Od začátku října/októbra letošního roku víme, že PlayStation 5 dorazí na pulty obchodů koncem příštího roku a kromě jiného se pochlubí novým ovladačem, který má za účel ponořit hráče více do hry. DualShock 5 má mít lepší vibrace a adaptivní triggery. Vývojáři konzole tímto způsobem chtějí hráče více ponořit do hry a zprostředkovat jim lepší zážitek. Zejména od nové technologie pro vibrace si Sony hodně slibuje a věří v takovou menší revoluci, kdy technologii „rumble” nahradí „hmatová zpětná vazba“. Díky ní přes vibrace ovladače pocítíte intenzivněji náraz do zdi v závodním autě a budete cítit i různé textury. Vibrace vám mají zprostředkovat běh po trávě nebo brodění se v bahně.

Adaptivní triggery mají být zabudované v L2/R2. Programátoři her budou moci naprogramovat odpor triggerů, takže budete hmatatelně cítit odpor při natahování luku nebo při akceleraci terénního vozidla po skalnatém terénu. V kombinaci s novými vibracemi může jít o silný zážitek, jenž lépe simuluje různé akce. Záleží pouze na vývojářích, jak novou technologii využijí. Ti by již měli nové ovladače pomalu mít u sebe. Jistotou je, že obě technologie využijí studia Sony.

Posledním střípkem u nového ovladače je lepší baterie. Kvůli ní bude ovladač těžší ve srovnání s DualShockem 4, ale současně je lehčí než Xbox One s bateriemi uvnitř. Plus využívá USB Type-C.

Patent DualShocku 5

Od dnešního dne jsme si mohli ale DualShock 5 pouze představovat. Nový patent, který Sony podala v Japonsku, nám dává jasnější představu o tom, jak bude nový gamepad vypadat. Na první pohled vypadá podobně jako DualShock 4. Osobně nejsem překvapen, Sony se drží svého stylu, jenž mnohým hráčům vyhovuje. Plus sám redaktor magazínu Wired o prototypu ovladače psal, že se hodně podobná DualShocku 4 z PS4. Vidíme tedy podobně vypadající D-pad a podobné umístění tlačítek.

Z patentu se zdá, že triggery jsou větší a analogy zase menší. Dotykový panel vyčnívá a měl by sloužit jako dotyková plocha. Celkově se zdá, že tělo ovladače je o něco větší a gripy jsou více podobné tvaru Xbox ovladače. Tím pádem by se měl lépe držet, především ve větších rukou.

S největší pravděpodobností došlo k odstranění světelné lišty a byl přidán port USB-C. Odstranění světelného indikátoru, který se moc neosvědčil (měnil barvu podle atmosféry ve hře, případně signalizoval, že je váš hrdina zraněn), má zvýšit výdrž baterie. Jde o očekávaný krok, když po vydání PS4 dorazila aktualizace umožňující snížit intenzitu světla.

Na patentu DS5 je vidět ještě mikrofon. Ten bude nejspíš sloužit pro komunikaci s PlayStation Assistant. Sony si již dříve patentovala herního asistenta, jenž by měl dle spekulací představovat umělou inteligenci schopnou zodpovědět důležité otázky hráčů. Pomocí hlasových příkazů má mít hráč možnost virtuálního asistenta požádat o označení konkrétních objektů na mapě, případně o radu, včetně nejlepší strategie pro poražení nepřítele. Dokumenty zmiňují situace ze dvou her: V Horizon Zero Dawn hráč požádá o označení nejbližší lékárničky, zatímco ve Skyrim se ptá na nalezení ocelového meče a na rady ohledně boje s drakem.

Porovnání patentu DualShocku 5 s DualShockem 4 z PlayStationu 4

Patent jde ruku v ruce s dřívějšími, oficiálními informacemi. Ať už je to názor redaktora magazínu Wired, případně Toshiho Aokia ze společnosti SIE, jenž se nechal slyšet, že DualShock 5 bude těžší než DualShock 4.

Nesmíme zapomínat, že Sony u PlayStationu 5 slibuje zpětnou kompatibilitu. Aby bylo zachováno ovládání starších her, nemohli si designéři a další lidé v týmu dovolit šílené experimenty. Ty by jim stejně hráči s největší pravděpodobností omlátili o hlavu. Je tak lepší jít cestou inovace.

Cartridge jako vyměnitelné SSD disky u PS5?

Starší patent s novým typem cartridge vzbudil před týdnem velký rozruch. Spekulace hovoří o možnosti využít cartridge jako vyměnitelné SSD disky, kdy by Sony stačilo prodávat jeden základní model PS5 se standardní velikostí SSD disku a hráči by se sami rozhodli, kolik si chtějí později dokoupit. Tento předpoklad de facto potvrdila aktualizace patentu. V něm je nově uváděno, že se jedná o záznamové médium sloužící pro různá data, jako jsou loga, obrázky, animace, zvuky nebo programy, k připojení ke konzoli. Jde tedy o věc, která bude schopná přenášet data z jedné konzole do druhé.

Plnohodnotná prezentace PlayStationu 5 se očekává v příštím roce. Dle mého se nových střípků dočkáme začátkem roku a poté plnohodnotného představení se vším všudy, včetně ceny, data vydání, specifikací a her, v červnu/júnu na E3 v Los Angeles. Je tu ale ještě jedna možnost, Sony v prosinci/decembru pořádá PlayStation Experience, během kterého bychom se něco málo nového mohli dozvědět.

Možný vzhled nového typu cartridge pro PS5