Zdroj: Bethesda Softworks
Magazín · Novinky · v úterý 9. 9. 2025 17:58
Nové záběry ze zrušené střílečky Prey 2 ukazují neonový svět lovců odměn
Osud střílečky Prey 2 od Human Head Studios patří mezi ty proslulejší příběhy zrušených her. Vývoj měl začít v roce 2009, kdy původní vydavatel Apogee Software/3D Realms kvůli finančním problémům prodal práva na značku ZeniMaxu, mateřské společnosti vydavatele Bethesda Softworks. Následovalo několik let problémů a nečinnosti, přičemž toto období Bethesda oficiálně ukončila v roce 2014, kdy potvrdila zrušení celého projektu. O tři roky později pak studio Arkane přišlo s vlastním immersive simem s názvem Prey, který ale s Prey 2 neměl kromě jména nic společného. Mnozí v Arkane a Bethesdě dokonce nechtěli, aby hra toto jméno nesla.
Zdroj: Romero GamesRomero Games ještě nekončí, o záchranu zrušené střílečky má mít zájem víc vydavatelů
Jenomže upřímně řečeno, projekt Prey 2 neměl moc společného ani s prvním dílem z roku 2006. Nyní to potvrzují nově uniklé záběry z hraní nehotové verze hry, které se z nějakého záhadného důvodu anonymně objevily v tři roky starém vláknu na fóru webu Duke4.net. A na které na Twitteru upozornil Dave Oshry, šéf nezávislého vydavatele New Blood Interactive. Místo koridorové sci-fi střílečky s mimozemšťany a indiánským hlavním hrdinou, která se pyšnila působivým zpracováním portálů více než rok před vydáním Portalu od Valve, totiž ukazují špinavý vesmír plný gangsterů a lovců odměn.
5 more minutes of Prey 2 gameplay has been posted anonymously on Duke4 of all places. Enjoy! pic.twitter.com/v8HX8byxBn
— Dave NewBlood (@DaveOshry) September 7, 2025
Podle zakladatele Apogee Scotta Millera tvůrci chtěli nabídnout rozsáhlý vesmír bohatý na různé světy, které měly fungovat jako otevřenější huby, a vesmírné stanice, v nichž se to hemžilo lovci odměn. Mezi ně patří i hlavní hrdina a Tommy, protagonista prvního dílu. Někteří námezdní lovci přitom měli být pěkní šmejdi, kteří by vás neváhali oddělat na potkání.
Namísto lineárního postupu hrou se pak počítalo s přijímáním úkolů od různých zadavatelů, přičemž vydělané peníze jste mohli ztratit za lepší zbraně, brnění a všelijaké technologické hračky. Miller navíc uvedl, že ve světě Prey 2 celé části galaxie ovládali zločinečtí bossové s armádami ozbrojených poskoků.
With Prey 2 we wanted to create a vast universe with hub worlds and space stations that attracted bounty hunters from around the galaxy, of which you were one. And Tommy from the first Prey was one, too (and was to play a secondary role in Prey 2). Bounty Hunters were all shades… https://t.co/cI9YAz8Ub7
— Scott Miller - Apogee/3D Realms Founder ☢️ (@ScottApogee) September 9, 2025
Něco z toho je vidět i v nově zveřejněných záběrech. Všimnout si můžete také prostředí vesmírné stanice plného neonů, které nejvíc připomíná planetu Coruscant ze Star Wars nebo Los Angeles z filmu Blade Runner. Robotický hlas v úvodu pak rozhodně zní jako Ellen McLain, jež v sérii Portal namluvila GLaDOS. A jestli se vám tohle všechno líbí, tak... máte smůlu. Vedení Bethesdy Softworks nikdy nejevilo zájem o vzkříšení původní vize Prey 2 a ani z Prey od studia Arkane se navzdory nesmírným kvalitám hry nevyklubal kdovíjaký komerční trhák.
Dnes je dokonce problém koupit první díl z roku 2006, protože ze Steamu před lety zmizel a aktuálně je zásluhou zpětné kompatibility dostupný pouze v americkém obchodě Microsoftu ve verzi pro Xbox. Prey je zkrátka jednou z těch značek, s nimiž to bude vždycky těžké. Nebo spíš nebude, protože teď to vypadá, že ji žádná budoucnost nečeká. Ale minulost vypadá i po všech těch letech rozhodně lákavě.
