
Magazín · Novinky · ve čtvrtek 29. 5. 2025 18:46
Předplatné může být pro vývojáře hrozbou, varuje bývalý šéf PlayStationu
Shuhei Yoshida, který dříve vedl herní divizi Sony a později se zaměřil na spolupráci s partnery PlayStationu, se na konferenci Gamescom LATAM rozpovídal o aktuálním trendu předplatných ve světě videoher.
„Když se hraní smrskne jen na předplatné, je to velmi nebezpečné,“ řekl Yoshida v rozhovoru s Game Developer. Podle něj hrozí, že kreativitu vývojářů postupně zadusí obchodní modely velkých firem. „Jestli o tom, co může vzniknout, rozhodují jen provozovatelé služeb, přijdeme o odvahu riskovat, o malé týmy, které přinášejí nové nápady a posouvají hranice.“
Yoshida varuje před tím, že by herní průmysl mohl sklouznout do rutiny, kdy se sází jen na ověřené recepty a žádné překvapení. Což může být smrtící hlavně pro menší studia, která často přinášejí ty nejzajímavější inovace.
Zároveň ale dodává, že ne všechna předplatná jsou stejná. A v tomto směru se zastává PlayStationu Plus. Sony podle něj zvolila „zdravější“ cestu: své klíčové tituly dává do služby až několik měsíců či let po vydání, a tedy nepodkopává jejich prodeje v prvních týdnech.
„Je to rozumný přístup – Sony tím hráče motivuje, aby si nové hry koupili. A až časem, kdy už většina zájemců má titul dohraný, se nabídne širšímu publiku přes PS Plus. Vývojář tak získá další vlnu hráčů zrovna ve chvíli, kdy třeba chystá pokračování,“ vysvětluje.
Tím naráží na Game Pass. Microsoft do svého předplatného dává své hry v den vydání a také nakupuje od ostatních vývojářů a vydavatelů.
S nadsázkou dodává, že na jeho názoru se možná podepsala i loajalita. Přece jen s PlayStationem strávil většinu kariéry. Ale podle něj by mělo být předplatné spíš doplňkem než jedinou cestou, jak se ke hrám dostat.