Tři největší společnosti, které se neodlučitelně váží k hernímu průmyslu - Nintendo, Microsoft a Sony se spojily, aby sepsaly společný dopis, ve kterém chtějí vyjádřit svůj nesouhlas proti tarifům, které by mohly významně ovlivnit čínské zboží, a tudíž i herní konzole. Tři tvrzení dokazují, že nově navrhované tarify by mohly poškodit spotřebitele, vývojáře, maloobchodníky a výrobce, a zároveň se tak riskují ztráty pracovních míst, čímž se také potlačují inovace.

„I přestože si ceníme úsilí administrativy o ochranu amerického duševního vlastnictví a zachování amerického high-tech leadershipu, škoda způsobená těmito tarify podkopává cíle všech amerických spotřebitelů i podniků,“ uvádí dopis.

Dopis dále poznamenává, že v roce 2018 bylo v Číně vyrobeno více než 96 % herních konzolí, které jsou následně dováženy do USA. Přesunutí 100 % výroby do USA nebo jiné země by způsobilo výrazné narušení dodavatelského řetězce a zvýšily by se náklady i nad náklady navrhovaných tarifů - tarify zdražují dovoz z Číny, avšak po přesunutí výroby do USA by vše bylo ještě dražší.

„Každá herní konzole obsahuje desítky složitých komponentů, které pocházejí z více zemí. ... Změny v jediném dodavateli musí být vždy pečlivě prověřeny, aby se zmírnilo riziko horší kvality výrobků, nespolehlivosti a také bezpečnosti spotřebitelů. Tarify by významně narušily podnikání našich společností a přidaly by značné náklady navíc, čímž by se tak snížil prodej herních konzolí, her a služeb, které pohánějí ziskovost tohoto tržního segmentu,” stojí dále v dopisu.

Představitelé společností také podotýkají, že konzole se prodávají s velmi nízkou marží, někdy dokonce se ztrátou. Zvýšení výrobních nákladů by buď zvýšilo prodejní cenu, anebo by se náklady rozdělily mezi samotné společnosti. Zvýšení cen o 25 % tak, aby odpovídaly tarifním nákladům, by zřejmě dalo nadcházející novou herní konzoli mimo dosah mnoha americký rodin, u kterých očekáváme, že by mohly být poptávající na trhu v nadcházející sezóně.

Dalším možným problémem je poškození výrobců příslušenství, vývojářů a zejména maloobchodníků třetích stran. To samozřejmě vyvolává znepokojení u tarifů, které vstoupí v platnost před zimní sezónou 2019.

„Vzhledem k tomu, že maloobchodní marže na herních konzolích jsou obecně velmi nízké, nevidíme žádný možný rozumný scénář pro maloobchodníky, než přenesení tarifních nákladů ke spotřebitelům,“ uvádí. „Jakékoli uložení tarifů vedoucích k zimním prázdninám (nejsilnější prodejní sezóna pro konzole) by mělo významný negativní dopad na maloobchodníky se sídlem v USA a jejich zaměstnance, a to zejména proto, že propagační nabídky na konzolích jsou důležité pro řízení objemu prodeje. To je obzvláště obtížné jak pro výrobce konzolí, tak pro maloobchodníky, aby podpořili typy propagačních nabídek pro zimní sezónu.“

Nově navrhované tarifní sazby by přidaly 25% daň ze všech dovozů z Číny. Tuto daň hradí dovozci - v tomto případě samotní výrobci konzolí. Jak však bylo uvedeno v dopise, tyto zvýšené náklady by pravděpodobně byly vyrovnány zvýšením cen maloobchodníkům a spotřebitelům. To nezní zrovna lákavě, když herní konzole patří k těm dostupnějším možnostem, jak si zahrát nejnovější hry v dobré kvalitě. Celý dokument naleznete zde. A co si o tom myslíte vy?