Hororové hry prošly za poslední roky znatelnou evolucí. Od klasických survival hororů, ve kterých nás trápilo omezené množství nábojů a smrtelná nebezpečí čekající za každým rohem, se dostáváme k jednodušším konceptům, ve kterých je hlavní náplní utíkání před zvrácenými doktory, duchy či nechutnými monstry. 

To vše je mnohem zábavnější, když na to utíkání nejsme sami, a kreativní indie studia nám v tomto odvětví servírují jeden hit za druhým.

Měli jsme tu Phasmophobii, ve které jste spolu s kamarády museli vyhnat entity z prokletých míst. Velkým hitem byla pak hra Lethal Company. Ta nám ukázala, jak důležité je plnit pracovní kvóty, i za cenu nicotných životů pracovníků.

A přesně na tomto nápadu staví i nejnovější hit zvaný R.E.P.O., na který se dnes podíváme detailněji.

R.E.P.O. neboli Retrieve, Extract & Profit Operation v překladu znamená něco jako „získej, vynes a profituj“. A přesně tohle je náplň vaší práce. Spolu s až 5 dalšími hráči ovládáte speciální sběrné roboty, kteří jsou posláni na záhadná místa sbírat předměty, které chrání různá monstra a entity.

Každé kolo vás vůz vysadí v náhodné lokaci a dostanete od svých tajemných nadřízených informace o tom, jakou hodnotu předmětů musíte nasbírat, aby vám bylo povoleno pokračovat v pracovním nasazení.

Vysláni můžete být třeba do vily plné úzkých chodeb a pastí, a proto musíte dávat pozor na každém kroku, abyste někde nespadli. Vila je vybavena nejrůznějším nábytkem, který se mnohdy hodí, protože vaši sběrní robůtci jsou schopni se smrštit a schovat se do skříňky nebo pod postel. Nejednou vám to zachrání život, pokud vás bude honit některé z nevyzpytatelných monster, o kterých si později povíme. 

Ocitnete se i v akademii kouzel, která je plná čarovných kotlíků a širokých, rozsáhlých chodeb, kde můžete najít cennosti jako třeba létající koště či přesýpací hodiny.

Oblasti, ve kterých se můžete ocitnout, jsou zatím 4 a každá ukrývá konkrétní nástrahy, monstra a hlavně cennosti, které si budete chtít odnést.

Jak to odnášení lupu vlastně funguje? Na začátku jsem zmínil podobnost s Lethal Company, kterou se R.E.P.O opravdu netají, ale jsou zde mechaniky, které jsou pozvednuté o úroveň výše. A to platí právě i o sbírání předmětů.

Když uchopíte nalezený předmět, můžete vidět jeho cenu a pohybem myši ním manipulujete v prostoru. Úkolem je donést opatrně cenné věci na sběrné místo, aniž byste je poškodili. A že to mnohdy dá zabrat! Přenášení křehké vázy či týmové vynášení klavíru nebo jiných velkých předmětů bývá výzvou. Nejbolestivější na tom všem je, že když předmět utrží poškození, červeným číslem se vám rovnou zobrazí, o kolik jeho cena klesla. Takže to má pak za následek to, že jste ještě více ve stresu a můžete si být jistí, že dřív nebo později si vás podá kamarád, který vám kouká přes rameno.

Mnoho srandy zajistí i fakt, že některé předměty mají určité speciální vlastnosti, jakmile je vezmete.

Může se stát, že ponesete hodiny, které zpomalí každého, kdo se jich dotkne, takže pak nastává problém v komunikaci a vy nevíte, jestli se máte zpomaleně smát, nebo brečet. Další z předmětů, které můžete najít, je hrací skříňka, kterou jakmile vezmete, rozhýbe vaše plechové boky proti vaší vůli a začnete se nekontrolovaně otáčet. A ano, pokud narazíte do stěny nebo do jiných předmětů, začnete přicházet o peníze. Těchto věcí můžete najít spousty a každá je určitou výzvou, ať už velikostí, nebo právě nějakou přidanou nežádoucí schopností.

A jestli si pokládáte otázku, zda má cenu se zaobírat nějakým sběrem, tak si pište, že má. Protože vždy musíte splnit určitou peněžní kvótu, abyste se dostali dál na větší mapu k prozkoumání. Rozsáhlejší mapa znamená zároveň větší částku k nasbírání, kterou musíte splnit. Část nasbíraných dolarů můžete investovat v obchodě, kde vždy zastavíte před jednotlivými koly.

