Microsoft začal na začátku tohoto měsíce testovat nové uživatelské rozhraní pro své konzole Xbox Series X/S a Xbox One. Konkrétně se zaměřil na domovskou obrazovku, kterou vidíte hned po zapnutí konzole a kterou používáme nejčastěji.

Do tohoto testování byl vybrán jen velmi limitovaný počet uživatelů. Microsoft je totiž změnami svého uživatelského prostředí na Xboxu nechvalně proslulý, a tak tentokrát hodlá změny implementovat velmi pomalu a opatrně.

Ohlasy byly zatím nicméně spíše negativní a na Tokyo Game Show se k nim vyjádřil sám Major Nelson, který na těchto změnách pracuje.

„Ani nepředpokládáme, že bychom měli něco, co bychom všem poslali, dříve než ke konci tohoto roku. A poté budeme dále vyhodnocovat zpětnou vazbu, kterou dostaneme a na základě ní se rozhodneme, jak budeme pokračovat.”

I když změny nejsou úplným propadákem, rozhodně nejsou populární. Hráči si především stěžují, že nové rozhraní zakrývá až příliš velkou část pozadí a nejde vidět tapeta, kterou si nastaví.

„Zpětná vazba, kterou jsme zatím při testování dostali, byla, že horní řada zakrývá dynamické pozadí trochu více, než by si někteří přáli, a já se do toho dokážu vcítit. Takže jsme na zítřek domluvili schůzku, kde se na všechny tyto ohlasy podíváme a začneme se bavit o tom, jak bychom to řešili.”

Dalším bodem kritiky je, kolik věcí se vlastně na obrazovce nachází. Hráči se nejsou schopni rychle zorientovat a spoustu nabízených dlaždic s obsahem jim přijde nepotřebných. Ať už jde o upozornění na Xbox Game Pass, novinkový blog od Microsoftu nebo nadcházející hry.

Abych do diskuze přidal také svůj osobní názor, musím říct, že podobný problém mám i s aktuálním rozhraním Xboxu. Zatímco na Playstationu mám všechny možnosti pěkně seřazené nahoře, u Xboxu jsou poskládány do mřížky a často je potřeba se prokliknout do dalšího menu, abych se dostal k věci, kterou hledám. Bohužel mi nepřijde, že by nové plánované rozhraní tento problém jakkoli řešilo, ale zároveň bych ani neřekl, že je to posun k horšímu.

Právě k navrhovanému obsahu se vyjádřila Ivy Krislov, která má na připravovaném uživatelském rozhraní také velký podíl.

„Pro zákazníky, kteří konzoli využívají ke sledování televize, například přidáme multimediální zážitek. Další věc, kterou chceme řešit (s největší pravděpodobností v rámci třetího testu), je převzetí herních bloků, které si zákazníci již připínají domů, a chceme je vyvinout tak, aby se více podobaly nové verzi našeho rozhraní. Doufáme také, že do těchto bloků přidáme více informací.”

Osobně si však nejsem jist, jestli je ještě více informací na hlavní stránce potřeba. Osobně totiž různé achievementy a sociální funkce skoro nepoužívám a tyto možnosti pro mě tak vytvářejí pouze vizuální nepořádek, který mi brání se v rozhraní rychle zorientovat.