Osud střílečky Prey 2 od Human Head Studios patří mezi ty proslulejší příběhy zrušených her. Vývoj měl začít v roce 2009, kdy původní vydavatel Apogee Software/3D Realms kvůli finančním problémům prodal práva na značku ZeniMaxu, mateřské společnosti vydavatele Bethesda Softworks. Následovalo několik let problémů a nečinnosti, přičemž toto období Bethesda oficiálně ukončila v roce 2014, kdy potvrdila zrušení celého projektu. O tři roky později pak studio Arkane přišlo s vlastním immersive simem s názvem Prey, který ale s Prey 2 neměl kromě jména nic společného. Mnozí v Arkane a Bethesdě dokonce nechtěli, aby hra toto jméno nesla.

Jenomže upřímně řečeno, projekt Prey 2 neměl moc společného ani s prvním dílem z roku 2006. Nyní to potvrzují nově uniklé záběry z hraní nehotové verze hry, které se z nějakého záhadného důvodu anonymně objevily v tři roky starém vláknu na fóru webu Duke4.net. A na které na Twitteru upozornil Dave Oshry, šéf nezávislého vydavatele New Blood Interactive. Místo koridorové sci-fi střílečky s mimozemšťany a indiánským hlavním hrdinou, která se pyšnila působivým zpracováním portálů více než rok před vydáním Portalu od Valve, totiž ukazují špinavý vesmír plný gangsterů a lovců odměn.

Podle zakladatele Apogee Scotta Millera tvůrci chtěli nabídnout rozsáhlý vesmír bohatý na různé světy, které měly fungovat jako otevřenější huby, a vesmírné stanice, v nichž se to hemžilo lovci odměn. Mezi ně patří i hlavní hrdina a Tommy, protagonista prvního dílu. Někteří námezdní lovci přitom měli být pěkní šmejdi, kteří by vás neváhali oddělat na potkání.

Namísto lineárního postupu hrou se pak počítalo s přijímáním úkolů od různých zadavatelů, přičemž vydělané peníze jste mohli ztratit za lepší zbraně, brnění a všelijaké technologické hračky. Miller navíc uvedl, že ve světě Prey 2 celé části galaxie ovládali zločinečtí bossové s armádami ozbrojených poskoků.

Něco z toho je vidět i v nově zveřejněných záběrech. Všimnout si můžete také prostředí vesmírné stanice plného neonů, které nejvíc připomíná planetu Coruscant ze Star Wars nebo Los Angeles z filmu Blade Runner. Robotický hlas v úvodu pak rozhodně zní jako Ellen McLain, jež v sérii Portal namluvila GLaDOS. A jestli se vám tohle všechno líbí, tak... máte smůlu. Vedení Bethesdy Softworks nikdy nejevilo zájem o vzkříšení původní vize Prey 2 a ani z Prey od studia Arkane se navzdory nesmírným kvalitám hry nevyklubal kdovíjaký komerční trhák.

Dnes je dokonce problém koupit první díl z roku 2006, protože ze Steamu před lety zmizel a aktuálně je zásluhou zpětné kompatibility dostupný pouze v americkém obchodě Microsoftu ve verzi pro Xbox. Prey je zkrátka jednou z těch značek, s nimiž to bude vždycky těžké. Nebo spíš nebude, protože teď to vypadá, že ji žádná budoucnost nečeká. Ale minulost vypadá i po všech těch letech rozhodně lákavě.