Pokud tedy budete opatrní a zbrkle nerozmlátíte většinu předmětů, můžete si naspořit dostatek peněz a vylepšit si své budoucí počínání. V obchodě si můžete nakoupit lékárničky, které vám vyléčí ušlé zdraví. Můžete si vylepšit sílu, aby se vám jednodušeji zacházelo s předměty, nebo si zakoupit navýšení výdrže pro delší sprint. A pokud se vám nechce jen utíkat, najdete v obchodě i pasti či zbraně, které vám zajistí přežití alespoň o pár minut déle.

To nejnebezpečnější, před čím budete muset být na pozoru, jsou monstra. Pravdou je, že vaši sběrací robůtci jsou v oblasti vždy nezvanými hosty.

Bude vás stát nejednu prohru, než pochopíte, jak se před domácími chovat. Bublající kotlíky a vražedné propasti řadím mezi ty příjemnější problémy. Protože ve chvíli, kdy nesete vázu a zpoza rohu se na vás vyřítí dvoumetrový pavoučí hnus, si uvědomíte, že pár dolarů za váš život nestojí. Nepřátelé jsou zajímavě interaktivní, můžete narazit třeba na lovce s dvouhlavňovou brokovnicí, který je ovšem slepý, takže se orientuje podle zvuku.

Dalším nepřítelem, na kterého narazíte, je malé roztomilé káčátko, které si vybere někoho z hráčů a pobíhá za ním v domnění, že je to jeho maminka. Ale osobně se káčátka nedoporučuji dotýkat, protože roztomilost pak jde stranou a vy zažijete několik sekund hrůzy.

Můžete potkat zahradní trpaslíky, kteří v gangu likvidují předměty, které si chcete odnést. S trpaslíky se dá naštěstí vypořádat, když s nimi mrštíte třeba o zem. Pamatujte že pokud je nepřítel znatelně menší než vy, tak se jim dá manipulovat, takže pohotovost je vlastnost která prodlouží vaše bytí.

Cestu vám zkříží i velká zvrácená monstra, jako třeba klauni, mutanti či velké hlavy, které vás chtějí sníst. Aktuálně je ve hře téměř 20 různých nepřátel a každý druh má své specifické chování a vlastnosti, což přispívá k rozmanitosti herního zážitku. Já osobně jsem se velice bavil, když jsem monstra poznával, a i když je už teď znám, někdy jsem překvapen, jaké kombinace nepřátel se mi do některých úrovní vyberou. Škoda jen, že mi až příliš často vycházela taktika, kdy jsem se zadrženým dechem kolem monster rychle proběhl.

Ve srovnání s Lethal Company R.E.P.O. přináší více imerzivní mechaniky a různá prokletí si hrají s vaší postavou či hlasem. Pěkným příkladem je třeba duch Blinkálek, který posedne hráče a ten pak zvrací na všechny okolo a ubírá ostatním životy.

Celá tato vtipná dění jsou zasazena do ponuré stylizované low-poly grafiky, která využívá jemně rozmazané textury. Musím říct, že je to nezvyklá kombinace, ale rychle vám tato indie estetika přijde k chuti. Tým mechanických robotů působí opravdu tak, že byli posláni nějakou firmou z nedaleké budoucnosti na místa, kam by se lidská noha neopovážila vstoupit. I samotné zvuky parádně podporují atmosféru, protože jak kroky spoluhráčů, tak pohyby nepřátel se rozléhají po místnostech přesně tím směrem, jakým mají.

R.E.P.O. je určitě hra, která zabaví vás i vaše přátele a ještě chvíli bude bavit na streamovacích platformách sledující, protože stejně jako je zábava hru sledovat, tak je fajn být svědkem selhání ostatních.

Mohu říci, že tady máme další hororový indie hit. Obávám se jen, že nevydrží dominovat dlouhé měsíce, jelikož titul neobsahuje zatím nic, za čím by se stálo dlouhodobě hnát, jako jsou například odměny, které by vám zůstaly nastálo, kosmetické vylepšení či nějaký systém úrovní. Jelikož cenovka je přívětivě nízko, tak na několik zábavných večerů R.E.P.O. rozhodně doporučuju. Situace, do kterých se s přáteli dostanete během poznávání okolí a nepřátel, budou zcela jistě vtipné a originální. Hra je aktuálně stále v předběžném přístupu, tak uvidíme, zda nové studio Semiwork stojící za touto novinkou bude dodávat dostatečný obsah na to, aby aktuální nával hráčů neklesl, jako tomu bylo u podobných hitů. Zatím se R.E.P.O stále drží v příčce deseti nejhranějších titulů na Steamu a to zaslouženě.

Přečtěte si také: Phasmophobia chystá novinky na rok 2025 a oslavuje velký úspěch