Na výstavě E3 v létě roku 2012 oznámilo studio LucasArts akční adventuru Star Wars 1313, v níž jsme měli v roli tehdy ještě bezejmenného lovce odměn navštívit podsvětí městské planety Coruscant. Když však společnost Disney o necelý rok později koupila celý Lucasfilm a rozhodla se LucasArts uzavřít, projekt Star Wars 1313 byl zrušen. A dodnes se vedou spory o to, proč k tomu vlastně došlo.

Herní pisálek a šťoural Jason Schreier ve své knize Krev, pot a pixely popsal velmi jednostranný příběh, v němž někteří zaměstnanci LucasArts svedli osud Star Wars 1313 i celého studia jen a pouze na vedení Lucasfilmu a Disneyho. Server GameSpot naopak přišel se zprávami, podle nichž byla situace v LucasArts dlouhodobě neudržitelná, a tak bychom se nejspíš Star Wars 1313 stejně nikdy nedočkali, i kdyby k odkoupení Lucasfilmu nedošlo.

Problémy v LucasArts byly leckdy znát i veřejně, kdy si mohl každý pozorný fanoušek kdysi slavné herní divize Lucasfilmu na základě jejího v lepším případě kontroverzního, v horším případě téměř nulového veřejného vystupování snadno spočítat, že je něco špatně. Vrcholem všeho pak bylo zjištění, že až během vývoje Star Wars 1313 přišel z nejvyšších míst rozkaz vyměnit neznámého lovce odměn, kterého jsme mohli vidět v prvních záběrech z hraní, za mladého Bobu Fetta, pravděpodobně nejslavnějšího a nejikoničtějšího námezdního lovce světa Star Wars. Přitom o identitě hlavní postavy by mělo být za ideálního stavu rozhodnuto ještě před začátkem vývoje, ne v jeho průběhu, zvlášť když jde o tak známou figuru.

Přestože tedy pravidla internetu velí, že za všechny problémy lidstva může Disney, aktuálně je pravděpodobnější spíše druhý scénář. Ať už je to ale jak chce, Star Wars 1313, na němž se mělo pracovat už od roku 2009, se nejspíš nikdy nedočkáme. Tu a tam se ale můžeme podívat na to, čeho jsme se mohli nakonec dočkat, kdyby nedošlo ke zrušení celého projektu. Jako třeba dnes. Nově přišel s čerstvými materiály z vývoje YouTube kanál The Vault a také James Zachary, který při tvorbě hry vedl tým zodpovědný za animace, přičemž se podílel i na motion capture a režii některých interaktivních scén.

Záběry, z nichž část je k vidění na YouTube a část pouze na webu Jamese Zacharyho, ukazují Bobu Fetta, jak prochází zalidněnou uličkou, nebo honičku v kulisách Coruscantu. Nechybí ani ukázky z provizorního a velmi jednoduchého prostředí, v němž vývojáři demonstrovali krycí systém, pěstní souboje, přestřelky, překonávání překážek, destrukci prostředí nebo interakce s jakýmsi droidím společníkem. Ten v jeden okamžik dokonce hráčovu postavu sám od sebe uzdraví. Samozřejmostí jsou pak zvuky převzaté z filmových prequelů Star Wars, jinak ale můžeme vidět vcelku tradiční, na pohled lineární akční adventuru, která by však mohla mít v hotové formě své kouzlo.

Příznivci seriálu The Mandalorian z produkce streamovací služby Disney+ se navíc mohou začít ptát, zda design oblečení Boby Fetta ze Star Wars 1313 po letech náhodou neposloužil jako inspirace pro vzhled Dina Djarina alias titulního Mandaloriana. Odpověď na tuto otázku asi jen tak nedostaneme, ale faktem je, že puška na zádech, lesklá helma nebo výzbroj na nohou mohou hlavního hrdinu úspěšného seriálu snadno připomenout.

Za zmínku ještě stojí, že ředitelka Lucasfilmu Kathleen Kennedy během premiéry filmu Star Wars: Síla se probouzí v prosinci/decembri 2015 prohlásila, že ve společnosti řeší způsob, jak do budoucna využít Star Wars 1313, stejně jako zrušený hraný seriál Star Wars Underworld, jenž se měl taktéž odehrávat v podsvětí Coruscantu. Dodnes jsme se ale ničeho konkrétního nedočkali, pokud pomineme fakt, že úroveň Coruscantu s označením 1313, z něhož vzešel i název hry, zůstává prominentní součástí několika kanonických příběhů, například animovaného seriálu Star Wars: Klonové války nebo knihy Učeň temnoty od Christie Golden. Nepochybně se s touto zavšivenou částí oblíbené planety setkáme i v budoucnu, jen to zkrátka nebude při hraní Star Wars 1313.