Třetí fiskální čtvrtletí, které skončilo 31. 3. 2023, nebylo pro Microsoft tak růžové. Určitě mohlo být lepší, ale to by americká společnost nesměla mít problém s prodejem konzolí. Tržby z prodeje hardwaru totiž klesly o 30 % oproti stejnému období v předchozím roce.

Analytici menší zájem připisují zejména odkladu velkých first-party her, především potom vesmírnému dobrodružství Starfield od Bethesdy. Ten měl původně dorazit v listopadu a minulé čtvrtletí nestihla ani upírská střílečka Redfall od Arkane. Na druhou stranu si analytici všímají, že k velkému propadu zájmu o novou generaci Xboxu došlo navzdory velkým vánočním slevám, které byly celosvětové. Mimo jiné jsem se nechal zlákat já a pořídil Xbox Series X.

Příjmy z obsahu a služeb Xboxu díky předplatnému Game Pass meziročně vzrostly o 3 % a jde o zdaleka největší zdroj peněz divize. Oproti tomu celkové tržby z her se meziročně snížily o 4 % na přibližně 3,59 miliardy dolarů. I přesto jde o druhé nejlepší třetí čtvrtletí v historii Xboxu.

„Ve třetím čtvrtletí jsme dosáhli rekordů v počtu měsíčních aktivních uživatelů a měsíčních aktivních zařízení,“ pochlubil se Satya Nadella, generální ředitel Microsoftu. Připomenul, že plní závazek nabídnout hráčům více způsobů, jak si užít hry, které mají rádi.

„Příjmy z předplatného dosáhly v tomto čtvrtletí téměř jedné miliardy dolarů. V tomto čtvrtletí jsme také uvedli službu PC Game Pass do 40 nových zemí, čímž jsme téměř zdvojnásobili počet trhů, kde je dostupná,“ pokračoval Nadella.

„Skvělý obsah zůstává setrvačníkem našeho růstu. V rámci našich first-party titulů jsme nyní překonali hranici 500 milionů unikátních uživatelů a nikdy jsme nebyli tak nadšeni z našich připravovaných her,“ dodal a zmínil Minecraft Legends a Redfall, které jsou/budou vydány ve čtvrtém čtvrtletí.

Je to zajímavá situace. Vypadá to, že PlayStation 5 je ve srovnání s Xboxem Series X/S ještě silnější, než byla PS4 vůči Xboxu One. Uvidíme, jaká bude situace v dalších čtvrtletích, až Microsoft vydá očekávané hry. Se vším potom může zamíchat akvizice Activisionu Blizzard v hodnotě téměř 69 miliard dolarů.

Cokoliv je ale těžké odhadovat, protože Microsoft už od dob Xboxu One nesděluje prodejní čísla, a tak se musíme spoléhat pouze na odhady. Dle nich měl Xbox Series X/S kombinovaně 18,5 milionu, zatímco Sony u PS5 hlásila překročení hranice 30 milionů.