urychlí obchod mezi vesničany. Prodejní ceny určují sami obyvatelé podle nabídky a poptávky. Ke správnému vybalancování a udržení trhu na úrovni lze ovlivnit obchod zdaněním nebo prodejem surovin z našeho skladiště za nižší nebo vyšší tržní hodnotu.

Čas od času navštíví naši kolonii i karavana obchodních cestujících (tedy pokud existuje tržiště pro karavany) a umožní nám tak nakoupit a prodat přebytečné nebo naopak žádané suroviny.

TECHNICKÁ STRÁNKA HRY JE ÚŽASNÁ

Nejen obrovská škála úprav rodin, kde lze modifikovat například sexuálni orientaci a počet dětí, ale i audiovizuální stránka hry je příjemným překvapením. Malebnou pixel-artovou grafiku podkresluje perfektně se hodící soundtrack, který mě po několika hodinách stále nezačal nudit. K tomu velmi dobře propracovaná umělá inteligence a myšlenka, s jakou hra pracuje, dělá z Lords and Villeins jednoho z kandidátů na příští českou hru roku.

Předběžný přístup by měla opustit na jaře 2022 a podle slov samotného vývojáře by se mohla v budoucnu podívat i na konzoli Nintendo Switch.